Dervning till olika banor

Drevning

Hej..
Ang drevning så är det ju så inviduellt...
Men här ska du/ni få lite siffror...
Men detta är ju dervning för SS600...

Mantorp 15-49/50
Anderstorp 15-47
Karlskoga15-50/51
Knutstorp14/13-50/48
Falkenberg14-49
Jylland14-50/51
Våler 14-48/49
Assen 15-45
Vallelunga14-48
Mvh Aronsson..

Mange77 skrev:
...En del går ner fram men det är inte så bra för kedjan, då den får så stor brytning...

Det där låter som en gammal myt. Någon som önskar kommentera?

Teddy skrev:
Det där låter som en gammal myt. Någon som önskar kommentera?

Det är ju avgörande beroende på vad man har för längd på länkarna...
Kolla på en minimotos framdrev ;)

Storleken borde inte spela någon roll. Alla ni med snuskig fantasi kan sluta skratta nu. Kedjan är konstruerad för att böjas, det är ju det som är vitsen med den. Hur "böjer man sönder" en kedja? När länkarna väl är i böjen ligger de och vilar på kuggarna och där utsätts de väl inte för någon påfrestning? Slitaget sker väl på den delen av kedjan framdrevet drar i, den delen som befinner sig MELLAN dreven?

Eller?

Teddy skrev:
Storleken borde inte spela någon roll. Alla ni med snuskig fantasi kan sluta skratta nu. Kedjan är konstruerad för att böjas, det är ju det som är vitsen med den. Hur "böjer man sönder" en kedja? När länkarna väl är i böjen ligger de och vilar på kuggarna och där utsätts de väl inte för någon påfrestning? Slitaget sker väl på den delen av kedjan framdrevet drar i, den delen som befinner sig MELLAN dreven?

Eller?

Nja, det som inverkar mycket på små drev är bestämt ingrepp och "avsläpp" där kedjan kan ta mycket stryk. Jag tror nog på en kombination av Mange o Johan där. Själv har jag legat på 14 fram utan några betänkligheter men när det blir mindre än så så vette allt fan..

Teddy - Helgen, Öla??

Teddy skrev:

Eller?

Här ska du få en förklaring som jag hittat på själv, och som även förklarar varför ett slitet drev sliter hårt på kedjan, och en sliten kedja sliter hårt på drev.

Ta fallet med en kedja som ligger runt ett nytt fräscht och stor bakdrev. Där passar varje länk perfekt med avståndet mellan varje kugg. Därför när kedjan belastas med en dragkraft överförs denna till drevet och varje länk tar en del av kraften iom att varje länk ligger helt emot sin kugg och inte glappar. Har du däremot en sliten kedja där avståndet mellan länkarna är större än vanligt är det bara den första länken och kuggen som kommer ta upp all kraft och därmed slitas betydligt mer. Samma gäller för kassa drev.

Om du har ett väldigt litet drev är det endast ett par kuggar som tar upp kraften, därigenom borde drevet slitas snabbt och därefter även kedjan.

Kan det vara nått kanske?

Chrille skrev:
...Teddy - Helgen, Öla??

Hänga på puben med grabbarna går inte så bra ihop med min nya töntmysiga pappa-vara-hemma-på-helgerna image. Kommande helg kommer att vara fylld av diverse Extreme-aktiviteter som pulkåkning och babysim. Nåja, vi ska se om jag kan hitta en lucka. :)

Jag kommer att hålla koll på den här tråden.

Last edited:
Teddy skrev:
Hänga på puben med grabbarna går inte så bra ihop med min nya töntmysiga pappa-vara-hemma-på-helgerna image. Kommande helg kommer att vara fylld av diverse Extreme-aktiviteter som pulkåkning och babysim. Nåja, vi ska se om jag kan hitta en lucka. :)

Pulkåkning är inte att förakta. Under min pågående inskolning till plastfarsa så har även denna Xtreme-extrem genomlidits och så illa som korsryggen är just nu har den inte varit sen jag slog mig medvetslös i Torparn.... Plastflisorna flög, högen med pulkflisor bara växte ooch flickan som var själva orsaken till pulkadagen kördes över av sina förmyndare så att tårarna sprutade.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Det är ju avgörande beroende på vad man har för längd på länkarna...
Kolla på en minimotos framdrev ;)
Jag har 6 kuggar fram samt 68 bak på min GRC, funkar bra på inomhusbanor.

Minimoto går ju inte räkna in.

En stor RR hoj vrider på bra mycket mer på kedjan och vill ju driva frammåt bra mycket hårdare.

Som jag ser det med små drev, så blir det mycket belastning på färre kugg, därmed mer påfrestning än med mer kugg. Handlar ju om hur många kugg som ska låta driva kedjan. Mer = mindre slitage på de individuella kuggarna...

my 2 cents

Swedie skrev:
Minimoto går ju inte räkna in.

En stor RR hoj vrider på bra mycket mer på kedjan och vill ju driva frammåt bra mycket hårdare.

Som jag ser det med små drev, så blir det mycket belastning på färre kugg, därmed mer påfrestning än med mer kugg. Handlar ju om hur många kugg som ska låta driva kedjan. Mer = mindre slitage på de individuella kuggarna...

my 2 cents
Det är betydligt vanligare att framdrevet ser ut som en sågklinga än att kedjan slits, eller är detta måhända en kombination :va
Stort framdrev ger högre moment, ser ut som om vi behöver Ulf Lundin eller Flåklypa här.

Jag pratar om drevslitning...

kedjan blir ju skabb när man släng på och av gasen hela tiden...

aron... skrev:
Hej..

Mantorp 15-49/50
Anderstorp 15-47
Karlskoga15-50/51
Knutstorp14/13-50/48
Falkenberg14-49
Jylland14-50/51
Våler 14-48/49
Assen 15-45
Vallelunga14-48
Mvh Aronsson..

oj! jag kör 15-50 på knudan
16-47 på anderstorp
och 15-47 på falken så det va en jäkla skillnad....
detta va med en r6 99 som va lita lagom trimmad.....
men du har kanske kit v-låda?

EDIT: oj glömde loga ut ullis //BrInK

Last edited:
Drevade ner ett på bakdrevet under hela säsongen 2003!!!!!

Gick ju ganska bra också!!!!

Kör som svin istället bara.

//Andreas #52

drevning?

aron... skrev:
Hej..

Mantorp 15-49/50
Anderstorp 15-47
Karlskoga15-50/51
Knutstorp14/13-50/48
Falkenberg14-49
Jylland14-50/51
Våler 14-48/49
Assen 15-45
Vallelunga14-48
Mvh Aronsson..

Hej aronsson! har köpt en r6-00(ex.lasse carlbark)som du har varit tidigare ägare till,undrar om den drevningen som du angivit passar min hoj?undrar åxå om de e kit-v-låda i hojen? :confused: har ju inte hunnit köra hojen än!!!
mvh tobbe rookie 600 #40

Last edited:
Ang små drev: Jo, ett drev rycker lite, går inte helt jämnt. Ett 12 kuggars drev
funkar som en 12-hörning som man lindar upp ett snöre på. Eller tänk på en 3-hörning så inser ni att den vid jämn rotationshastighet drar in snöret m varierande hastighet. När hörnet är vinkelrätt mot snöret går det fortast o när snöret ligger mot hela sidan långsammast. Effektiva diametern varierar över varvet alltså.
Ju färre kuggar ju ryckigare. Över 15-16 är hastighetsvariationerna små men ökar rätt brant vid 12-13 ungefär.

Sen har vi oxå (anti)squat (fjädringens reaktion på draget i kedjan). Den blir olika beroende på stora el små drev. Både kraftens riktning o storlek ändras m drevstorleken. O därmed påverkas fjädringen. Men det tror jag knappast nån märker vid vanliga omdrevningar. O att inse att nån liten skillnad beror på just det är nog ännu omöjligare.

En hoj är hopplös; ändrar man nåt påverkas en massa saker.
/u

För någon med öppna ögon så finns svaret på drevningsfrågan i den här tråden. Flera snabba killar med helt olika teorier....

Ni blir helt enkelt tvungna att hitta er egen stil. Likadant kommer det sedan bli med fjädringen.... eller nä förresten, fjädring är MYCKET värre!

ulf_lundin skrev:
En hoj är hopplös; ändrar man nåt påverkas en massa saker.
/u
Tack för en bra förklaring, Chrille har rätt fjädringen är mycket svårare att få till.

Chrille skrev:
För någon med öppna ögon så finns svaret på drevningsfrågan i den här tråden. Flera snabba killar med helt olika teorier....

Ni blir helt enkelt tvungna att hitta er egen stil. Likadant kommer det sedan bli med fjädringen.... eller nä förresten, fjädring är MYCKET värre!

Jag har ju det nöjet att ha en excentrisk hjulaxel bak också, så vid omdrevingar ändras hjulbas/rideheight, där man egentligen ska skruva på dämparen också vid omdrevningar, men det har jag skitit i än så länge.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman