Det är tydligen helt ok o dra från soppanotan

Jag är helt på din linje. VI ska sätta gränserna, Bylingen ska se till att så få som möjligt överskrider dem. VI måste ställa krav på offentligt anställda, jobbar själv inom den offentliga sektorn (dock inte inom Polisen) och jag ställer gärna krav på mig själv o mina kollegor och jag efterlyser konkreta krav från allmänheten. Hur ska annars stat, kommun och landsting kunna veta hur befolkningen vill att vi ska utföra våra uppdrag?
:tummenupp

Ngn skrev att man inte skulle prioritera småbrott.
Tycker precis tvärtom.
Det finns många som lever utanför lagen o lever på småbrott som dom hoppas att vi inte ska orka anmäla el att polis o åklagare tycker att man får lägga ner för stora resurser kontra brottet.
Man hör många som resonerar att det är inte lönt att anmäla,det läggs ändå ner.Dom har redan gett upp.Säger en hel del vart vi är på väg.
Tycker att det ska satsas på en nollvision mot kriminella liknande den dom hade i New York för ngr år sen.
Är rätt trött på att finansiera allehanda slödder via försäkringspremier,skatter mm

Jag är helt på din linje. VI ska sätta gränserna, Bylingen ska se till att så få som möjligt överskrider dem. VI måste ställa krav på offentligt anställda, jobbar själv inom den offentliga sektorn (dock inte inom Polisen) och jag ställer gärna krav på mig själv o mina kollegor och jag efterlyser konkreta krav från allmänheten. Hur ska annars stat, kommun och landsting kunna veta hur befolkningen vill att vi ska utföra våra uppdrag?
Jag hänger på ett tidigare tema i tråden: Vilka gränser ska vi sätta? För min del skulle vi på SH vara en supergrupp för att sätta gränser för fortkörning och bakhjulskörning, något som många lite konstigt anser kan vara olagligt. Vad tycker du; ska vi starta den rörelsen här på SH!?? Jag menar snacka om att vi har enorma möjligheter att påverka detta problem!

Plus att det hade gett oss en fin goodwill bland allmänheten...

Ngn skrev att man inte skulle prioritera småbrott.
Tycker precis tvärtom.
Det finns många som lever utanför lagen o lever på småbrott som dom hoppas att vi inte ska orka anmäla el att polis o åklagare tycker att man får lägga ner för stora resurser kontra brottet.
Man hör många som resonerar att det är inte lönt att anmäla,det läggs ändå ner.Dom har redan gett upp.Säger en hel del vart vi är på väg.
Tycker att det ska satsas på en nollvision mot kriminella liknande den dom hade i New York för ngr år sen.
Är rätt trött på att finansiera allehanda slödder via försäkringspremier,skatter mm
Du är då givetvis medveten om att nollvisionen bl.a. innebär att man fokuserar på småbrott och s.k. livsstilsbrott som att åka utan biljett på tunnelbanan, nedskräpning och sådant?? Kanske t.o.m. IPRED-lagen skulle kunna användas?

Last edited:
Jag hänger på ett tidigare tema i tråden: Vilka gränser ska vi sätta? För min del skulle vi på SH vara en supergrupp för att sätta gränser för fortkörning och bakhjulskörning, något som många lite konstigt anser kan vara olagligt. Vad tycker du; ska vi starta den rörelsen här på SH!?? Jag menar snacka om att vi har enorma möjligheter att påverka detta problem!

Du är då givetvis medveten om att nollvisionen bl.a. innebär att man fokuserar på småbrott och s.k. livsstilsbrott som att åka utan biljett på tunnelbanan, nedskräpning och sådant?? Kanske t.o.m. IPRED-lagen skulle kunna användas?

Är det olagligt att framföra sin motobajk på bakhjulet?

Verkar finnas en del mindre smarta anställda på bansinmackar också.
Som är villiga att riskera sin egen hälsa samt risken att torska för övervåld och förstörelse för att en bensinmacksägare ska spara 263kr.

Dels är det fråga om att acceptera att "ta skit", som 20-åring gjorde jag inte det oavsett om det var min eller ett bolags soppa det handlade om.

I sak var det ett krig vi startade, som va tvunget om, vi skulle få betalt öht efter 22.00 på kvällarna.

Att det sen var ett polis/väktartätt område gjorde att vi inte stod ensamma många sekunder om det skulle gå överstyr.

Men visst, det var inte helt utan risk alla gånger! Å andra sidan städade vi upp ordentligt!

Den smarta bensinstjuven rullar långsamt därifrån, och om någon kastar något på bilen så har han "glömt" att betala, och tar mackbiträdet inför rätta.

Kul att komma med i brottsregistret för en sån sak.

Alternativt är det någon mindre nogräknad som stannar bilen och spöar upp mackbiträdet ordentligt.

Det där håller jag med om. Jag har också jobbat på nattmack i Malmö, och jodå, jag har också stått och muckat med galningar. En gång fick jag dessutom in en bra träff på en tjuvtankarvolvo med en colaburk. Till sist kom jag dock till insikt om hur lönlöst det var.
Kalla mig gärna mesig, men om jag ska vara glad säljare, barsk snatteriövervakare och dessutom Judge Dredd i samma person så vill jag fantamej ha mer i lön än vad de erbjöd mig.

Det där håller jag med om. Jag har också jobbat på nattmack i Malmö, och jodå, jag har också stått och muckat med galningar. En gång fick jag dessutom in en bra träff på en tjuvtankarvolvo med en colaburk. Till sist kom jag dock till insikt om hur lönlöst det var.
Kalla mig gärna mesig, men om jag ska vara glad säljare, barsk snatteriövervakare och dessutom Judge Dredd i samma person så vill jag fantamej ha mer i lön än vad de erbjöd mig.

Skule det va ett problem.
Om de nu e satt regler att alla ska betala på tunnelbanan så ska den straffas som inte gör det.
Samma med nedskräpning men med hårdare straff.
De e ett jävla daltande med småbuset.
Frugan hade en smitning.Fick bilnr.Adressen gick till imigrationsverkets lägenhet.
Frugan undrade vem som bodde på den adressen.Det kunde dom inte lämna ut men "tipsade" frugan om att skicka en faktura så skulle dom nog få betalt.
Jävla daltande.
Happy ower året runt i gamla Svedala....
Nånstans måste vi börja om vi ska få ha våra prylar ifred

Om de nu e satt regler att alla ska betala på tunnelbanan så ska den straffas som inte gör det.
Frugan hade en smitning.Fick bilnr.Adressen gick till imigrationsverkets lägenhet.
Frugan undrade vem som bodde på den adressen.Det kunde dom inte lämna ut men "tipsade" frugan om att skicka en faktura så skulle dom nog få betalt.
Jävla daltande.

Right :tummenupp

Jävla daltande.

Jag blir också skitförbannad på småkriminella som springer omkring och gör livet surt för alla andra. Problemet är väl bara att det inte finns resurser till att möta upp precis allt. Vi vill ju inte leva i en polisstat där man man får böter för minsta nedskräpning eller påtvingas gps-system på bågen som skickar meddelande till bylingen så snart hastigheten överstiger 5km/h.

Däremot borde man nog sätta in en jävla stor insats med kvarterssnutar och allt möjligt i områden som kroksbäck och rosengård.

Jävla daltande.
Ser att jag i grund och botten missade ett viktigt ord (inte) i ditt inlägg vilket gör mitt inlägg till dig lite korkat...

Men fortfarande är det ett vanligt missförstånd att nolltoleransen mot brott bara skulle rikta in sig mot kriminella eftersom den även ger sig på alla de vanliga "svensson" som inte anser att deras lagbrott, må det vara fortkörning eller annat marginellt, är något som polisen borde prioritera.

Jag tycker det är lite intressant att ofta i debatter om kriminalitet så anser vi att andra begåt brott för att de är kriminella/omoralsika/onda eller något annat medan när vi själv väljer att bryta en lag så är det för att lagen är korkad/vi är smarta eller att vi har en eller annan god anledning till det. Det enda klara är att det i alla fall inte beror på dålig moral...

Det påstås att Spanien är det land där det är lättast att införa nya lagar.
Bland annat är det förbjudet att tala i telefon när man kör, samt generallt rökförbud på allmäna platser.
Vid en poliskontroll utanför Madrid stoppades hundratals bilister för att de pratade i mobilen.
Över hälften hade en målad träklots i stället för telefon.
Röker gör man överallt - Ibland även inne i affärer.
Anledningen till att det är så lätt att införa lagar där är att alla är överens om att beteendet det lagstiftas om borde förbjudas.
Men det gäller ju inte mig!

Förutom att de röker som borstbindare och pimplar rödvin redan till frukost, så har de oförskämdheten att leva längst i europa.

Ser att jag i grund och botten missade ett viktigt ord (inte) i ditt inlägg vilket gör mitt inlägg till dig lite korkat...

Men fortfarande är det ett vanligt missförstånd att nolltoleransen mot brott bara skulle rikta in sig mot kriminella eftersom den även ger sig på alla de vanliga "svensson" som inte anser att deras lagbrott, må det vara fortkörning eller annat marginellt, är något som polisen borde prioritera.

Jag tycker det är lite intressant att ofta i debatter om kriminalitet så anser vi att andra begåt brott för att de är kriminella/omoralsika/onda eller något annat medan när vi själv väljer att bryta en lag så är det för att lagen är korkad/vi är smarta eller att vi har en eller annan god anledning till det. Det enda klara är att det i alla fall inte beror på dålig moral...

Så, vi förutsätter att du har rätt (hehe), vad beror det då på att småkriminaliteten ökar? Är det för att det delas ut för lite handryggar åt glinen? Ja menar jämför vi med för hundra år sedan när man kunde åka på en hurring för att man inte reste sig för en äldre på parkbänken, med idag när sådana "regler" tillhör en svunnen tid och vi samtidigt ser småkriminaliteten och respekten för andras egendom försvinna t ex, ser vi nåt samband?

Vi sitter ofta här på SH och förespråkar mer eller mindre att ta lagen i egna händer, nu senast när nån ville ge medalj till ett inbrottsoffer som körde ihjäl förövaren.

Personligen är jag såpass till åren att jag fick en ganska resolut uppfostran av min omgivning, och än idag sitter dörröppnande, ge sittplatser till äldre, rent och skärt respekt/bonnförnuft i ryggraden. Jag är dessutom en hyfsat laglydig medborgare. Jag tror att det finns en klar koppling. Vad tror ni?

Någon har säkert redan skrivit det men om de bara körde rakt fram så kan ju föraren åklagas för nånting lite värre än smitning. Till exempel mordförsök kanske. Det skulle ju polisen kanske vara intresserad av.

Jag jobbade 2 år på bensinstation när jag pluggade. Vid varje smitning som vi inte upptäckte direkt så kollade vi på övervakningskamerorna för att se regnummer sen kontakt med vägverkat för att få ett fax på ägaruppgifter på bilen. Då ringde vi helt enkelt upp och sa som det var,

"Du har inte betalat för bensin den X/X -XX kl. xx:xx, vi vill att du kommer in idag och betalar annars polisanmäler vi er. "

Mycket effektivt.

Vi hade säkert en "uppklarningsprocent" på 70-80%! :tummenupp

Alla dom som inte betalar men vi vet vilka bilar det är får helt enkelt inte tanka innan dom kommer in och betalar i fortsättningen.(lämnar pant ex.)

Trodde alla körde falskskyltat när dom fultankade. Hur puckad är man annars?

Så, vi förutsätter att du har rätt (hehe), vad beror det då på att småkriminaliteten ökar? Är det för att det delas ut för lite handryggar åt glinen? Ja menar jämför vi med för hundra år sedan när man kunde åka på en hurring för att man inte reste sig för en äldre på parkbänken, med idag när sådana "regler" tillhör en svunnen tid och vi samtidigt ser småkriminaliteten och respekten för andras egendom försvinna t ex, ser vi nåt samband?

Vi sitter ofta här på SH och förespråkar mer eller mindre att ta lagen i egna händer, nu senast när nån ville ge medalj till ett inbrottsoffer som körde ihjäl förövaren.

Personligen är jag såpass till åren att jag fick en ganska resolut uppfostran av min omgivning, och än idag sitter dörröppnande, ge sittplatser till äldre, rent och skärt respekt/bonnförnuft i ryggraden. Jag är dessutom en hyfsat laglydig medborgare. Jag tror att det finns en klar koppling. Vad tror ni?
Eftersom vi alla vet att jag har rätt så ska jag försöka krångla till det hela lite. Just jämförelsen med hur det var för hundra år sedan är direkt olämplig eftersom kriminaliteten då var ganska hög, ännu värre var det på 1600-talet då det i delar av Sverige var så att ca. 10% av befolkningen dog p.g.a. mord eller dråp. Många väljer att jämföra med 50-talet vilket också egentligen är olämpligt eftersom det är en historiska avvikande period. Kan ju hänga ihop med att 80 miljoner hade dött i krig stax innan.

Vi är nog eniga om att uppfostran är viktig men minst lika viktig är ju det man kalla tidsandan. Idag lever vi i ett samhälle där det är alla för sig själv och starkast vinner. Den andan stöttar inte direkt respekt för andra. Samtidigt är pengar och status helt centralt i samhället. Föräldrar köper ju hellre en Wii till barnen än går ut och spelar fotboll med dem, å vem f-n har tid att besöka sina föräldrar? I min värld har vi ett samhälle där medmänsklighet nästan ses som en svaghet.

Jag hatar att låta som en kommunist och visst är jag lite raljerande men kriminalitet uppstår ju inte bara inom en individ utan i samspelet mellan individer och samhälle och få blir kriminella för att de tycker det är kul utan ofta för att det är ett val som är bättre än valet att följa lagen. Vissa väljer att inte betala tv-licensen (För att ta ett populärt exempel) för att de anser att de inte behöver det och tjänar pengar på det, andra rånar för att de inte har pengar till statussymboler. Visst är där en skillnad men filosofin bakom är skrämmande lik: Jag gör det som jag tjänar på oavsett om det är rätt och riktigt eller inte och jag har inte mycket att förlora på det.

Nu får jag inte bli alltför uppeldad, ska snart gå hem men jag gillade ditt inlägg. Ibland verkar du så förnuftig, om det inte ses som en förolämpning!:D

Eftersom vi alla vet att jag har rätt så ska jag försöka krångla till det hela lite. Just jämförelsen med hur det var för hundra år sedan är direkt olämplig eftersom kriminaliteten då var ganska hög, ännu värre var det på 1600-talet då det i delar av Sverige var så att ca. 10% av befolkningen dog p.g.a. mord eller dråp. Många väljer att jämföra med 50-talet vilket också egentligen är olämpligt eftersom det är en historiska avvikande period. Kan ju hänga ihop med att 80 miljoner hade dött i krig stax innan.

Vi är nog eniga om att uppfostran är viktig men minst lika viktig är ju det man kalla tidsandan. Idag lever vi i ett samhälle där det är alla för sig själv och starkast vinner. Den andan stöttar inte direkt respekt för andra. Samtidigt är pengar och status helt centralt i samhället. Föräldrar köper ju hellre en Wii till barnen än går ut och spelar fotboll med dem, å vem f-n har tid att besöka sina föräldrar? I min värld har vi ett samhälle där medmänsklighet nästan ses som en svaghet.

Jag hatar att låta som en kommunist och visst är jag lite raljerande men kriminalitet uppstår ju inte bara inom en individ utan i samspelet mellan individer och samhälle och få blir kriminella för att de tycker det är kul utan ofta för att det är ett val som är bättre än valet att följa lagen. Vissa väljer att inte betala tv-licensen (För att ta ett populärt exempel) för att de anser att de inte behöver det och tjänar pengar på det, andra rånar för att de inte har pengar till statussymboler. Visst är där en skillnad men filosofin bakom är skrämmande lik: Jag gör det som jag tjänar på oavsett om det är rätt och riktigt eller inte och jag har inte mycket att förlora på det.

Nu får jag inte bli alltför uppeldad, ska snart gå hem men jag gillade ditt inlägg. Ibland verkar du så förnuftig, om det inte ses som en förolämpning!:D
Alla dom här småglinen som har sett som sin livsuppgift att leva utanför vedertagna normer ska inte heller njuta av dom förmåner som vi andra har.
Indragna bidrag,betala fullt ut för sin läkarvård o andra tjänster som vi andra har.
Det är dags att visa att det kostar att leva på fel sida lagen.

de går inte o göra så mycket vad man sätt o läst.
dock hade en kille på shell här i s-svall ett bra sätt..
2 zigenare/romer tankar. ena en nyare merza och en nyare passat. han såg de säkert men hade fullt upp med kunder, jag stog utanför o käka korv. hör ett gnissel från däcken o dom drar i full fart. ser snubben i butiken flyger över disken hugger en 2l colaflaska ut genom dörren som james bond och hyvar flaskan och missar med en meter.. fan att han inte träffa..

alltså. se till och ha en tegelsten eller dank el likn bakom kassan. när dom ser bilen drar så kastar man in nå tungt sidan på bilen.. vem fan försöker där igen då.. samt att man får en feelgood känsla i magen...

tyvärr taskigt om de är nån som glömt peja men man bör ju vara ganska säker för detta. :)

Det är nog inte så smart då den som kastar kan få högre straff än den som tankar.
Vart med om något liknande några år sedan då jag står på shellmacken och tankar brevid mig kommer en zigenare och tankar ser att mackägaren står o stirrar på honom innifrån butiken när zigenaren tankat klart ser han att en annan bil står bakom honom och väntar så han hoppar in i bilen kör fram bilen innan han hunnit fram några meter ser jag mackägaren komma springades o svingar ett baseboll trä (kan varit av aluminium) rakt in i bakrutan på zigenarens bil, zigenaren blir tokig springer ut från bilen rakt mot mackägaren han var riktigt nära på att knocka honom sen springer han tillbax till bilen kollar baksätet där hans 1åriga dotter sitter i barnstolen som tur va träffa inte den henne men hon fick splitter på sig zigenaren ringde polisen och det vart en anmälan mot mackägaren vet inte vad som hände efteråt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!