Det eviga tjafset om vinterdäck

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Vid den här tiden så blir det alltid samma tjafs i matsalen på jobbet om när ska vinterdäcken på i lagens mening.
Hur länge har vi haft lagen..5-8 år och ännu är det mång som inte kan den,,det är så man blir full i skratt när man hör hur dom resonerar.
Själv sätter jag på när behovet uppstår(vinterväg) nu har jag alla fordons däck hemma och eget garage med mutterpuffra så det tar kanske 2 timmar att byta på alla men många på jobbet envisas med att 1 dec ska dom på för då är det lag på det..
Det är lika roligt varje år

Vinterdäcken slänger man på när det behövs inte innan, de gör inte jag iaf aldrig gjort kommer inte att göra :). Så jag håller med dig.

Kör man dubbat så slänger man på dom när dom behövs, eller allra mest optimalt en dag innan så dubben hinner köras in.

Dubbfria är inte lika kinkigt. någonstans kring +5 blir det bättre än sommardäcken men det sker gradvis så det är ingen katastrof att ha vinterdäcken vid +8 eller sommardäcken vid +3.

blev stoppad av en målad bil för några år sedan, i början av december, med sommardäck, argumenterade att +1 och snöfri vägbana inte är vinterväglag, fick då klart för mig att det var upp till polisen att bestämma vad som var vinterväglag om det var under +5.
En enveten jävel var det också, gav sig inte för än jag hade gjort det klart att jag aldrig skulle acceptera några föreläggande under dom förutsättningarna.
20 min. senare gav han sig med orden, "jag åker nu, låt mig inte se dig köra bilen"

Sedan har vi personer som minsann har lagt på vinterhjul och tittar menade på mig när bilen fortfarande står på sommarhjul. Att deras "vinterdäck" är 10-15 år gammal bakelit är inget de bekymrar sig över, för "det är jättefint mönster kvar".

Sedan har vi alla "råd" om att förvara/montera vinterhjulen hos "proffsen", d.v.s. låta någon flarne dundra dit hjulskruvarna, så att det ryker om de osmorda gängorna, med tryckluft. Självfallet med 50% för högt åtdragningsmoment.

Måste vara ett gotländsk fenomen, här i trakterna sätter de flesta på vinterdäck vid första snön, dvs i början/mitten på november.
Att någon prompt väntar till 1:a december pga lagen har jag aldrig stött på, vem vill flänga omkring med odubbade sulor i vinterväglag? Smålänningarna kan jag dock förstå...

Om folk hade lärt sig köra bil så hade de kvittat när du byttat däck. Så länge man har gott om mönster på sommardäcken så kan man gott klara sig första snön som kommer november och ligger 1-2 dagar. Dvs om man nu har dubbdäck.

Måste vara ett gotländsk fenomen, här i trakterna sätter de flesta på vinterdäck vid första snön, dvs i början/mitten på november.
Att någon prompt väntar till 1:a december pga lagen har jag aldrig stött på, vem vill flänga omkring med odubbade sulor i vinterväglag? Smålänningarna kan jag dock förstå...

Mig veterligen säger lagen att från 1 Oktober får du köra med dubbdäck och från 1 December måste man ha vinterdäck(dubbdäck/dubbfritt) vid vinterväglag.

Sedan har vi alla "råd" om att förvara/montera vinterhjulen hos "proffsen", d.v.s. låta någon flarne dundra dit hjulskruvarna, så att det ryker om de osmorda gängorna, med tryckluft. Självfallet med 50% för högt åtdragningsmoment.

Med följden att de rostiga gängorna tar upp mesta momentet, vilket gör att trycket mellan hjulet och navet blir för lågt.:banana

Jag undrar om det är samma människor, som blir vansinniga över SL/SJs inkompetens att hålla tågen rullande, som lägger på vinterdäcken försent och sen ligger i 30 på motorvägen hela vägen in till stan.
Dom som stör sig på SJ kanske är dom som tror att bara man har vinterdäck och 4WD så kan man köra lite fortare än på sommarn, och fortfarande ha 10m till bilen framför i 100kmh och inte för sitt liv kan förstå varför inte SJ gör samma sak...

Jag drar på vinterdäcken när den första köldknäppen kommit.
Oftast känner man att man byter lite tidigt kanske, men alla däck som inte rullat på ett tag får en hinna av "uttorkat" gummi som skall nötas bort innan det blir fullt grepp i däcken. Däckskillarna brukar säga att någonstans mellan 50-100mil tar det innan däcken är bra.

Diskussionen dubbat elller dubbfritt är ju minst lika kul. Finns också lika många idéer som ägare..

//A

Som sagt jag lägger om när väglaget kräver det dock är det vär så att om det kommer lite blötsnö i november så kollar jag extra på vädret om det ska ligga länge annrs låter jag sommar sulorna ligga kvar,,,, det roliga i allt tjafsande är att många har fått för sig att 1 dec SKA det va vinter däck oavs väglag,,,någon gång i halva/slutet av dec kommer ju oftast snön och jag har 6 fordon så då blir det nån söndag innan och på gotland är det svårt att snacka om väglaget då vi inte har nån salt så är det minus så är det vinterväg.

Oftast känner man att man byter lite tidigt kanske, men alla däck som inte rullat på ett tag får en hinna av "uttorkat" gummi som skall nötas bort innan det blir fullt grepp i däcken. Däckskillarna brukar säga att någonstans mellan 50-100mil tar det innan däcken är bra.

Diskussionen dubbat elller dubbfritt är ju minst lika kul. Finns också lika många idéer som ägare..

//A
Jag kör med dubb på alla,,har provat dubbfritt men den hårdpackade snön på vägen vill gärna ha dubb

Last edited:

//A

Jag brukar också vara ute i tid, vilket egentligen är skitsamma för jag kör ju mina vinterdäck på asfalt en stor del av vintern också, eftersom jag bor så att jag måste åka saltmarinerad europaväg.

Att avfetta däcken ordentligt ett par gånger under vintern gör underverk för saltkörda däck.

Här nere i Skåne är det gott om människor som inte skaffar vinterdäck till sina bilar. Resonemanget är likadant som man ser utomlands i t ex England där folk kör med sommardäck året runt upp till Skottland och utomlands till alperna på skidresa. När de kommer hem sågar de sin BMW SUV eller moderna bakhjulsdrivna BMW för att den har så dålig framkomlighet.

Samtidigt frågar jag mig om det är värt att lägga energi på vilka beslut andra människor tar angående sina vinterdäck och när de sätter på dem? Resultatet ser man varje år när folk ligger i diket. Kommer att se likadant ut nästa år och året därpå. Inte ens norrlänningarna har lärt sig även om deras vintersäsong börjar tidigare. Följer man nyheterna där uppe lite i september och oktober är resultatet lika nerslående som söderut.

Jag tillhör de som normalt brukar lägga om när det är en sådär 15 cm snö ute. När man vet att barmarkens tid är förbi.

Nu har jag för första gången lagt på dubbfritt, vilka redan rullat ett par veckor. Ska bli intressant att se hur de håller när det blir riktigt halkigt i vinter, jag är skeptisk. Svår jämförelse nu då bilen gör sin första vinter också för mig. Men jag är tveksam till beteendet när det blir packad snö eller svallis och så vilket är närmast lag i städer vintertid.

Nån som har testat på samma bil och kan vittna om skillnaderna?

Jag tillhör de som normalt brukar lägga om när det är en sådär 15 cm snö ute. När man vet att barmarkens tid är förbi.

Nu har jag för första gången lagt på dubbfritt, vilka redan rullat ett par veckor. Ska bli intressant att se hur de håller när det blir riktigt halkigt i vinter, jag är skeptisk. Svår jämförelse nu då bilen gör sin första vinter också för mig. Men jag är tveksam till beteendet när det blir packad snö eller svallis och så vilket är närmast lag i städer vintertid.

Nån som har testat på samma bil och kan vittna om skillnaderna?

Dubbfria fungerar förvånansvärt bra.
Om det är "riktiga" dubbfria vinterdäck (inte åretruntdäck).
Men dubb är naturligtvis överlägset.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...