Det blev en liten tur till Belgien

Svaret på frågan om ”battle of the bulge” eller Ardenneroffensiven - det var en inbuktning i de allierades frontlinjer årsskiftet 1944-1945 genom vilken Tyskland i en sista stor offensiv försökte slå sig igenom ända till Antwerpen. Efter vissa initiala framgångar, bl a på grund av uselt flygväder, tog det till slut stopp och de allierade började trycka tillbaka tyskarna. Jag tolkar plaketten som att här möttes de allierade från norr och syd varandra och därmed var inbuktningen i frontlinjen uträtad.

Se det som ett utkast till fortsatt googling i alla fall - och jag instämmer i berömmet. Det är kul att Du är så noggrann och beskrivande i Dina reseberättelser?

Last edited:
Kan bara vara hålla med, skriftliga reseberättelser betydligt bättre än flertalet på YT där det ska babblas i 20 av 25 minuter.

Men vad hände med nya hojen? Sist jag läste var afrikanen till salu för en ny hoj.

Kan bara vara hålla med, skriftliga reseberättelser betydligt bättre än flertalet på YT där det ska babblas i 20 av 25 minuter.

Men vad hände med nya hojen? Sist jag läste var afrikanen till salu för en ny hoj.
Var iväg och testade en del hojar men kom fram till att jag trivdes bättre på Afrikanen så den får hänga med ett tag till.

Av någon outgrundlig anledning så blev jag sugen på nån liknande touring så det var väldigt inspirerande läsning. :tummenupp:hej
(men jag är nog mer inne på skåpbil och sen toura med sportisen och köra dagsutflykter)

Sent omsider hittade även jag hit! Kul att läsa.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick