Destillerat eller kranvatten

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag ska byta kylvätska i Kawwan, eftersom det är en banhoj så har jag ingen glykol, istället så häller jag i vattenpumpsmörjning (Mekonomen) den skall ger rostskydd samt smörja vattenpumpen.

Kan man ha kranvatten eller måste man ha destillerat vatten :va

Silwer skrev:
destilerat vatten är just inte dyrt så köp det så är du tvärsäker att inga konstigheter kommer in.
Kranvatten går bra om man är säker på att man inte har hårt (kalkrikt) vatten i kommunen. Är man osäker räcker det med att koka upp vattnet. Om man nu inte vill gå till macken alltså :tungan

Tar kokning bort kalket?
Borde ju vara tvärtom eftersom viss mängd vattenånga avgår = koncentrationen av kalk borde ju öka.

Robban_C skrev:
Tar kokning bort kalket?
Borde ju vara tvärtom eftersom viss mängd vattenånga avgår = koncentrationen av kalk borde ju öka.
Man kan ju koka vattnet i hembrännaren :D

Robban_C skrev:
Tar kokning bort kalket?

Oftast köper man ju avjonat vatten, alltså inte destillerat vatten.
I Skåne har vi ju rätt hårt vatten (särskilt om du har egen brunn). Jag kör på avjonat vatten. Kostar inte många kr extra.

Jåke skrev:
Kranvatten går bra om man är säker på att man inte har hårt (kalkrikt) vatten i kommunen. Är man osäker räcker det med att koka upp vattnet. Om man nu inte vill gå till macken alltså :tungan
Bara kalken som kan ställa till det med avlagringar... kan ju iof inte va speciellt många gram kalk i 2 liter vatten.

Skall du ha destillerat vatten så är det billigast att få det från torktummlaren hemma.

Har torktummlaren uppsamlingskärl så är det enklast. Finns oftast det på de nyare modellerna. Kör vattnet genom ett kaffefilter för att få bort ev. avlagringar som kan följa med.

Robban_C skrev:
Tar kokning bort kalket?
Det reagerar med syret...lr nåt. Länge sen jag hade kemi i skolan... :3freak

det som säljs på macken är avjoniserad vatten.
destilerad vatten hittar ni på apoteket 5l för ca70kr

Avjoniserat vatten är fullt tillräckligt.. Vi producerar kubikmetervis i timmen på jobbet så valet är lätt för mig

/B

Jåke skrev:
Det reagerar med syret...lr nåt. Länge sen jag hade kemi i skolan... :3freak

Feeel felfelfelfelfel (brasse) Det är det förångade vattnet (kondensen) som är det destilerade vattnet. Alltså rent vatten. Olika salter, mm dunstar inte.

yodela ho-hoo!

Bj.O.rn skrev:
Avjoniserat vatten är fullt tillräckligt.. Vi producerar kubikmetervis i timmen på jobbet så valet är lätt för mig

/B

vad jobbar du med? :va

Teo skrev:
Feeel felfelfelfelfel (brasse) Det är det förångade vattnet (kondensen) som är det destilerade vattnet. Alltså rent vatten. Olika salter, mm dunstar inte.

yodela ho-hoo!
Förmodligen så är det väl det... :död
Men jag sa aldrig att det kokade vattnet skulle vara "destillerat" och utan salter. Jag sade bara att om du kokar s.k hårt vatten blir det mjukt och du kan använda det i kylaren.

:felämne

...iaf litegrann

Mekonomen?

Köp "water wetter". Det håller temperaturen nere lite bättre och om jag missförstått allt rätt så är mekonomensmörjan bara olja och emulgeringsmedel, dvs lika snorhalt som glykol men mycket sämre på att kyla.

Fast, det är ju klart, du kan ju ha fått tag i smäckonomens motsvarighet till waterwetter.

Kuta ner till MMR och handla riktiga grejer så är du säker!

Brumm på dig

Jåke skrev:
Förmodligen så är det väl det... :död
Men jag sa aldrig att det kokade vattnet skulle vara "destillerat" och utan salter. Jag sade bara att om du kokar s.k hårt vatten blir det mjukt och du kan använda det i kylaren.

:felämne

...iaf litegrann

Kan omöjligen vara så att du förändrar vattnets hårdhet gemom kokning? kalciumet är kvar i vilket fall.. Det som händer är däremot att man driver bort lösta gaser, främst kolsyra och syre som löser sig bra i vatten.

/B

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck