Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Om du har 8 st 12/högtalare (fram?) så ser jag inte någon anledning till varför du ens använder sub....

Har du aktiverat suben i menyn, samt ställt in alla högtalare rätt i förstärkaren (liten, stor mm)?

t-rex skrev:
2426249 Med "bas", menar du det som kommer ur dina andra högtalare med 8 st 12" i?

I så fall finns det inget problem.

Caveman!

Det är inte sån bas jag är ute efter, utan ett rent och fylligt surround-ljud.

CJ900RR skrev:
2426439 Om du har 8 st 12/högtalare (fram?) så ser jag inte någon anledning till varför du ens använder sub....

Har du aktiverat suben i menyn, samt ställt in alla högtalare rätt i förstärkaren (liten, stor mm)?

Jag har inte de stora högtalarna inkopplade nu, tänkte försöka slippa dom och få ett renare och fylligare ljud, men det verkar vara svårt att försöka få ett bra och kraftigt ljud ur små högtalare dessvärre. : /

Allt är aktiverat och inställt.

Last edited:
Kraftfullt ljud med dynamik och snärt i anslag o.s.v. som karakteriserar en riktigt bra anläggning sitter till STOR del i förstärkaren och jag har svårt att tro att något ifrån Proson kan vara tillräckligt bra.

geting skrev:
2426629 Kraftfullt ljud med dynamik och snärt i anslag o.s.v. som karakteriserar en riktigt bra anläggning sitter till STOR del i förstärkaren och jag har svårt att tro att något ifrån Proson kan vara tillräckligt bra.

Ajdå : / det var de jag var rädd för...

Såhär ser lösningen på dina problem ut:
TCS-angle-600.jpg

TacT TCS mkII

:drool

Dina fram högtalare ser ut att stå precis innanför varsin vägg? ifall det är så är det vansinne! flytta fram dom! baslådan ska helst stå framme vid högtalarna gärna i mellan dom och en bit från bakväggen! sen ska du va noga med att ställa delningen lågt på basen! har du golvhögtalare fram så behöver dom inte hjälp i lägre mellan registret utan bara i botten av registret.. ställ delningen på högst 45Hz finns massvis med saker att tänka på vid placering men grundregeln är att man vill ha dom så fria som möjligt! har du basreflex i dina fronthögtalare t ex med massa 12" basar så borde dom stå minst en halvmeter från bakväggen

*edit* har du kalibrerat anläggningen med en db mätare? i en surround annläggning är det a och o.. 75 db vid lyssnings positionen på alla högtalare ska det va..

Cervantes skrev:
2427893 Dina fram högtalare ser ut att stå precis innanför varsin vägg? ifall det är så är det vansinne! flytta fram dom! baslådan ska helst stå framme vid högtalarna gärna i mellan dom och en bit från bakväggen! sen ska du va noga med att ställa delningen lågt på basen! har du golvhögtalare fram så behöver dom inte hjälp i lägre mellan registret utan bara i botten av registret.. ställ delningen på högst 45Hz finns massvis med saker att tänka på vid placering men grundregeln är att man vill ha dom så fria som möjligt! har du basreflex i dina fronthögtalare t ex med massa 12" basar så borde dom stå minst en halvmeter från bakväggen

*edit* har du kalibrerat anläggningen med en db mätare? i en surround annläggning är det a och o.. 75 db vid lyssnings positionen på alla högtalare ska det va..

För alla som undrade så är problemet nu löst, har nu flyttat runt lite och slutresultatet blev som på bilden. Ljudet är nu kristallklart och skillnaden är som natt och dag efter flytten, jag får ut ca 30-40% kraftigare volym och bas efter flytten.
Det fick bli ett ännu par nya större frontar, nu fungerar anläggningen utmärkt till all sorts musik.

Tack för alla råd!

Bifogat

• rum2.JPG
    rum2.JPG
    17.5 KB · Visningar: 62
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...