Det där med att förvara slicks för kallt...

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Pirelli och metzeler tycker ju inte att man ska förvara deras slicks under 5grader.

Nu tänkte jag passa på att köra några varv på sturup i helgen, men när jag ska köra dit på morgonen kommer det inte vara mer 4-5grader i luften, och har hojen på öppet släp.
Kommer det bli något problem?

Har ett par sprillans nya metzler m9rr jag kan kränga på, och med tempot jag sjunkit till räcker egentligen dessa. Men hade varit skönt att slippa kränga däck, då dessa däcken egentligen ska sitta på fälgarna som är hos lackeraren....
Men hur gör jag då för att snabbast bli av med den där "nydäckshala" hinnan? Kan jag brassa på med däckvärmare på dessa däcken?
 
Säkert inga problem så länge det inte är rejält med minusgrader.
Problemet med slicks på kyliga dagar är mest att lite långsammare förare inte har tillräckligt tempo för att hålla temp i ffa framdäcket och vips är de nya fina dyra slicksen snorhala och kallruggade ?. Gäller också att ha koll på vilka blandningar som funkar i kallare temperaturer, och som alltid att hålla stenkoll på varmtrycket☝️.
Har inte koll på vädret till helgen, men någon sa att det skulle bli kallare..?
 
Säkert inga problem så länge det inte är rejält med minusgrader.
Problemet med slicks på kyliga dagar är mest att lite långsammare förare inte har tillräckligt tempo för att hålla temp i ffa framdäcket och vips är de nya fina dyra slicksen snorhala och kallruggade ?. Gäller också att ha koll på vilka blandningar som funkar i kallare temperaturer, och som alltid att hålla stenkoll på varmtrycket☝️.
Har inte koll på vädret till helgen, men någon sa att det skulle bli kallare..?

Jo, såg det nu att det ska bli kallare...
Pirelli superbike sc1 fram och pirelli supercorsa sc1 bak.
Kränger på gatdäcken ikväll och kör med värmare på dom. Ett huvudbry mindre
 
Last edited:
Jo, såg det nu att det ska bli kallare...
Pirelli superbike sc1 fram och pirelli supercorsa sc1 bak.
Kränger på gatdäcken ikväll och kör med värmare på dom. Ett huvudbry mindre
Tycker jag du gör rätt i. I regel brukar jag kunna säga att behöver man ställa frågor om slicks är man antagligen inte snabbare än att sportiga gatdäck skall duga utmärkt :) I detta fallet troligtvis betydligt bättre med sportiga gatdäck. Man kan köra duktigt fort med dom med. Jag hade kört med värmare på gatdäcken när du ändå har grejorna. Vissa säger att dom blir för varma, något jag aldrig upplevde innan jag gick över till slicks. Nu är det ju så kallt ändå så den risken lär vara obefintlig. Däremot minskar du risken att däcken inte har temperatur nog för ditt tempo i kylan.


Sc1 vill man ha i varmt väder.
 
Första gången jag kör med metzeler m9rr, och jäklar vad bra däck! Positivt överaskad.
Körde med däckvärmare första passet, för att eliminera hjärnspöken om nya hala däck. Därefter var det inga problem att få upp bra värme/grepp efter ett par varv.
Hade långt ifrån samma tempo som när jag tävlade, men tyckte ändå jag fick upp skapligt med fart utan några som helst konstigheter från däcken.

Metzeler m9.jpg
 
Första gången jag kör med metzeler m9rr, och jäklar vad bra däck! Positivt överaskad.
Körde med däckvärmare första passet, för att eliminera hjärnspöken om nya hala däck. Därefter var det inga problem att få upp bra värme/grepp efter ett par varv.
Hade långt ifrån samma tempo som när jag tävlade, men tyckte ändå jag fick upp skapligt med fart utan några som helst konstigheter från däcken.

View attachment 471210
Vilket vackert slitage, som taget ur en däcksmanual! :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top