HanneZ
Guest
Ett litet framdrev borde väl slitas hårdare även p.g.a. att samma kugg återkommer mycket oftare vid körning i samma hastighet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Behöver inte vara excentrisk axel för det. Alla som drevar om ändrar sin hjulbas mer eller mindre. Men precis som du tar jag inte hänsyn till det, det är nog med prylar att hålla koll på ändå.oFFkeFF skrev:Jag har ju det nöjet att ha en excentrisk hjulaxel bak också, så vid omdrevingar ändras hjulbas/rideheight, där man egentligen ska skruva på dämparen också vid omdrevningar, men det har jag skitit i än så länge.
Gulsnabbtrajja skrev:Behöver inte vara excentrisk axel för det. Alla som drevar om ändrar sin hjulbas mer eller mindre. Men precis som du tar jag inte hänsyn till det, det är nog med prylar att hålla koll på ändå.
oFFkeFF skrev:Jag har ju det nöjet att ha en excentrisk hjulaxel bak också, så vid omdrevingar ändras hjulbas/rideheight, där man egentligen ska skruva på dämparen också vid omdrevningar, men det har jag skitit i än så länge.
Bj.O.rn skrev:Du borde nog ta dig en funderare på det..
Duccen, som är bra mycket tyngre än din blåröksmaskin är redan den extremt känslig för skillnader i ride-height 2-4 mm känns direkt å kan ställa till det ordentligt..
När du drevar om bör du ställa om ride-height, att hjulbasen förändras är inte mycket att göra åt. det bästa vore ju att ändra primärutväxling mellan vev å låda vilket fabriksteam kan hålla på med..
/B
ulf_lundin skrev:Ang små drev: Jo, ett drev rycker lite, går inte helt jämnt. Ett 12 kuggars drev
funkar som en 12-hörning som man lindar upp ett snöre på. Eller tänk på en 3-hörning så inser ni att den vid jämn rotationshastighet drar in snöret m varierande hastighet. När hörnet är vinkelrätt mot snöret går det fortast o när snöret ligger mot hela sidan långsammast. Effektiva diametern varierar över varvet alltså.
Ju färre kuggar ju ryckigare. Över 15-16 är hastighetsvariationerna små men ökar rätt brant vid 12-13 ungefär.
/u
ulf_lundin skrev:--edit ---
Bjorn: Justera höjd efter omdrevning; varför ? (nyfiken)
/u
ulf_lundin skrev:Ang. räkna ax: Borde inte luftmotstånd o lite tröghetsmoment (motor + hjul)med nånstans oxå ?
/u
ulf_lundin skrev:Jorpes: Med smicker kommer du ingenstans !! Men försök gärna igen...![]()
Ang. räkna ax: Borde inte luftmotstånd o lite tröghetsmoment (motor + hjul)med nånstans oxå ?
Bjorn: Justera höjd efter omdrevning; varför ? (nyfiken)
/u
Det låter mycket konstigt i mina öron att inte ta hänsyn till sånt, men det beror väl på vad man optimerar mot, vilken målfunktion sas.jorpes skrev:Tröghet och L-motstånd är ju ungefär samma oavsett utväxlingsförhållande (för optimering av U över M(rpm) behövs det inte )
Vad synd. Hade hoppats på att nån kände små ändringar i kedjekraftens riktning o nån skillnad i fjädringens beteende pga det.Bj.O.rn skrev:Offkeffs blårykshoj å Ducati 916-familjen har ju enkelsving med excenterjustering av bakaxeln, ganska stor excenter dessutom. Kan bli avsevärd skillnad på rideheight vid omdrevning.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |