Det är tydligen helt ok o dra från soppanotan

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Frugan som jobbar på mack råkade ut för en smitare idag.
Stod en bil igång o blev tankad av passageraren.Huskorset ställde sig framför m bister min(vet hur den ser ut.....)Hon sa åt dom att gå in och betala då börjar dom köra emot henne.Hon springer undan medan dom kör lugnt iväg.
Det rings till tusse batong(20 min innan hon kom fram).Dom skickar ut en bil.
Polis ringer sen upp o säger att det blir svårt att lagföra ngn då föraren inte tankat samt att föraren inte har ngn upplysningsplikt att säga vem som åkt tankade.
Så tydligen kan man ta med polaren,låta honom tanka o sen släppa av honom runt hörnet utan att bli fälld.Allt enl tusse batong.:va Only in Sweden

Var hände detta? Om ingen annan skickar en kopia av detta inlägg till någon ansvarig inom Bylingadministationen så gör jag det. Varför accepterar vi sånt här? Om inte Polisen kan göra det besvärligt för brottslingarna så måste vi medborgare göra det besvärligt för Polisen. Jag har svårt för att avgöra vem som är mest kriminell i den här historian.

Var hände detta? Om ingen annan skickar en kopia av detta inlägg till någon ansvarig inom Bylingadministationen så gör jag det. Varför accepterar vi sånt här? Om inte Polisen kan göra det besvärligt för brottslingarna så måste vi medborgare göra det besvärligt för Polisen. Jag har svårt för att avgöra vem som är mest kriminell i den här historian.
Shell utanf Åstorp(Skåne)

de går inte o göra så mycket vad man sätt o läst.
dock hade en kille på shell här i s-svall ett bra sätt..
2 zigenare/romer tankar. ena en nyare merza och en nyare passat. han såg de säkert men hade fullt upp med kunder, jag stog utanför o käka korv. hör ett gnissel från däcken o dom drar i full fart. ser snubben i butiken flyger över disken hugger en 2l colaflaska ut genom dörren som james bond och hyvar flaskan och missar med en meter.. fan att han inte träffa..

alltså. se till och ha en tegelsten eller dank el likn bakom kassan. när dom ser bilen drar så kastar man in nå tungt sidan på bilen.. vem fan försöker där igen då.. samt att man får en feelgood känsla i magen...

tyvärr taskigt om de är nån som glömt peja men man bör ju vara ganska säker för detta. :)

Det där är ingen stöld
Det är rån dom hotar henne med bilen ( eller föraren )
och avviker med stöldgodset
Det skall definitivt prövas av åklagare
klant snutar ....... föraren skall gripas omedelbart
rån och främjande av flykt

Last edited:
de går inte o göra så mycket vad man sätt o läst.
dock hade en kille på shell här i s-svall ett bra sätt..
2 zigenare/romer tankar. ena en nyare merza och en nyare passat. han såg de säkert men hade fullt upp med kunder, jag stog utanför o käka korv. hör ett gnissel från däcken o dom drar i full fart. ser snubben i butiken flyger över disken hugger en 2l colaflaska ut genom dörren som james bond och hyvar flaskan och missar med en meter.. fan att han inte träffa..

alltså. se till och ha en tegelsten eller dank el likn bakom kassan. när dom ser bilen drar så kastar man in nå tungt sidan på bilen.. vem fan försöker där igen då.. samt att man får en feelgood känsla i magen...

tyvärr taskigt om de är nån som glömt peja men man bör ju vara ganska säker för detta. :)
Frugan gjorde ngt liknande på sitt förra kneg.Rusade ut genom bakdörren o hotta hammaren så den landade på taket på Zigenarens bil.
Följden blev att han hotade henne.Inte så kul för ngr hundra spänn...

Kopierade texten i trådskaparens inlägg och skickade det vidare till Skånepolisen med en fråga om de ville kommentera det hela. Få se om det kommer något svar.

Utan att kommentera denna händelse specifikt så tycker jag generellt att mackarna får skylla sig lite själva. Varför inte göra som i USA, där man måste betala INNAN man tankar? Då skulle ju bensinsmitningarna vara ett minne blott?

Det är oerhört svårt att få någon fälld för bensinsmitning.
Jag tänker av förklarliga skäl inte gå in på varför, men så är det.

Uppenbarligen tycker dock mackarna att det är en acceptabel förlust, eftersom det får fortgå.

Varför inte göra som i USA, där man måste betala INNAN man tankar? Då skulle ju bensinsmitningarna vara ett minne blott?
Hur fungerar det rent praktiskt?

Jag menar, det är ju lite svårt att på förhand veta hur mycket drivmedel det går i om man tex vill ha full tank.
Betalar man i förväg och får pengar tilbaka om man inte tankar för allt?

Jag menar, det är ju lite svårt att på förhand veta hur mycket drivmedel det går i om man tex vill ha full tank.

betalar inte alla med kort nu för tiden?

betalar inte alla med kort nu för tiden?
Jo? Så är det antagligen. Säkert många som betalar med kort också.
Hur löser man det praktiskt?
Det kanske går enkelt att i kassan på macken göra en återbetalning till kortet efter man tankat om man inte tankat för allt som man betalade i förväg?
Eller så har de bara kortautomater för att få tanka överhuvudtaget?

På automatstationerna blir det ju inga smitningar på det sättet som beskrivs i trådbörjan.

Jo? Så är det antagligen. Säkert många som betalar med kort också.
Hur löser man det praktiskt?
Det kanske går enkelt att i kassan på macken göra en återbetalning till kortet efter man tankat om man inte tankat för allt som man betalade i förväg?
Eller så har de bara kortautomater för att få tanka överhuvudtaget?

På automatstationerna blir det ju inga smitningar på det sättet som beskrivs i trådbörjan.

Eller så får du gå in med pengar först, lägger du en femhundring så ställer de in så du inte kan tanka för mer än 500. När du tankat klart går du in och får växel tillbaka om du ej tankade för hela femhundralappen.

så jag skulle i praktiken kunna komma åkande med en passagerare bakpå hojen, han hoppar av o tankar min hoj medans jag sitter på hojen me motorn igång o sedan upp där bak igen o iväg????

Åker han dit så TRODDE han att föraren skulle pynta lr hur,
jag kan inte åka dit för jag TANKADE INTE!?! Jag åker bara iväg med den tankade såsen!!!

Det är enklare än så, det har någonting med utformningen av macken att göra. Att man inte passerar någon "kassa".

Dvs, det är nära på omöjligt att bevisa att man hade uppsåt att stjäla soppan och inte glömde att betala.

När jag jobbade på mack hade vi mellan 2-5 smitningar per dag.
Polisen frågade alltid om man kunde bevisa att de stal och inte bara glömde att betala.
-Nej.
*klick*

De enda som klarades upp var de där samma bil hade smitit ett flertal gånger.

Så ni kan gott tanka själva och sen pysa.
Det kommer en räkning på posten (utan några tillägg) om regnumret syns på kamera.

I USA går man in och uppskattar hur mycket man ska tanka. Sen får du refund om det blir mindre än det beloppet du har betalt. Dumt system.

Smart system hade varit att ha en kortläsare på varje pump och sen en sedelläsare på någon enstaka. Hur många bensinstölder har JET tror ni? :rofl

/ Jens

Tankning

Jag förstår USAs system och visst funkar det. Frågan är om vi hela tiden skall sänka vår standard och bekvämlighet p.g.a slödder? En hammare i taket samt en batong i nyllet när polisen hämtar dem så tänker de sig för nästa gång...

Tyvärr är USA ett praktexempel på när man hela tiden anpassar sig så långt det går. De må bli "rätt" men fan så trist. Mina känslor för Miami efter höstens besök är extremt kluvna p.g.a detta.

Jag jobbade 2 år på bensinstation när jag pluggade. Vid varje smitning som vi inte upptäckte direkt så kollade vi på övervakningskamerorna för att se regnummer sen kontakt med vägverkat för att få ett fax på ägaruppgifter på bilen. Då ringde vi helt enkelt upp och sa som det var,

"Du har inte betalat för bensin den X/X -XX kl. xx:xx, vi vill att du kommer in idag och betalar annars polisanmäler vi er. "

Mycket effektivt.

Vi hade säkert en "uppklarningsprocent" på 70-80%! :tummenupp

Alla dom som inte betalar men vi vet vilka bilar det är får helt enkelt inte tanka innan dom kommer in och betalar i fortsättningen.(lämnar pant ex.)

stigcenter har så att du får gå in med ditt kort innan du tankar pga alla smitare. det skall väll vara sveriges största mack så det bode gå på alla ställen.

Jag förstår USAs system och visst funkar det. Frågan är om vi hela tiden skall sänka vår standard och bekvämlighet p.g.a slödder? En hammare i taket samt en batong i nyllet när polisen hämtar dem så tänker de sig för nästa gång...

Tyvärr är USA ett praktexempel på när man hela tiden anpassar sig så långt det går. De må bli "rätt" men fan så trist. Mina känslor för Miami efter höstens besök är extremt kluvna p.g.a detta.

Men vafan, så jobbigt är det ju inte. När du kört ett tag får du ju en känsla för hur mycket du behöver pröja i kassan för att få någorlunda full tank.
Annars finns det ju som sagt kortautomater också...:)

(åkte omkring över hela FL i vintras)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...