Det blev en liten tur till Belgien

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Svaret på frågan om ”battle of the bulge” eller Ardenneroffensiven - det var en inbuktning i de allierades frontlinjer årsskiftet 1944-1945 genom vilken Tyskland i en sista stor offensiv försökte slå sig igenom ända till Antwerpen. Efter vissa initiala framgångar, bl a på grund av uselt flygväder, tog det till slut stopp och de allierade började trycka tillbaka tyskarna. Jag tolkar plaketten som att här möttes de allierade från norr och syd varandra och därmed var inbuktningen i frontlinjen uträtad.

Se det som ett utkast till fortsatt googling i alla fall - och jag instämmer i berömmet. Det är kul att Du är så noggrann och beskrivande i Dina reseberättelser?
 
Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Kan bara vara hålla med, skriftliga reseberättelser betydligt bättre än flertalet på YT där det ska babblas i 20 av 25 minuter.

Men vad hände med nya hojen? Sist jag läste var afrikanen till salu för en ny hoj.
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Kan bara vara hålla med, skriftliga reseberättelser betydligt bättre än flertalet på YT där det ska babblas i 20 av 25 minuter.

Men vad hände med nya hojen? Sist jag läste var afrikanen till salu för en ny hoj.
Var iväg och testade en del hojar men kom fram till att jag trivdes bättre på Afrikanen så den får hänga med ett tag till.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Av någon outgrundlig anledning så blev jag sugen på nån liknande touring så det var väldigt inspirerande läsning. :tummenupp:hej
(men jag är nog mer inne på skåpbil och sen toura med sportisen och köra dagsutflykter)
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Sent omsider hittade även jag hit! Kul att läsa.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top