CPMS
Medlem med medel-lem
Detta är bara en ide än så länge så jag tänkte jag skulle fråga proffsen om vad dom tror innan jag gör pressverktyget för att forma om rörändarna.
Det kanske inte är möjligt att "pressa om" ett 33,7x2mm rostfritt rör utan att det helt tappar formen men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt.
Rören svetsat från insidan flänsen, "tårtbitarna" får styrning av "klöverformen" i flänsen (flänsen måste slipas ut lite från översidan men har inte kommit på hur man ska rita det ännu).
Eftersom 4st 33,7mm rör inte får plats på flänsen än fast dom är omformade funderar jag på att slipa om inloppet i turbon och fälla in en kopparpackning i grenrörsflänsen istället.
Turbon är en Mitsubishi TD04HL15G-7 så det är ett enkelt inlopp men tänkte försöka dra ner alla rören mot turbon ändå, kanske lite "overkill" men det är roligt att försöka (har beställt en hel pipa rör så man kan ju skrota några meter).
Bilder:
Fläns mot turbon med kopparpackning, uppifrån och underifrån.
Flänsen på turbon, före och efter omslipning.
Kom gärna med förslag, åsikter, idiotförklaringar.
Det kanske inte är möjligt att "pressa om" ett 33,7x2mm rostfritt rör utan att det helt tappar formen men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt.
Rören svetsat från insidan flänsen, "tårtbitarna" får styrning av "klöverformen" i flänsen (flänsen måste slipas ut lite från översidan men har inte kommit på hur man ska rita det ännu).
Eftersom 4st 33,7mm rör inte får plats på flänsen än fast dom är omformade funderar jag på att slipa om inloppet i turbon och fälla in en kopparpackning i grenrörsflänsen istället.
Turbon är en Mitsubishi TD04HL15G-7 så det är ett enkelt inlopp men tänkte försöka dra ner alla rören mot turbon ändå, kanske lite "overkill" men det är roligt att försöka (har beställt en hel pipa rör så man kan ju skrota några meter).
Bilder:
Fläns mot turbon med kopparpackning, uppifrån och underifrån.
Flänsen på turbon, före och efter omslipning.
Kom gärna med förslag, åsikter, idiotförklaringar.