Dessa j-a fartkameror!!

Du kanske skulle tänka på dem som jobbar på vägen nästa gång du passerar ett vägarbete.

Ukiwaza skrev:
Fartkamera på motorvägen ??????????????
Om jag inte har helt fel för mig finns det mobila fartkameror (i skåpbil ??) som kan placeras ut där det anses behövas, t.ex i detta fallet ett vägarbete på motorväg.

AcidwizZ skrev:
Du kanske skulle tänka på dem som jobbar på vägen nästa gång du passerar ett vägarbete.
japp. I USA hade dom dubbla böter/straff vid trafiköverträdelser i anknytning till vägarbetesområde, det tycker jag är helrätt. :tummenupp

BajkMajk skrev:
Något som är intressant i den här diskussionen är det att under alla år som jag har haft körkort har jag kört förbi otroligt mycket fartkameror (och de blir bara fler), samt sett mängder med laserpistolspoliser, men endast en enda gång har jag råkat ut för en nykterhetskontroll!!! Kan det verkligen vara så att det är flera hundra gånger så farligt att köra lite för fort än att köra onykter??? :va
De som kör väldigt mycket för fort stannar ju knappast när farbror blå skjutit med lasern på dem!
Är det bara jag som upplever detta som lite snett? :kocko
Kan det måhända vara ekonomi inblandat?

Det här förkastligt! Enligt min mening prioriterar vägtrafikpolisen fel. De borde ägna mycket mer tid åt att övervaka trafikbeteende och ha fler nykterhetskontroller!

BajkMajk skrev:
Något som är intressant i den här diskussionen är det att under alla år som jag har haft körkort har jag kört förbi otroligt mycket fartkameror (och de blir bara fler), samt sett mängder med laserpistolspoliser, men endast en enda gång har jag råkat ut för en nykterhetskontroll!!! Kan det verkligen vara så att det är flera hundra gånger så farligt att köra lite för fort än att köra onykter??? :va
De som kör väldigt mycket för fort stannar ju knappast när farbror blå skjutit med lasern på dem!

Jomenvisst. Såg på nyheterna häromdan att fler och fler unga kör rattfulla. Inte så konstigt, eftersom man hela tiden matas med att "det är hastigheten som dödar" och aldrig något annat. Så det är klart att det är OK att köra precis hur packad/hög som helst, bara man inte kör för fort :huvet

fezt skrev:
Bra sagt! :tummenupp
Idioti att te x lägga resurser på att stå och skjuta laser på motorvägen mellan sthlm gbg typ varenda jävla dag.... men nykterhetskontroller överhuvudtaget?? Riktigt dåligt tycker jag....
Precis mitt tyckande med..låter helt fel. Borde vara tvärtom.

Fundering!

Man kan lätt se om det sitter en kamera i lådan ( om man inte kör 150+). Jag tänker härmed starta en tråd för att informera allmänheten om dessa faror.

Risk=Sannolikhet*Konsekvens

Det betyder att även händelser med mindre konskvens men hög sannolikhet blir hög risk.

AcidwizZ skrev:

Håller med dig i princip, men den här gången var det inga vägarbetare i närheten, bara en massa vägkoner och dylikt. Fick nästan en känsla av att de bara ställt dit eländet för att kunna sätta fast några fortkörare... :mad:

Ingen fara att glida förbi med hojen i valfri fart....varesig med 1 eller 2 hjul i backen.

Idag så är det föraren som skall bötfällas och inte ägaren av fordonet. Alltså har man hjälm så finns det inte en sportmössa för harrihaffa att fälla en hojåkare med en stolpkamera.

Vad jag hört så ligger ett förslag på att vi ska ha som tex. Norge, alltså att de är ägaren av fordonet som ska ha böterna, oavsett föraren.

Det spelar heller ingen roll med dagen lagstiftning om de skulle kontra med att fota hojen bakifrån när den passerat eftersom de just inte kan se vem som kör. :tummenupp

vad bra om det blir så då kan jag ju köra hur fort jag vill med företagets bil :D

Skämt o sido.

Tolf

moonraker skrev:
Blev uppringd av farbror blå häromdan och han hävdade att jag kört 83km/h med morsans Golf på motorvägen (det var tydligen sänkt hastighetsgräns till 70km/h just där pga nått vägarbete). 1000 pickadoller rätt i sjön! :mad: :4skrika
Finns det någon som helst risk att åka fast av en fartkamera med båge???? (eftersom plåten endast sitter där bak menar jag). Måste de ha reg nr för att utfärda böter?? I så fall ska jag aldrig köra bil mer i hela mitt liv! :3freak

Om hastigheten är sänkt för att det pågår ett vägarbete är väl det en hygglig anledning att inte köra för fort just där.
Kanske bäst att du inte kör i alla fall då...?

BajkMajk skrev:
Nej, jag håller med!

Polisen får gärna stå med sina laserpuffror på 30 och 50 sträckor, för där vill folk att de ska stå.
Men resten av tiden kan de ägna åt nykterhetskontroller.

Som polisen bäddar får de ligga, det är delvis deras fel (och politikernas så klart) att de unga chansar och kör på lyset.

CHROLO skrev:
Om hastigheten är sänkt för att det pågår ett vägarbete är väl det en hygglig anledning att inte köra för fort just där.

På 30 och 50 sträckor samt vid vägarbeten, där får gärna polisen stå för min del.

Däremot är jag överaskad av att det är så verkar vara så ovanligt med nykterhetskontroller. Eller är det bara en inbillning att det är ovanligt med nykterhetskontroller?

moonraker skrev:
Blev uppringd av farbror blå häromdan och han hävdade att jag kört 83km/h med morsans Golf på motorvägen (det var tydligen sänkt hastighetsgräns till 70km/h just där pga nått vägarbete). 1000 pickadoller rätt i sjön! :mad: :4skrika
Finns det någon som helst risk att åka fast av en fartkamera med båge???? (eftersom plåten endast sitter där bak menar jag). Måste de ha reg nr för att utfärda böter?? I så fall ska jag aldrig köra bil mer i hela mitt liv! :3freak

Denna kameran kommer la till sverige snart då. Detta är ett klipp från Top gear
dom testade att "köra ifrån" en kamera.
[här skulle det legat en länk men den fanns redan]
läste ej igenom hela tråden
:fatta! på mig själv

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda