Designen på nya motorcyklar

Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykelDeras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills
Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykel
2018 började motorcykelintresserade Jonathan Åström fundera på ett tystare tvåhjuligt alternativ som gick på el. 2019 lanserade han varumärket RGNT Motorcycles och 2020 var den första modellen ute till försäljning. Efter några år valde dock Jonathan att hoppa av och dra igång ett annat bolag och för nästan snart exakt ett år sedan skrev vi att RGNT Motorcycles ansökt om konkurs. I februari i år köpte Jonathan tillsammans med marknadschefen Gideon Schipaanboord och designchefen Alexander Lewandowski tillbaka det som fanns kvar och nu återlanserar man märket med den nya modellen Turbo. Det här är deras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills. Den har elmotor på 46 kW/63 hästar, ska göra 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar 120 km/h. Räckvidden vid blandad körning anges till 15 mil.Hojen finns i lila eller svart och på prislappen står det 9.995 euro. När den ska börja levereras är dock oklart för tillfället.
 
Royal Enfields flygande lättviktare gör comebackSom eldriven hipsterhoj
Royal Enfields flygande lättviktare gör comeback
Flying Flea är smeknamnet på en lättviktare från Royal Enfield som användes under andra världskriget. Den fick sitt namn då man släppte ner den med fallskärm från flygplan på strategiskt utvalda platser så att man kunde använda den i markstrider. Nu har Royal Enfield återupplivat namnet som de valt att sätta på en ny underkategori med eldrivna hojar och det här är den första modellen att visas upp. Eller den kommer i smakerna C6 som är mer klassisk och S6 som är mer av en scrambler. Designen är enkel och det är en smal och smidig motorcykel det handlar om. Under "tanken" sitter batteriet och elmotorn. Några specifikationer får vi inte för tillfället men förvänta er inga monstersiffror - den här är tänkt som en enkel pendlarhoj och inget man tar på långtur.Hojen är för tillfället bara ett koncept men förväntas börja säljas i Indien någon gång under 2026.
 
Men med barn, dotter i mitt fall, är det skillnad. Det är kvalitetstid, en dedikerad stund som är vår. Hon gillar att åka undan men jag måste komma ihåg hur mycket större påfrestningen är på en ovan passagerare. Ovan p g a det blir så sällan av.
Nu är hon mamma så frågan är hur mycket mer det blir. Var sambon orolig innan så är det säkert 7 resor värre nu och sådan oro dödar nöjet. Barnbarnet är inte ens 3 mån så nu är det ju uteslutet av naturliga skäl.
Vi får se om hon kommer upp på pallen igen. Annars är det sannolikt mest min förlust.
Alla ska såklart göra som de själva vill och jag skulle aldrig lägga någon värdering i om någon annan gillar att ha passagerare eller ej på hojen. Jag ville mest säga att för mig passar det bra att jag har en tjej som är helt ointresserad av att åka med.
 
Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykelDeras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills
Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykel
2018 började motorcykelintresserade Jonathan Åström fundera på ett tystare tvåhjuligt alternativ som gick på el. 2019 lanserade han varumärket RGNT Motorcycles och 2020 var den första modellen ute till försäljning. Efter några år valde dock Jonathan att hoppa av och dra igång ett annat bolag och för nästan snart exakt ett år sedan skrev vi att RGNT Motorcycles ansökt om konkurs. I februari i år köpte Jonathan tillsammans med marknadschefen Gideon Schipaanboord och designchefen Alexander Lewandowski tillbaka det som fanns kvar och nu återlanserar man märket med den nya modellen Turbo. Det här är deras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills. Den har elmotor på 46 kW/63 hästar, ska göra 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar 120 km/h. Räckvidden vid blandad körning anges till 15 mil.Hojen finns i lila eller svart och på prislappen står det 9.995 euro. När den ska börja levereras är dock oklart för tillfället.
"Turbo" på sidan av en elcykel?
Nä nu jäv- Någon måtta får det vara! :6surkart :4skrika
 
Den vackraste hoj jag sett i verkligheten är en MV Augusta F4. 😍
Tätt följd av Panigale.

Det betyder inte att jag jämför alla hojar jag ser med dom hojarna.
Jag ser det mer per "segment" när jag jämför.

Små nakenhojar mot varandra, sporthojar mot varandra, retrohojar mot varandra, adventurehojar mot varandra osv.

Personligen tittar jag hellre på en Duke än en MT07 eller CB650.
Jag tittar också hellre på en KTM Super Adventure än en BMW GS eller AT.
Jag gillar också Bonneville mer än 900RS även om 900XSR är snyggast i "gruppen".
Men alla sporthojar (finns det några undantag?) är snyggare än någon av ovan imo.

KTM RC 990 R i Svart tycker jag är riktigt läcker även om det finns snyggare Ducatis.

Hatade verkligen snoken på nya Duke när dom kom, nu tycker jag det är riktigt snyggt.
Siktar på en 1390 SD GT till våren (om den är någorlunda komfortabel).

Så skönhet ligger definitivt "in the eye of the beholder" som man brukar säga. :)
 
"Turbo" på sidan av en elcykel?
Nä nu jäv- Någon måtta får det vara! :6surkart :4skrika
Amen till det!


Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykelDeras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills
Svenska RGNT släpper ny eldriven motorcykel
2018 började motorcykelintresserade Jonathan Åström fundera på ett tystare tvåhjuligt alternativ som gick på el. 2019 lanserade han varumärket RGNT Motorcycles och 2020 var den första modellen ute till försäljning. Efter några år valde dock Jonathan att hoppa av och dra igång ett annat bolag och för nästan snart exakt ett år sedan skrev vi att RGNT Motorcycles ansökt om konkurs. I februari i år köpte Jonathan tillsammans med marknadschefen Gideon Schipaanboord och designchefen Alexander Lewandowski tillbaka det som fanns kvar och nu återlanserar man märket med den nya modellen Turbo. Det här är deras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills. Den har elmotor på 46 kW/63 hästar, ska göra 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar 120 km/h. Räckvidden vid blandad körning anges till 15 mil.Hojen finns i lila eller svart och på prislappen står det 9.995 euro. När den ska börja levereras är dock oklart för tillfället.

Ingen som reagerar över effektsiffrorna?

Det här är deras snabbaste och mest kraftfulla modell hittills. Den har elmotor på 46 kW/63 hästar, ska göra 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar 120 km/h. Räckvidden vid blandad körning anges till 15 mil.

63 häst och 120 km/h...?

Skall vi gissa på att hastigheten är begränsad? Av säkerhetsskäl...?
Personligen så betackar mig för sådan omtänksamhet.

Av räckviddsskäl? Mer troligt.
Om den pallar 15 mil drosslad till 120km/h så hade väl räckvidden blivit 5 mil eller så om någon får för sig att rulla undan lite på hojen efter den egentliga kapaciteten.

"Räckvidd 5 mil" ser ju inte så kul ut i ett prospekt. I mina ögon precis lika trist som en fartspärr på 120 km/h.
 
RC990 är ju lite konstig när den som ser ut att vara både för lång och för kort samtidigt. :dummer
Toppkåpan är som jättelång medan sidokåporna ser konstigt korta ut, så den ser ut lite som ett koksluder med platta pattar från sidan.
Inte riktigt säker på vad tusan som hände med bakändan heller... :va
 
Last edited:
Skall vi gissa på att hastigheten är begränsad? Av säkerhetsskäl...?
Personligen så betackar mig för sådan omtänksamhet.

Av räckviddsskäl? Mer troligt.
Om den pallar 15 mil drosslad till 120km/h så hade väl räckvidden blivit 5 mil eller så om någon får för sig att rulla undan lite på hojen efter den egentliga kapaciteten.

"Räckvidd 5 mil" ser ju inte så kul ut i ett prospekt. I mina ögon precis lika trist som en fartspärr på 120 km/h.
Meh, som stadscykel så är 60hk ok. Jag är till och med 90-tal nog att gilla Barbie-cabbe färgsättningen. Resväskan och tvättrumman i bakhjulet drar ju ner stilpoängen en del.

Men, Namnet - för fan, kalla den "Trafo" istället!
 
I februari i år köpte Jonathan tillsammans med marknadschefen Gideon Schipaanboord och designchefen Alexander Lewandowski tillbaka det som fanns kvar och nu återlanserar man märket med den nya modellen Turbo.

Efter att ha tittat på bilden så skulle jag nog råda denne Jonathan att göra sig av med snubben med polskklingande efternamn…

Visst, det grundläggande konceptet med stålrörsram och tydliga sjuttiotalsinfluenser har potential. Men alltför många detaljfel utförda av någon som uppenbart inte har studerat MOTORCYKELdesign skapar helt fel linjer som i slutändan sänker hela skapelsen…

Hjulens diameter är fundamentalt fel i förhållande till resten av hojen, något som sannolikt bidrar till en märkligt hög markfrigång. Och var fick man tag på fälgarna…? Blev de över efter Iteras konkurs…?

Vidare är svingarmen alldeles för brant och sadeln för högt placerad i förhållande till styrhuvudet. Fixa det så kanske det börjar likna något…om det inte vore för den förbannade kylflänsförsedda resväskan mitt mellan ramrören…
 
Efter att ha tittat på bilden så skulle jag nog råda denne Jonathan att göra sig av med snubben med polskklingande efternamn…

Visst, det grundläggande konceptet med stålrörsram och tydliga sjuttiotalsinfluenser har potential. Men alltför många detaljfel utförda av någon som uppenbart inte har studerat MOTORCYKELdesign skapar helt fel linjer som i slutändan sänker hela skapelsen…

Hjulens diameter är fundamentalt fel i förhållande till resten av hojen, något som sannolikt bidrar till en märkligt hög markfrigång. Och var fick man tag på fälgarna…? Blev de över efter Iteras konkurs…?

Vidare är svingarmen alldeles för brant och sadeln för högt placerad i förhållande till styrhuvudet. Fixa det så kanske det börjar likna något…om det inte vore för den förbannade kylflänsförsedda resväskan mitt mellan ramrören…

Kanske bara framhjulet. Om den har samma hjul som sina syskon ser det ut så här. 1000030188.jpg
 
Efter att ha tittat på bilden så skulle jag nog råda denne Jonathan att göra sig av med snubben med polskklingande efternamn…

...samt skaffa någon som kan stava hjälpligt ( Jag kommer att rita dit två "E" om jag springer på en på stan, jag ska fan köpa whiteboardpennor att ha i fickorna)

Jag håller med om att hjulen ser konstiga ut, nästan som om hojen vore en minibike eller något

Betänker man sen att resväskan innehåller tunga batterier så kan man fundera på varför dom vill ha vikten så högt upp?
 
Efter att ha tittat på bilden så skulle jag nog råda denne Jonathan att göra sig av med snubben med polskklingande efternamn…

Visst, det grundläggande konceptet med stålrörsram och tydliga sjuttiotalsinfluenser har potential. Men alltför många detaljfel utförda av någon som uppenbart inte har studerat MOTORCYKELdesign skapar helt fel linjer som i slutändan sänker hela skapelsen…

Hjulens diameter är fundamentalt fel i förhållande till resten av hojen, något som sannolikt bidrar till en märkligt hög markfrigång. Och var fick man tag på fälgarna…? Blev de över efter Iteras konkurs…?

Vidare är svingarmen alldeles för brant och sadeln för högt placerad i förhållande till styrhuvudet. Fixa det så kanske det börjar likna något…om det inte vore för den förbannade kylflänsförsedda resväskan mitt mellan ramrören…
Aha, byta turbodekalen mot en Samsonitedekal! :tummenupp
 
Jag är gammal nog att minnas 80talets turbo hysteri, det var turbo på solglasögon och tvättmedel...

En kompis hade en släpbar stereo "Bergsprängare" med "Turbo play", vi brukade skämta om att kassettbandet spelades upp i dubbel hastighet i det läget.
I själva verket var det bara en "Bass Boost" med annat namn.

Men just inom fordon tycker jag att man kan låta bli att felanvända det.
 
Meh, som stadscykel så är 60hk ok. Jag är till och med 90-tal nog att gilla Barbie-cabbe färgsättningen. Resväskan och tvättrumman i bakhjulet drar ju ner stilpoängen en del.

Men, Namnet - för fan, kalla den "Trafo" istället!


Man har TUR om man får BO kvar om man kommer hem med en sådan.
 
Amen till det!




Ingen som reagerar över effektsiffrorna?



63 häst och 120 km/h...?

Skall vi gissa på att hastigheten är begränsad? Av säkerhetsskäl...?
Personligen så betackar mig för sådan omtänksamhet.

Av räckviddsskäl? Mer troligt.
Om den pallar 15 mil drosslad till 120km/h så hade väl räckvidden blivit 5 mil eller så om någon får för sig att rulla undan lite på hojen efter den egentliga kapaciteten.

"Räckvidd 5 mil" ser ju inte så kul ut i ett prospekt. I mina ögon precis lika trist som en fartspärr på 120 km/h.
Säkert klen toppfart för att det är enväxlat. Sedan blir det för varmt i batterier och krafs när man tar ut max under längre tid, så säkert strypt av den anledningen. Men den var ful och kul!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top