Derbi Gpr 125cc säkring?

veinge dt in da house:
Jag har kört med orginal tändstiftet (BR8ES) hela tiden men kanske man bör byta det


Du har väl en DT och inte en Derbi, eller??? Rekomendationen för Derbi är att man byter till B9ES (sitter B8ES vid leverans) vid 100 mila servicen när man åker strypt, avstrypt är ovan som gäller....

DP says: 2-takt då är det viktigt med munstycke & stift....

Japp jag kör DT, det är ju samma motorer som på GPRen så då borde det kanske gälla DT också :va
 
veinge dt in da house:
det är ju samma motorer som på GPRen så då borde det kanske gälla DT också


Ja det är samma Minarelli motor i dom båda men det finns nog även en hel del olikheter så man kan inte vara 100 på att det är så och eftersom jag inte säljer Yamaha så vill jar inte uttala mig om något som jag inte vet....

DP says: Samma motor behöver inte betyda att allt är lika....
 
DT har annat kompförhållande iaf

GPR har samma kompförhållande som min KTM, så jag tror att de är annan topp på GPR också

För min ser inte ut som DTns topp

Edit:
DP, hur ser man om man bör byta tändstift (i samband med ostrypning)
Eller är det något man får ta reda på genom ÅF eller så?
 
igge in da house:
DP, hur ser man om man bör byta tändstift (i samband med ostrypning)
Eller är det något man får ta reda på genom ÅF eller så?


Oftast så har alla importörer & tillverkare pdf filer som vi ÅF laddar ner med info om i princip alla fordon där det står listat vad det ska vara för munstycken, nållläge, stift, drevning, etc. på deras hojar, ofta finns det också rekommendationer på hur man ska "strypa av" strypta fordon som moppar, 125'or och även större hojar som nästa alltid har någon form av strypning för tex. avgas & bullermätningar, nuförtiden på stora hojar mappar man bort strypningar men tex. Aprilia Mille 1000R 99-02 har en sladd som ska klippas i databoxen & en strypring i insuget till airboxen som man tar bort för att få den att gå fullt utan avgas & buller strypningar. Så detta är inget vi står och gissar oss till utan det finns info om det mesta på tillverkarnas webportaler....

DP says: Ska du strypa av en 125'a tala med en ÅF som kan just den hojen & lyssna inte på Mulle Meck...
 
igge in da house:
DP, hur ser man om man bör byta tändstift (i samband med ostrypning)
Eller är det något man får ta reda på genom ÅF eller så?


Oftast så har alla importörer & tillverkare pdf filer som vi ÅF laddar ner med info om i princip alla fordon där det står listat vad det ska vara för munstycken, nållläge, stift, drevning, etc. på deras hojar, ofta finns det också rekommendationer på hur man ska "strypa av" strypta fordon som moppar, 125'or och även större hojar som nästa alltid har någon form av strypning för tex. avgas & bullermätningar, nuförtiden på stora hojar mappar man bort strypningar men tex. Aprilia Mille 1000R 99-02 har en sladd som ska klippas i databoxen & en strypring i insuget till airboxen som man tar bort för att få den att gå fullt utan avgas & buller strypningar. Så detta är inget vi står och gissar oss till utan det finns info om det mesta på tillverkarnas webportaler....

DP says: Ska du strypa av en 125'a tala med en ÅF som kan just den hojen & lyssna inte på Mulle Meck...

Då får jag känna mig körd :)
Eller köra på känn :tungan

Problemet är att de finns ingen som kan min hoj typ
Dirtbike som sålde den sa att de inte finns någon sådan och Karlströms motor påstog att de var ett hemmabygge :huvet

Fast Ragnar på Lelles kanske kan veta något
 
Då kan jag ju låna ett 250 eller 260 munstycke av dig ;) eller köpa om de e okey. Kyss på er ;)

Så har bytat till ett 240 munstycke nu. Jag och veinge_dt låg och pillade med det i typ 5 timmar och jag lovar er... det var jobbigt :näsblod. Den där förgasaren satt nog på ett av dom mest trånga ställena man kunde sätta den på xD :gnissla.
 
Ok jag kanske hade lite fel med hastigheten men min kompis mc gick inte mycket fortare..

Men jag fattar inte varför endel är lite efterblivna och inte förstår vad man ska ha en säkring till.. jag menar den går juh inte bättre för att man sätter i en större säkring som jag har hört på andra håll..
En säkring är till för att leda strömmen i ledningarna och skydda elsystemet från kortslutning och detso större säkring destu mer belastning tål den ..

Ville bara säga de..

Det som är bra på dessa motorcycklar är att det är juh inte lätt att se att den är trimmad. Vilket kan vara bra om man inte vill åka fast men ändå åka fort :D

Hade gött// Robin

Brea Robin :tummenupp Helt rätt vettu ^^ men när ja testade min hoj me säkringen i så körde ja inte fullt heller. Fick upp den i 140 ändå.
Fast om ni trimmar cyklarna så kanske ni borde veta att dom kan skära om man inte byter munstycke, membran å likande...
Det är iallafall vad jag har hört :confused:
 
Brea Robin :tummenupp Helt rätt vettu ^^ men när ja testade min hoj me säkringen i så körde ja inte fullt heller. Fick upp den i 140 ändå.
Fast om ni trimmar cyklarna så kanske ni borde veta att dom kan skära om man inte byter munstycke, membran å likande...
Det är iallafall vad jag har hört :confused:

Men de hade dom flesta redan snackat om XD
Fel av mej :):tungan
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top