Design av grenrör för turbomontage på GPZ900R

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Detta är bara en ide än så länge så jag tänkte jag skulle fråga proffsen om vad dom tror innan jag gör pressverktyget för att forma om rörändarna.

Det kanske inte är möjligt att "pressa om" ett 33,7x2mm rostfritt rör utan att det helt tappar formen men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt.

Rören svetsat från insidan flänsen, "tårtbitarna" får styrning av "klöverformen" i flänsen (flänsen måste slipas ut lite från översidan men har inte kommit på hur man ska rita det ännu).

Eftersom 4st 33,7mm rör inte får plats på flänsen än fast dom är omformade funderar jag på att slipa om inloppet i turbon och fälla in en kopparpackning i grenrörsflänsen istället.

Turbon är en Mitsubishi TD04HL15G-7 så det är ett enkelt inlopp men tänkte försöka dra ner alla rören mot turbon ändå, kanske lite "overkill" men det är roligt att försöka (har beställt en hel pipa rör så man kan ju skrota några meter).

Bilder:
Fläns mot turbon med kopparpackning, uppifrån och underifrån.
Flänsen på turbon, före och efter omslipning.

Kom gärna med förslag, åsikter, idiotförklaringar.
 

Bifogat

  • grenrörsfläns inlopp turbo och rör.jpg
    grenrörsfläns inlopp turbo och rör.jpg
    52.2 KB · Visningar: 227
  • grenrörsfläns inlopp turbo och rör uppifrån.jpg
    grenrörsfläns inlopp turbo och rör uppifrån.jpg
    55.2 KB · Visningar: 218
  • fläns på turbon.jpg
    fläns på turbon.jpg
    44.1 KB · Visningar: 157
  • gradad fläns på turbon.jpg
    gradad fläns på turbon.jpg
    42.8 KB · Visningar: 199

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CPMS skrev:
Detta är bara en ide än så länge så jag tänkte jag skulle fråga proffsen om vad dom tror innan jag gör pressverktyget för att forma om rörändarna.

Det kanske inte är möjligt att "pressa om" ett 33,7x2mm rostfritt rör utan att det helt tappar formen men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt.

Rören svetsat från insidan flänsen, "tårtbitarna" får styrning av "klöverformen" i flänsen (flänsen måste slipas ut lite från översidan men har inte kommit på hur man ska rita det ännu).

Eftersom 4st 33,7mm rör inte får plats på flänsen än fast dom är omformade funderar jag på att slipa om inloppet i turbon och fälla in en kopparpackning i grenrörsflänsen istället.

Turbon är en Mitsubishi TD04HL15G-7 så det är ett enkelt inlopp men tänkte försöka dra ner alla rören mot turbon ändå, kanske lite "overkill" men det är roligt att försöka (har beställt en hel pipa rör så man kan ju skrota några meter).

Bilder:
Fläns mot turbon med kopparpackning, uppifrån och underifrån.
Flänsen på turbon, före och efter omslipning.

Kom gärna med förslag, åsikter, idiotförklaringar.


Turbininloppet ska vara lagom trångt

Arean ska inte öka för mycke ,då tappar du både tryck och flöde


Som exempel kan anges att om du gör en 2 till ett kollektor
så ska fortsättningsröret ha samma diameter eller bara något större
pulserna kommer bara en i taget därav ingen nytta av större diameter


Har du nu tillgång till fina styrda maskiner så fräs hela kollektorn med
turbofläns i ett stycke , det blir riktigt grymt

Då har man heller inget problem med att det slår sig vid svetsning
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tackar, misstänkte nästan det med volymer i kollektorn. Urslipningen i inloppet borde inte orsaka så stor volymförändring utan är för att styra in gaserna till turbinen. Hålet ner till turbinen är bara 60x50 med r=25mm på sidorna och med omformade rör kan jag bara få ner totala diametern till 70mm.

Fungerar det inte med att forma om rören blir det nog ev. 2x2-1 istället, har tyvärr inte gratis tillgång till CNC utan det är handvevning som gäller och det vet jag inte om jag har lust med/kunskap att klara.

Fräst kollektor med fläns......ska kollas upp, känner en kille som proggar CNC åt en firma i närheten som har lite av varje i maskinväg (dom köper in beg. från hela sverige och ställer iordning för egen legotillverkning till industin).

OK med dig om jag använder din design på toppflänsen?
Har gjort om den lite efter dina råd i CAD-tråden ang böjningen av öronen, tänkte försöka utan att svetsa i flänsen så jag ritat om hylsorna med lite bättre stöd vid skruvarna. Bilder kommer senare.
 

Snicke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha Banshee -01
Jag gjorde min kollektor exakt som du har tänkt. Pressade rörändarna som tårtbitar och det gick perfekt. För att få det ännu tajtare slipade jag ner godstjockleken till hälften där rören möts så krysset blev lite smäckrare. Kollektorn blev lite större än hålet i flänsen men det räckte med att porta hålet lite koniskt för att få en fin övergång utan att förstora arean.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Volymökningen pga. portningen av inloppet blir ju inte stor så det borde fungera. Troligen bäst att staga upp turbon lite också, det blir ju bara yttre radierna på rören som tar upp vikten på turbon.

Återkommer med rapport om hur pressningen gått senare.

Omdesignat topp-flänsens lite:
Flänsen nu 8mm tjock.
Mutterskallen har fått ett stöd svarvat på hylsan.

Anpassat hylsan för jämnare övergångar av diametrar (röret jag ska använda är 33,7x2,0mm):
Koniskt invändigt hål genom hylsan, konat ihop utsidan så den passar mot röret (diametern vid presspassningen genom flänsen ej ändrad pga. att annars blir det problem att stödja upp "öronen" utan längre hylsor).

Om det ändå var lika lätt att 3-D cadda som att få till bitarna i verkligheten :D

Bilder:
Topp-flänsen framifrån och bakifrån
(dålig upplösning? = skala till fullskala om bilden visas nerskalad)
 

Bifogat

  • grenrörsfläns 8mm med hylsor GPZ900R 1.jpg
    grenrörsfläns 8mm med hylsor GPZ900R 1.jpg
    45.7 KB · Visningar: 154
  • grenrörsfläns 8mm med hylsor GPZ900R 2.jpg
    grenrörsfläns 8mm med hylsor GPZ900R 2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 159
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Otroligt snygga lösningar.
Men jag är såvitt mina kunskaper låter mig fundera lite inne på att fråga dig varför du inte låter bli 4-1 kollektor (även onm du nu har rören indragna maximalt långt).
För när ETT av dessa fyra rör mynnar i detta stora hål kommer gashatigheten avta rejält.
Som det ser ut på din ritning kommer dessutom vart och ett av rören störas av oundviklig turbulens emot turboflänsens inlopp, TROTS att du kommer göra en snygg radie där...
Då slår avgasenergin in i motstående vägg i turbon och delar av tryckpulsen kommer leta sig bakåt in i de andra rören.

Nu har du begränsad plats, men jag skulle nog rekomendera 4-2-1 så att du drar in de 2 sista rören i turbon (som ju har ett ovalt hål som skapt för detta) och således låta turbon vara 1:an s.a.s
Då får du nåt man kallade för "twin flow collector" på 80-talet, och detta kommer dels göra att gashastigheterna i respektive rör inte bara bibehålls, utan även fungerar som ejector för den pipa de koplas med.
(1 & 4 samt 2 & 3 är ju det gängse sättet att koppla på en motor med 1342 i tändföljd).

Vidare vinner du mer på att vart och ett av de två rören ur "byxröret" kan riktas mer eller mindre direkt mot turbinen, och du slipper ifrån den förhatliga turbulensen i övergång mellan kollektor och fläns.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Väldigt enkelt att få det att se fint ut i datorn men tackar.

Bilden på turboflänsen är inte riktigt rättvisande, rören ska riktas mot centrum på inloppet men jag klarar inte av att rita det (ännu).
Eftersom pulserna kommer en och en oavsett hur många rör som går i in turbon borde det fungera om jag kan rikta rören rätt men du har rätt, det blir trångt att få det riktigt bra utan turbulens.

Har skissat lite på 2x2-1 byxrör men det är lite trångt att få till det.
Tur man bygger på en Kawasaki så man kan köra med lågt turbo montage om man måste.

Har inte fått rören ännu så jag tror jag skissar lite mer på 2x2-1. :)
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
CPMS skrev:
Detta är bara en ide än så länge så jag tänkte jag skulle fråga proffsen om vad dom tror innan jag gör pressverktyget för att forma om rörändarna.

Det kanske inte är möjligt att "pressa om" ett 33,7x2mm rostfritt rör utan att det helt tappar formen men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt.

Rören svetsat från insidan flänsen, "tårtbitarna" får styrning av "klöverformen" i flänsen (flänsen måste slipas ut lite från översidan men har inte kommit på hur man ska rita det ännu).

Eftersom 4st 33,7mm rör inte får plats på flänsen än fast dom är omformade funderar jag på att slipa om inloppet i turbon och fälla in en kopparpackning i grenrörsflänsen istället.

Turbon är en Mitsubishi TD04HL15G-7 så det är ett enkelt inlopp men tänkte försöka dra ner alla rören mot turbon ändå, kanske lite "overkill" men det är roligt att försöka (har beställt en hel pipa rör så man kan ju skrota några meter).

Bilder:
Fläns mot turbon med kopparpackning, uppifrån och underifrån.
Flänsen på turbon, före och efter omslipning.

Kom gärna med förslag, åsikter, idiotförklaringar.


Blir det inte knepigt att svetsa fast rören på kollektorn när det är så tajt? Sista röret borde vara omöjligt om du inte svetsat innifrån men går det?

Du har tänkte på hur högt turbon hamnar så det blir fall från oljereturen till motornsoljenivå?
 

Dr.Bike

Guest
Bilden på turboflänsen är inte riktigt rättvisande, rören ska riktas mot centrum på inloppet
Ja, men trots det kommer det (nog) att bli lite för mycket "trevallars carambole" för avgaserna! :hihi
Eftersom pulserna kommer en och en oavsett hur många rör som går i in turbon borde det fungera om jag kan rikta rören rätt Njee, inte riktigt, då ett litet rör som mynnar ut i ett stort inte behåller sin gasriktning så himla bra (allmänna gaslagen) och att alla 4 pulser kommer sikta på ett focus innan turbinen = turbulens iaf.
men du har rätt, det blir trångt att få det riktigt bra utan turbulens. Som sagt... allt är enkelt i teorin! :lol

Har skissat lite på 2x2-1 byxrör men det är lite trångt att få till det.
Trångt!? Inte då! Då skulle du se gynekologen som sadlade om till målare, och målade en hel hall genom en brevlåda!
Tur man bygger på en Kawasaki så man kan köra med lågt turbo montage om man måste.

Har inte fått rören ännu så jag tror jag skissar lite mer på 2x2-1.
Ja, eller iaf, om du behåller din design så skulle iaf JAG skära ut lite av "fyrklövret" upp/in mot rören så att de s.a.s öppnar upp LITE tidigare. Kanske behålla EN vägg mellan 1-4 och 2-3 (twinflow collectortänket).
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tänker svetsa från insidan så det ska nog gå bra, jag brukar göra så när jag ska svetsa rör mot plattor.
Om man får till passningen perfekt ser det väldigt rent ut på utsidan och det brukar slå sig minimalt, Har en far som renoverar en motorseglare så "några" rostfria detaljer har man fått tillverka.

Kawasaki motorerna är lätta att bygga om så man kan använda sekundära oljepumpen att evakuera oljan från turbon om man vill. Tänkte försöka undvika detta ändå, elektrisk pump vill jag inte heller använda för det kommer till att bli nog snålt med ström är jag rädd.

Elektronisk insprutning, högtrycksbränslepump, uppvärmd Wide band Lambda monterad kanske för kallt. Allt drar ström.

/Dr.Bike
:lol :lol :lol

Uppkapning av väggen var ett bra förslag, ska testa det om det går bra att pressa rören annars låter faktiskt 2-1 väldigt bra.
Får nog fundera och skissa lite på detta.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Varför så klena rör??

38 rör är väl mer lämpligt, du har ju ändå rätt mycke kubik

En korrekt 4-1 kollektor är utformad så att man drar ihop omfånget på det hela jusst för att bibehålla gashastigheten

Inloppet i mitsuturbon är redan för stort (biltilverkarens spec)

tänk på att ett 6 ans eller 7 ans avgashus är jusst 6 respektive 7 cm2

Ett 7ans hus motsvarar ett 30 rör innvändigt
Nu ska man ju inte ha så klent inlopp men det ger en fingervisning om vart gaserna ska

Titta på Magnus funnybike kollektor til zx 12an , där har du ett praktexempel
på fin kollektor

Eller varför inte surfa in på Burns stainless i USA , så vackert att man kan gråta
hehe

Hjulet är redan uppfunnet å en korrekt kollektor lika så , det har våra förfäder redan listat ut

Jag säger inte detta för att va elak , hoppas du inte missuppfattar min mening

Du har mycket jobb framför dig med alla tekniska lösningar så du lär inte bli sysslolös ,det finns mycket att bränna krut på så varför inte ta en genväg
å titta på vad andra gjort

Ps . väldigt kul med folk som vill bygga turbo , det ska bli spännande att se vart bygget leder

Lycka till :tummenupp :)


http://www.burnsstainless.com/MergeCollectors/mergecollectors.html
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Andersson Turbo/
Sökte lite på SH och hittade några uppgifter på 28-35mm ID och eftersom det är lättare att bygga med mindre rör så blev det den storleken.
972cc i en lågvarvig Kawasaki är ju inte så mycket men det beror på vad man jämför med.

Att få till en bra anslutning är inte det lättaste så jag får nog kanske skissa lite till, ZX12:an ser väldans fin ut men av Burns grejjor får man nästan ståpäls. Hur i h-vete får dom ihop sådant?

Ingen fara, tar gärna emot kritik/kommentarer. Det var därför jag startade tråden så shoot.

Börjar nästan luta åt 2x2-1 byxrör istället så jag slipper slipa i inloppet.

Nog tar allt tid alltid, bara insprutningen och kringutrustning tog några månader innan allt var inpassat.

Har en ZX7R USD gaffel, ZZR1100 sving och 17"hjul stående och väntar också så vintern och våren är nog räddad.


En liten ej relaterad fråga, har du någon aning om vilken passning det är mellan cylinder och block på en motor med våta foder?

Har en extra cylinder med dåliga lopp och "någon" sa att borrade 900 foder var i tunnaste laget, verktygsmakaren på jobbet ställer gärna upp och ar-borrar ur cyllen för andra foder (1000RX) om jag vill.

Synd att överladdningen blev aktuell efter jag borrat men Wisecokolvarna kan jag använda ändå.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CPMS skrev:
Andersson Turbo/
Sökte lite på SH och hittade några uppgifter på 28-35mm ID och eftersom det är lättare att bygga med mindre rör så blev det den storleken.
972cc i en lågvarvig Kawasaki är ju inte så mycket men det beror på vad man jämför med.

Att få till en bra anslutning är inte det lättaste så jag får nog kanske skissa lite till, ZX12:an ser väldans fin ut men av Burns grejjor får man nästan ståpäls. Hur i h-vete får dom ihop sådant?

Ingen fara, tar gärna emot kritik/kommentarer. Det var därför jag startade tråden så shoot.

Börjar nästan luta åt 2x2-1 byxrör istället så jag slipper slipa i inloppet.

Nog tar allt tid alltid, bara insprutningen och kringutrustning tog några månader innan allt var inpassat.

Har en ZX7R USD gaffel, ZZR1100 sving och 17"hjul stående och väntar också så vintern och våren är nog räddad.


En liten ej relaterad fråga, har du någon aning om vilken passning det är mellan cylinder och block på en motor med våta foder?

Har en extra cylinder med dåliga lopp och "någon" sa att borrade 900 foder var i tunnaste laget, verktygsmakaren på jobbet ställer gärna upp och ar-borrar ur cyllen för andra foder (1000RX) om jag vill.

Synd att överladdningen blev aktuell efter jag borrat men Wisecokolvarna kan jag använda ändå.


Vet ej vilken passning det ligger på men det är väl bara till att mäta efter urpressning av foder

det är ju bara en liten kant uppe samt nere som håller fodren

Räkna med att fodren kommer att sjunka en gång med blåst packning som följd ( det händer alltid) rivning och planing är ett måste

Men varför pressa i 1000 rx foder i din cylinder?

ta hela cylinderraden den passar rakt av med höjd och allt
möjligen passar även 1100 cyllen höjden där är 77 mm med 76 borr

Vad ska du köra för sprut?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Säker på att RX cylindern passar "rakt av"?
Slaget är lite länge men det har egentligen ingenting med cylinderhöjden att göra så det kanske stämmer, borrningen på en RX är 74mm om jag kommer ihåg rätt och jag behöver 75mm till kolvarna jag har.
RX fodret borde vara tjockare så det blir lite mer gods kvar efter borrning.

Har försökt att hitta en RX cylinder men inte lyckats så bara som en utmaning tänkte jag byta foder. Men får jag tag i en RX cylinder kan jag nog stå över den utmaningen om jag måste. :D

Skulle det gå att motverka sjunkande foder med en liten avfräsning utan foder så fodret står upp lite (5/100mm)?

1100 cylindern passar inte utan ombyggnad av kamkedjesidan och borrningen blir för stor.

Har byggt en version av MegaSquirt - Mini-MS och tänker köra en annan programvara som en kille i England skriver. Läste nyss att skaparna av MS kommer ut med en färdigbyggd ytmonterad version av deras nyaste - MicroSquirt, storlek som ett kreditkort och helt vattenskyddat.
Priset kommer att ligga runt $350.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Japp Cylindern passar rakt av

faktum är att hela toppen passar den med

Har för mig att den hadde större ventiler


Jag åkte Gpz 900R i 5 år hehe :D
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
GPZ900R cylinder

Ja det är riktigt att cylinder och topp passar rakt av från 1000RX, toppen är identisk på 900R och 1000RX det som skiljer är kammarna med lite vassare kammar i 1000RX. Du kan jaga cylinder till en ZL 1000 eller GTR 1000 också de är exakt lika. Angående byta till större foder i en 900 R cylinder så rekomenderar jag det inte för det är mycket jobb med att få det tätt, byggde om min 1000 RX till 1137 med allt vad det kan innebära i problem med spräckt cylinder, jaga ny fodra om och så vidare. Undrar du nått så ska jag försöka svara på de problemen, har nog råkat ut för det mesta som man kan råka ut för på dessa hojjar, har åkt 1000 RX sedan -92.

Mvh
Peter
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
@Peterr
Jag tar kontakt med dig lite senare om det går bra (när jag vet hur jag ska göra). Vill ju gärna köra med kolvarna som bara gått 12mil och "Nothing beats cubic inch" som "dom" säger eller kanske man ska säga CC istället.



Har nog släppt iden med "tårtbitspressningen" pga. det blir ju väldigt trångt med 4 separata rör.

Denna tråd var nog inte så dum ändå för det är ju lite jobb att göra om allt om det blir knasigt.

Nya förslag:
4-2-1 kollektor alt. 4-1?

Har inte kommit på riktigt hur jag ska få till ritningen på anslutningen av kollektorn till flänsen ännu men principen bör framgå ialla fall. Flänsen kommer att vinkelborras och rören sticks igenom flänsen jäms med undersidan och svetsas fast underifrån. Kollektorn måste naturligtvis svetsas ihop innan om jag inte kommer åt från insidan och hålet anpassas så det går att få ihop det.


Är det någon fördel att gå upp i rörstorlek efter första byxröret på 4-2-1?
Dvs. finns någon fördel om dom 2 rören fyller ut inloppet alt. behålla diametern för gashastighetens skull?


4-1 kollektorns anlutning mot flänsen blir i samma storlek som inloppet, ca. 40x50mm.

Ytterligare en fråga:
Finns det något fint knep att få bort guidestiften som bestämmer vinkeln på husen mot lagerdelen på en Mitsubishi turbo eller är det våld som gäller?

Bilder:
4-2-1 Kollektor med fläns.
4-1 Kollektor utan fläns.
Guidestift kompressor och avgasturbinhus.
 

Bifogat

  • 4-1 kollektor.jpg
    4-1 kollektor.jpg
    32.4 KB · Visningar: 152
  • 4-2-1 kollektor.jpg
    4-2-1 kollektor.jpg
    35 KB · Visningar: 170
  • guidestift kompressorhus.jpg
    guidestift kompressorhus.jpg
    65.5 KB · Visningar: 136
  • guidestift avgasturbinhus.jpg
    guidestift avgasturbinhus.jpg
    93.7 KB · Visningar: 120

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CPMS skrev:
@Peterr
Jag tar kontakt med dig lite senare om det går bra (när jag vet hur jag ska göra). Vill ju gärna köra med kolvarna som bara gått 12mil och "Nothing beats cubic inch" som "dom" säger eller kanske man ska säga CC istället.



Har nog släppt iden med "tårtbitspressningen" pga. det blir ju väldigt trångt med 4 separata rör.

Denna tråd var nog inte så dum ändå för det är ju lite jobb att göra om allt om det blir knasigt.

Nya förslag:
4-2-1 kollektor alt. 4-1?




Har inte kommit på riktigt hur jag ska få till ritningen på anslutningen av kollektorn till flänsen ännu men principen bör framgå ialla fall. Flänsen kommer att vinkelborras och rören sticks igenom flänsen jäms med undersidan och svetsas fast underifrån. Kollektorn måste naturligtvis svetsas ihop innan om jag inte kommer åt från insidan och hålet anpassas så det går att få ihop det.


Är det någon fördel att gå upp i rörstorlek efter första byxröret på 4-2-1?
Dvs. finns någon fördel om dom 2 rören fyller ut inloppet alt. behålla diametern för gashastighetens skull?


4-1 kollektorns anlutning mot flänsen blir i samma storlek som inloppet, ca. 40x50mm.

Ytterligare en fråga:
Finns det något fint knep att få bort guidestiften som bestämmer vinkeln på husen mot lagerdelen på en Mitsubishi turbo eller är det våld som gäller?

Bilder:
4-2-1 Kollektor med fläns.
4-1 Kollektor utan fläns.
Guidestift kompressor och avgasturbinhus.

Stiftet på avgashuset slipar du bara ner jäms med (enklast)

Den i kompressorkåpan kan du med ett dorn ge ett slag åt varsit håll
sen dra ut med tång (putsa grader) efteråt

Eller så svetsar du med tigen direkt på stiftet ,bygger upp en knöl med svets
som du sen greppar med svetstång
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Grenrör

Hej! Jag var helt inne på din linje med "tårtbitar", men insåg att det blev alldeles för tvärt in emot turboanslutningen. Så jag gjorde som på din andra ide´, slitsade rörbitarna istället. En mycket finare ingång mot turbon. Ska lägga upp lite bilder imorgon om du vill. Obs!!! Dålig bildkvalitet, dessa kort har jag tagit med min telefon!

//Fredric
 

Bifogat

  • 4-1.jpg
    4-1.jpg
    138.5 KB · Visningar: 243
  • fläns.jpg
    fläns.jpg
    132.5 KB · Visningar: 255
  • Turbo+kollektor.jpg
    Turbo+kollektor.jpg
    130.3 KB · Visningar: 543
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top