Det är något visst med..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
lukten av nya delar. En speciell lukt som är svår att beskriva i ord men man kan skönja tvåtaktsolja, smörjfett och en torr läderton. Härligt!
Iofs inga speciella delar utan kolvar, kolvbultar, packningar och andra reservdelar - men det luktar gott. :tungan

Bifogat

• Delar.jpg
    Delar.jpg
    45 KB · Visningar: 384
Goodstuff skrev:
lukten av nya delar. En speciell lukt som är svår att beskriva i ord men man kan skönja tvåtaktsolja, smörjfett och en torr läderton. Härligt!
Iofs inga speciella delar utan kolvar, kolvbultar, packningar och andra reservdelar - men det luktar gott. :tungan

Visst gör det? Fast det stinker i plånboken va?

Va ska du med 2 extra cylindrar till?.. värmenyper den så ofta eller?.. :3freak ... Går det aldrig att horna :va ?

philsson skrev:
Va ska du med 2 extra cylindrar till?.. värmenyper den så ofta eller?.. :3freak ... Går det aldrig att horna :va ?

Du menar hona va? Det går att få bort kolvrester i cylindern med saltsyra(?) Blir det värre får man nicasila om den. Extracylindrar har man för att man inte kan nicasila om mellan två pass under en träning/tävling...
Det är skillnad på en 2-taktare för gatan och en för banan...

/Joakim

Nyteknik skrev:
Såhär ser det ut bland mina lådor med "smågodis"...

Bra med lite reservdelar det går alltid åt och saknas det något kan man alltid få låna/köpa av polarna. :tummenupp

Reservdelar kan man inte få för mycket av! Är man dessutom perfektionist som jag är kan det nästan gå till överdrift.

Pålle skrev:
Du menar hona va? Det går att få bort kolvrester i cylindern med saltsyra(?) Blir det värre får man nicasila om den. Extracylindrar har man för att man inte kan nicasila om mellan två pass under en träning/tävling...
Det är skillnad på en 2-taktare för gatan och en för banan...

/Joakim
Alltså att du har 1 förstår jag om det skulle strula till sig när du är ute och kör bana.. men 2st.. varför inte 3 eller 4 istället.. ne men 1 borde väl räcka?. :gnissla

philsson skrev:
Alltså att du har 1 förstår jag om det skulle strula till sig när du är ute och kör bana.. men 2st.. varför inte 3 eller 4 istället.. ne men 1 borde väl räcka?. :gnissla

Eftersom en 250 har två cylindrar är det inte fel att ha två. Dessutom har man ju en kvar om olyckan skulle vara framme. Det är inte alls ovanligt att man har fler än två, det är ju som med allt annat pengarna som styr.

/Joakim

Pålle skrev:
Eftersom en 250 har två cylindrar är det inte fel att ha två. Dessutom har man ju en kvar om olyckan skulle vara framme. Det är inte alls ovanligt att man har fler än två, det är ju som med allt annat pengarna som styr.

/Joakim
tänkte inte på att det var en 2 cylindrig. :huvet sorry.. Dumt av mig. :7peta

philsson skrev:

Det märks att du inte har någon erfarenhet av 2-taktsracers...... :rolleyes:

Jag skulle gärna ha 5 i reserv.

Jag har totalt sex cylindrar. Iofs bara två som är helt fräsch nu men två andra som går att använda och två som behöver nicasilas om.
Som Pålle säger - för många reservdelar har ingen dött av.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back