Det är nått fel som inte är riktigt rätt...

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Till att börja med; Hojen är en FZR 600R -95 som gått ca 4700 mil. De nästan 2000 mil som jag kört med den har motormässigt sett varit problemfria.

Men så 300 mil in på sessongen i år så börjar något spöka. Märkte det först genom att den började hacka och hålla på när jag ger gas. Problemet verkar försvinna efter 6000rpm. När den står lutad på stödet så är tomgången perfekt (1250rpm), men när jag lutar upp den så sjunker varvet (500rpm) såpass att den ibland dör av sig själv och inbland när jag lägger i växeln.

Vad kan det vara? Nu har ni syptomen, ge mig en diagnos. :hihi

:banana

Valentinic skrev:
Men så 300 mil in på sessongen i år så börjar något spöka. Märkte det först genom att den började hacka och hålla på när jag ger gas. Problemet verkar försvinna efter 6000rpm. När den står lutad på stödet så är tomgången perfekt (1250rpm), men när jag lutar upp den så sjunker varvet (500rpm) såpass att den ibland dör av sig själv och inbland när jag lägger i växeln.
:banana
Rengör och synkronisera förgasarna! :tummenupp

Jag har lite liknande "problem" på min ZXR faktiskt, att tomgången verkar bero på om hojen lutar eller inte. Borde ju rimligtvis ha med förgasarna att göra, men hur vet jag inte riktigt. Jag har kollat så att flottörhöjden är rätt (om det nu har nån betydelse) och ingen förgasare verkar flöda över pga. en taskig nålventil. Jag tycker att du ska kolla dom sakerna till att börja med.

Tomgången på min hoj beror för övrigt väldigt mycket på motorremperaturen. Ibland vill den inte alls gå på tomgång, speciellt inte när man har lagt ur växeln och släppt kopplingen. Då vill den nästan dö ibland.

Valentinic skrev:
Okej. Det kan inte vara Bensinpumpen som har säckat igen?

Ge järnet på en lång raksträcka! Börjar motorn att tappa effekt och misstända efter ett tag kan det vara ett tecken på att bränslet uteblir. Är det på så sätt, kan du misstänka bränslepumpen.

Jag kom på en annan möjlig orsak. Kan det vara så att du har trasiga vakumgummin till trottlarna? Du kan testa dom med ett öppna luftburken och kika på trottlarna när du ger gas. Dom ska röra sig jämnt och fint och alla lika mycket!

R.Lehtipalo skrev:
Ge järnet på en lång raksträcka! Börjar motorn att tappa effekt och misstända efter ett tag kan det vara ett tecken på att bränslet uteblir. Är det på så sätt, kan du misstänka bränslepumpen.

Jag kom på en annan möjlig orsak. Kan det vara så att du har trasiga vakumgummin till trottlarna? Du kan testa dom med ett öppna luftburken och kika på trottlarna när du ger gas. Dom ska röra sig jämnt och fint och alla lika mycket!

Okej, jag tänkte som så att eftersom den går bra på höga varv så kanske det blir såpass sug ifrån förgasarna att inte bränslepumpen behöver jobba som på låga varv. Men som sagt va, jag är ingen teknikhaj :).

Så det verkar vara runt förgasarna problemet sitter då! Får ta mig en titt där så fort jag får tid. Tack för svaren.
Kommer ni på något annat tänkbart fel så hojta till! Vore skönt att slippa riva med fuggarna.

Valentinic skrev:
Okej, jag tänkte som så att eftersom den går bra på höga varv så kanske det blir såpass sug ifrån förgasarna att inte bränslepumpen behöver jobba som på låga varv. Men som sagt va, jag är ingen teknikhaj :).

Hehe, nej så är det inte! Men jag förstår logiken. :tummenupp

Angende vakumgummina; eftersom din cykel har gått relativt långt kan det vara torrsprickor och ev. hål i gummina som gör att trottlarna inte lyfter förrän motorn ligger på högt varv. Vilken kan vara en trolig förklaring till att den går dåligt på mellanvarvtal? :confused:

Valentinic: Om du aldrig synkat förgasarna kan det vara dags. Det kan ge lustiga fel och du behöver inte ens riva fuggarna.

Pacman: Gäller även dig. Vet av erfaranhet att ZXR är kinkig på detta, speciellt när de där Keihin börjar bli slitna....

Edit: Kan även vara gummina som R.L. så lämpligt hann före att påpeka. Leta enkla lösningar innan ni börjar riva saker....

Jåke skrev:
Leta enkla lösningar innan ni börjar riva saker....

Just precis. :Bugar

Dessutom kan det vara bra att veta vad som är fel innan man börjar att riva. Därför tänkte jag mig att man visuellt kollar in trottlarna, hur dom rör sig och om dom visar tecken på slitage(repor, etc.).

En översyn av förgasare på en relativt välanvänd cykel är aldrig fel. Om inte annat kommer den garanterat att gå bättre och jämnare efter en inspektion, synkronisering och rengöring.

R.Lehtipalo skrev:
En översyn av förgasare på en relativt välanvänd cykel är aldrig fel. Om inte annat kommer den garanterat att gå bättre och jämnare efter en inspektion, synkronisering och rengöring.
Okej, det låter ju som att det är något som lönar sig oavsett vart felet sitter då. :)
Ska kolla gummina också. Tack så mycket för svaren.
/Patrik

Valentinic skrev:
Okej, det låter ju som att det är något som lönar sig oavsett vart felet sitter då. :)
Ska kolla gummina också. Tack så mycket för svaren.
/Patrik

Använd fotogen för rengöring. Grovsynkronisering kan göras visuellt. Själv brukade jag använda en lågfartskanal på min gsxr 750 som riktmärke för spjällen. Det bukar finnas på dom flesta förgasare. Är man riktigt, riktigt, noga (med ögonmått mindre än 1/10 mm) blir det ungefär som en synkronisering med vakummätare.

Lycka till! :tummenupp

För synkning av förgasare kan man väldigt enkelt göra ett eget verktyg. Man spikar upp genomskinlig plastslang i ett "U" på en brädbit. Sen fyller man U:et till hälften med olja, vatten eller annat man har liggande, och så är det bara att ansluta slangarna till två insug, starta motorn och justera tills nivån är lika. Finns nog nån snygg ritning på nåt sånt här nånstans om man letar lite. :tummenupp

Valentinic skrev:
Så man behöver inte sådana där vakumklockor? Låter ju som garage-meck då :)

Nejnej, det här är nästan bättre, eftersom du jämför fuggarna mot varandra vilket ju är hela syftet. Med vacuumklockor kan ju mätarna visa lite olika för samma tryck.

Kolla här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1160801&postcount=14

Man behöver inte ens spika upp det rakt och snyggt, det är ju bara höjden på oljapelarna som är intressant. Föresten funkar vatten lika bra. Tryckskillnaden blir knappast så stor att motorn orkar suga i sig nåt.

EDIT: På min hoj kan man justera två förgasarpar i taget, och sen synka paren mot varandra. Jag antar att det är samma på din.

Skulle kunna vara fel ventilspel - hade liknande symptom på min FZR1000
Lät en mcverkstad justera spelet (som var för litet på insugsventilerna) och efter det så gick den som en klocka.
Förgasarna behövde ej justeras överhuvudtaget.
Den hade gått ca 3000mil då.

PacMan skrev:
Nejnej, det här är nästan bättre, eftersom du jämför fuggarna mot varandra vilket ju är hela syftet. Med vacuumklockor kan ju mätarna visa lite olika för samma tryck.
Kolla här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1160801&postcount=14

Intressant lösning! :)

UltraMarine, Just precis. Det kan också vara så att det är ventilerna som är otäta. Har man en otät ventil så kan man synkronisera förgasarna uppåt väggarna med vakummätare. Vilket inte är fallet med visuell synkronisering. Om man slaviskt följer en vakummätare kanske cylinder #3, som "suger dåligt", t.ex. p.g.a. slitna ventiler, synkroniseras till att ha för liten öppning på spjället.

Jag röstar på visuell synkronisering! Från egen erfarenhet går motorn otroligt fint efter en sån, men viktigt är att man gör en nogrann justering. Är man riktigt nitisk då man gör en sådan justering tar den nog längre tid än med vakummätare.

Last edited:
Pacman, klockorna justeras så att de visar lika mot en och samma cylinder. Alltså får man garanterat aldrig några mätfel pga att klockorna skulle vara olika.

Fungerar slangarna verkligen?
Vill till att motorn inte orkar ge så mycket vakuum. Redan vid 10% vakuum måste slangarna vara en meter höga.
Eller kör du med slangarna stängda i ena änden?

Ok, nu läste jag noggrannare. Låt säga så här:
Det fungerar om inte vakuumet är exceptionellt ojämnt eftersom motorn då gurglar i sig vattnet genom den ena cylindern. :tummenupp

Tänkte på en annan sak. Kan det vara så att den får tjuvluft nånstans? Någon slang som lossnat kanske? Problemen kom ju över en natt liksom. Fast jag ska nog ta och synka och göra rent iaf. Kollar över dem i allmänhet helt enkelt. :tummenupp

OK, då funkar det säkert bra med klockor, men dom jag testade en gång var i alla fall inte så exakta vilket kanske berodde på att dom inte riktigt var till just detta ändamål. Dom kunde alltså visa ganska mycket mer undertryck än vad som behövdes.

Precis, exceptionellt ojämnt får det inte vara. Om man nu tror att det är det kan man som jag gjorde köra med en blandning av motorolja och 5-56 som jag tyckte blev lagom seg. Då får man lite mer tid att kompensera om nu vacuumet skulle vara extremt ojämnt, eftersom man då får lite långsammare utslag. Man skruvar lite, väntar och ser hur oljepelarna ställer en sig, och skruvar lite mer för att finjustera.

Robban_C skrev:
Pacman, klockorna justeras så att de visar lika mot en och samma cylinder. Alltså får man garanterat aldrig några mätfel pga att klockorna skulle vara olika.

Fungerar slangarna verkligen?
Vill till att motorn inte orkar ge så mycket vakuum. Redan vid 10% vakuum måste slangarna vara en meter höga.
Eller kör du med slangarna stängda i ena änden?

Ok, nu läste jag noggrannare. Låt säga så här:
Det fungerar om inte vakuumet är exceptionellt ojämnt eftersom motorn då gurglar i sig vattnet genom den ena cylindern. :tummenupp

Synkfel kommer ju knappast över en natt.

Exempel på fel som kan visa sig rätt plötsligt:
*Slangar som Valentinic skrev. Kan ge dessa symtom. Samma symtom kan vara fuggegummina. Dvs alla former av vakuumläck. Spraya startgas på fuggegummina med puffran igång och kolla om gången ändras.
*Ventilspel (även om spelet ändrar sig löpande så går det över gränsen på rätt kort tid). Dock anser jag av de beskrivna symtomen att det inte är ventilspelet. Spelet påverkas definitivt inte av om den står på stödet eller inte. Däremot påverkas flottörnivån i skilda delar av husen och om blandningen redan är på gränsen till mager om den tar tjuvluft så kan det kanske räcka med att nivån lutar i flottörhusen. Kanske.
*Spruckna trottelgummin skulle kunna ge liknande fel.

Börja med startgasen på fuggegummina. Det är ett vanligt fel och det tar 3 minuter att testa. Lägg till ytterligare 3 min så har du kollat alla vakuumslangar också. (Förutsätter att tanken är upplyft, annars spricker tiden :))

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret