Derbi Gpr 125cc säkring?

byta till "större" säkring gör väl ändå inte att man får mer ström
bara att säkringen tål mer ström innan den bryter

men det är väl så att YPVSen är stängd och strömlös i strypt skick
sätter man sen i en säkring så blir den väl aktiv och kan öppnas vid högre varv?
 
Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)
 
Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)

Ja det är simpelt!

Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring

1. Sätt i nyckeln i sadellåset
2. lyft bort sadeln
3. leta upp säkringshållaren
4. ta bort glaset på hållaren
5. sätt i säkringen
6. på med glaset
7. på med sadeln
8. Lås!
 
Ok jag kanske hade lite fel med hastigheten men min kompis mc gick inte mycket fortare..

Men jag fattar inte varför endel är lite efterblivna och inte förstår vad man ska ha en säkring till.. jag menar den går juh inte bättre för att man sätter i en större säkring som jag har hört på andra håll..
En säkring är till för att leda strömmen i ledningarna och skydda elsystemet från kortslutning och detso större säkring destu mer belastning tål den ..

Ville bara säga de..

Det som är bra på dessa motorcycklar är att det är juh inte lätt att se att den är trimmad. Vilket kan vara bra om man inte vill åka fast men ändå åka fort :D

Hade gött// Robin

Håller med om att man inte åker dit så lätt ^^. Dom kan väl itne kolla förutom på sån där mätningsbänk?

Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)

Det är riktigt simpelt... Lyssna på svanberg91 bara så har du en ostrypt mc på nolltid :tummenupp
 
Last edited:
Håller med om att man inte åker dit så lätt ^^. Dom kan väl itne kolla förutom på sån där mätningsbänk?



Det är riktigt simpelt... Lyssna på svanberg91 bara så har du en ostrypt mc på nolltid :tummenupp

står det i papprena var strypningarna ska vara är de lättare
 
svanberg91 in da house:
Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring


Sen så havererar motorn!!!!

Du har glömt det viktigaste, om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260 dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven....

DP says: Gör det rätt & riktigt!!! Inget Mulle Meck för då går det åt skogen...
 
Last edited:
svanberg91 in da house:
Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring


Sen så havererar motorn!!!!

Du har glömt det viktigaste, om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260 dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven....

DP says: Gör det rätt & riktigt!!! Inget Mulle Meck för då går det åt skogen...

Helt riktigt nu råkade jag glömma detta eftersom att det bara var snack om denna säkring.. men det är helt riktigt! Vill man kunna åka fort ett längre tag så är det nog bäst att byta munstycke och tändstift.

Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge..
 
svanberg91 in da house:
Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge


Var jag inte tydlig nog????? Eftersom jag står och säljer dom här hojarna så vill jag igen klargöra vad som gäller om man ska strypa av en Derbi GPR 125!!!

Om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260, dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven

Sen vad svanberg91 tycker & tänker är helt ointressant eller du kanske också jobbar med & säljer Derbi och har annan info än importörens!!! Tror gör vi i kyrkan, vet gör vi som jobbar med detta dagligen så ska ni strypa av en GPR 125 är det ovan som gäller för vem ligger och snålkör en 125'a????

DP says: Rätt ska vara rätt!!!!!
 
svanberg91 in da house:
Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge


Var jag inte tydlig nog????? Eftersom jag står och säljer dom här hojarna så vill jag igen klargöra vad som gäller om man ska strypa av en Derbi GPR 125!!!

Om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260, dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven

Sen vad svanberg91 tycker & tänker är helt ointressant eller du kanske också jobbar med & säljer Derbi och har annan info än importörens!!! Tror gör vi i kyrkan, vet gör vi som jobbar med detta dagligen så ska ni strypa av en GPR 125 är det ovan som gäller för vem ligger och snålkör en 125'a????

DP says: Rätt ska vara rätt!!!!!

Ok... Tack :P
 
Vet du inte vad tändstift är ens :näsblod

munstycke är inte helt ovanligt att folk inte vet vad är men

Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet
 
Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet

aha :-p

smällar man får ta, den kommer gå bättre också, skulle jag nästan kunna slå vad om :tummenupp
 
aha :-p

smällar man får ta, den kommer gå bättre också, skulle jag nästan kunna slå vad om :tummenupp

Höööö fy vad krångligt allt vart på en gång :S ingen som kan säga i detalj hur man gör det med :P... är inte så bra på sådant:P.. men tror jag vet hur jag ska göra :P
 
Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet

Om du kör med ett huvudmunstycke som är 20-40 storlekar för litet och dessutom du har på hel tändstift kommer hojen gå sönder. Den kommer lätt skära eller ge cylindren så mkt stryk att den gör det senare när du har fixat allt. Hur många mil har du kört avstrypt?

TIPS: ställ hojen åt sidan kör inget mer med den för det kommer verkligen gå åt helvete. Jag hade en gasgas innan och den skar och anledningen till det var att förra ägaren hade kört med ett 180 huvudmunstycke och inte ett 200 och detta i ca 40 mil och jag skulle gissa på att du har kört ännu mer nu...
 
värt att påpeka är väl att en gasgas troligtvis är lite känsligare
 
Om du kör med ett huvudmunstycke som är 20-40 storlekar för litet och dessutom du har på hel tändstift kommer hojen gå sönder. Den kommer lätt skära eller ge cylindren så mkt stryk att den gör det senare när du har fixat allt. Hur många mil har du kört avstrypt?

TIPS: ställ hojen åt sidan kör inget mer med den för det kommer verkligen gå åt helvete. Jag hade en gasgas innan och den skar och anledningen till det var att förra ägaren hade kört med ett 180 huvudmunstycke och inte ett 200 och detta i ca 40 mil och jag skulle gissa på att du har kört ännu mer nu...

Har inte kört många mil en så länge. Max 10 mil om ens det. Men det är väl bara dra ut säkringen då och skaffa andra delar.
 
veinge dt in da house:
Jag har kört med orginal tändstiftet (BR8ES) hela tiden men kanske man bör byta det


Du har väl en DT och inte en Derbi, eller??? Rekomendationen för Derbi är att man byter till B9ES (sitter B8ES vid leverans) vid 100 mila servicen när man åker strypt, avstrypt är ovan som gäller....

DP says: 2-takt då är det viktigt med munstycke & stift....
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top