Det börjar närma sig... Jerez!

CorbenDallas skrev:
Bilden säger väldigt lite jämfört med filmen.
Det syns klart o tydligt, när Sete börjar svänga är inte vägen fri längre. Han kan inte ha missat att Rossi fanns där, han är ingen rookie precis. Sete kör på Rossi, inte tvärtom. Rossi borde kanske inte varit där men även Sete hade kunnat undvika den där kollisionen. Båda ville vinna, ingen slog av, därför körde dom ihop...
Men snälla..... Sete är ju KLART före in i kurvan ......
Rossi är kung i MotoGp, de finns inga tvivel, men i den här raceincidenten är det fakriskt rossi som är vållande.
 
fezt skrev:
Men snälla..... Sete är ju KLART före in i kurvan ......
Rossi är kung i MotoGp, de finns inga tvivel, men i den här raceincidenten är det fakriskt rossi som är vållande.
Ja, jag har aldrig påstått att inte Rossi är "vållande". Men Sete kunde agerat smartare.
 
fezt skrev:
Ok... ja ger mej... :tummenupp
Vi tycker nästan lika :D
En intressant frågeställning är ändå, om Sete missat andraplatsen hade man resonerat likadant? Jag tror inte det.
Nu är det en raceinsident, men hade det varit det om någon av dem gått omkull?
 
CorbenDallas skrev:
Ja, jag har aldrig påstått att inte Rossi är "vållande". Men Sete kunde agerat smartare.
Och fått en klart sämre utgång och blivit omkörd på rakan i stället.
Låter jättesmart :hihi

Hade det inte varit Rossi utan tex Hopkins eller Hayden hade det nog blivit andra bullar från MotoGP-domarna.
Rossi är trots allt Rossi och en sån guldkalv (som hotat med att lämna MotoGP) stryker man medhårs när det går.

Jag såg räjset och kollade sista kurvan ett par gånger (spelade in) och för mig står det helt klart att det var Rossi som gjorde fel.
 
sleven skrev:
Ta säkra poäng istället för några snabba varv och sen dyka i lecahavet? :hihi
Han är hur som helst 10 gånger roligare att titta på än Biaggi och Roberts ihop. :tummenupp
 
sandstream skrev:
Och fått en klart sämre utgång och blivit omkörd på rakan i stället.
Låter jättesmart :hihi
Varför skulle han bli omkörd ut på rakan? Inget av varven var Rossi ens nära att ta Sete på rakan och hade Sete valt ett defensivare spår hade inte Rossi lyckats med det den gången heller. Sete hade inte behövt köra mycket defensivare men mer än han gjorde, jag tror han trodde Rossi var längre bakom än han var.

sandstream skrev:
Hade det inte varit Rossi utan tex Hopkins eller Hayden hade det nog blivit andra bullar från MotoGP-domarna.
Rossi är trots allt Rossi och en sån guldkalv (som hotat med att lämna MotoGP) stryker man medhårs när det går.

Jag såg räjset och kollade sista kurvan ett par gånger (spelade in) och för mig står det helt klart att det var Rossi som gjorde fel.
kanske att Rossi får extra privilegrier men jämför med när Capirossi torpederade Harada på PI och vann VM på det. Det var en betydligt klarare torpedering som bedömdes som raceincident.
Rossi gjorde fel men inte tillräckligt för att uteslutas eller få tidstillägg, tydligen.
 
Goodstuff skrev:
Varför skulle han bli omkörd ut på rakan? Inget av varven var Rossi ens nära att ta Sete på rakan och hade Sete valt ett defensivare spår hade inte Rossi lyckats med det den gången heller. Sete hade inte behövt köra mycket defensivare men mer än han gjorde, jag tror han trodde Rossi var längre bakom än han var.
Om Sete ska stänga ordentligt så skulle det definitivt "straffa" sig i utgången, dessutom skulle ju Rossi tagit ut kurvan lite extra om han sett ha Sete stängde och fått lite extra knuff ut...
Och varför skulle Sete tro att Rossi var längre bakom? De hade ju kört om varandra 2-3ggr under bara sista varvet...
 
Det är ingen som har reflekterat över att ingen av dem kanske tänkte särskilt taktiskt i det läget?
De hade ju som sagt kört om varandra några gånger redan innan sista kurvan, så de kanske inte var helt kalla i huvudet någon av dem..
Rossi tog definitivt för sig mer än vad han borde gjort. Tror dock att han hade klarat svängen om han fått behålla sitt spår. Frågan är om han kommit först i mål ändå.


//Anders.
 
sandstream skrev:
Ibland får du verkligen till det :rofl
"Lämnar man lucka..." :lol
Du om nån borde väl veta att man inte slickar innerkanten de sista 200 metrarna före en kurva för att inte "lämna någon lucka" :3freak

Rossi gjorde en dum grej och det var synd att det inte var han som körde av.

Känns som en meningslös "höna av fjäder"-diskussion. Jag vet att om det finns en lucka nånstans där en hoj kan ta sig förbi så får man också vara beredd på att den bakom försöker, ibland misslyckas man och stöter ihop, det är roadracing. Vissa gnällrövar här på forumet tolkar det som fan läser bibeln och menar att "Då kan man ju tackla av alla i startkurvan och bla bla bla" till och med en idiot ser skillnaden på att medvetet och konsekvent köra farligt varv efter varv och en sammanstötning i sista kurvan på ett otroligt hett sistavarv där ingen vill ge sig. Tycker det är en så solklar racingincident det kan bli.

Helt otroligt att man ska behöva påpeka såna uppenbara saker......
 
Chris Ash skrev:
Bla bla bla....Helt otroligt att man ska behöva påpeka såna uppenbara saker......
Eller så skriver man som man menar direkt så slipper vi mindre vetande spekulera i vad du menade :tummenupp
 
Angående Roberts så var det elfel enligt Paul Denning. Roberts beskriver det så här.
"I felt the bike make a sudden, unexpected movement and knew straight away that I would have to come in. Up till that point the bike felt ok."
 
Goodstuff skrev:
kanske att Rossi får extra privilegrier men jämför med när Capirossi torpederade Harada på PI och vann VM på det. Det var en betydligt klarare torpedering som bedömdes som raceincident.
Rossi gjorde fel men inte tillräckligt för att uteslutas eller få tidstillägg, tydligen.

Den incidenten skedde, som alla vet, i Buenos Aires.
Dessutom var det mer politik bakom den manövern.
Hela den säsongen var märklig vad gäller Aprilia i 250. Minns hur Harada efter att ha brutit åker ut på banan igen och blandar sig i tätstriden, jag tror det var i Spanien.

För övrigt lämnade Harada en lucka, betydligt tydligare än vad Gibernau gjorde.
 
Mattias skrev:
Den incidenten skedde, som alla vet, i Buenos Aires.
Dessutom var det mer politik bakom den manövern.
Hela den säsongen var märklig vad gäller Aprilia i 250. Minns hur Harada efter att ha brutit åker ut på banan igen och blandar sig i tätstriden, jag tror det var i Spanien.

För övrigt lämnade Harada en lucka, betydligt tydligare än vad Gibernau gjorde.
I stand corrected. Visst var det Argentina.
Att luckan skulle vara större än den Sete lämnade är jag dock betydligt mer tveksam till.
 
Sete har ont efter sammanstötningen.
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=108444
Spanish favourite Sete Gibernau remains a possible absentee from this weekend's Portuguese Grand Prix following his last corner collision with arch-rival Valentino Rossi at Jerez on Sunday.

The pair were duelling for the lead of the season-opening Spanish Grand Prix, and had already swapped positions three times on the final lap, when Rossi's forceful move up the inside of the final hairpin saw Honda and Yamaha make contact, with Gibernau ending up running through the gravel trap. More consequentially, however, the Spaniard's left shoulder came into contact with the handlebar of Rossi's bike, aggravating an old injury.

Immediately after the presentations at the Spanish race, Gibernau flew to Barcelona to have the shoulder - an already susceptible area that has previously undergone surgery on two occasions - examined.

The official report issued by the medical centre claimed that the Spaniard, runner-up in last year's world championship, had 'acquired a lesion to the rotator cuff of his left shoulder and to the tendon, which will require rest and treatment with anti-inflammatory and analgesic medications'.

The Honda rider has begun a course of physiotherapy in order to regain full use of the shoulder as quickly as possible but, more importantly for his legions of fans, the report insisted that Gibernau's 'participation in the next race, as of now, is still in doubt'.
 
Goodstuff skrev:
[Veiron i ottan-mode på]
Äh, när jag tävlade på Gelleråsen -48 bröt jag nacken på fyra ställen på kvalet, men vann rejset ändå. Jag hade 60 hk i min 125:a, och snabbt gick det, trots att banan inte var asfalterad då. Snabbare är i GP idag, faktiskt.
[Veiron i ottan-mode av]
 
valmers skrev:
[Veiron i ottan-mode på]
Äh, när jag tävlade på Gelleråsen -48 bröt jag nacken på fyra ställen på kvalet, men vann rejset ändå. Jag hade 60 hk i min 125:a, och snabbt gick det, trots att banan inte var asfalterad då. Snabbare är i GP idag, faktiskt.
[Veiron i ottan-mode av]
Ho ho!! :rofl

Men jag tycker ändå att han var ett uppfriskande inslag. Är så satans trött på de ordinarie kommentatorernas tjoande så fort någon sladdar det minsta lilla. "Tiiiittaaaaa vad det sladdar för Sete när han lägger på gas ut på rakan!". Väsentliga omkörningar kommenteras yrvaket ett halvt varv senare : "Nu har Barros tagit sig förbi Nakano...".

:3freak
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ho ho!! :rofl

Men jag tycker ändå att han var ett uppfriskande inslag. Är så satans trött på de ordinarie kommentatorernas tjoande så fort någon sladdar det minsta lilla. "Tiiiittaaaaa vad det sladdar för Sete när han lägger på gas ut på rakan!". Väsentliga omkörningar kommenteras yrvaket ett halvt varv senare : "Nu har Barros tagit sig förbi Nakano...".

:3freak
Kent Andersson råkkar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top