Depåstöd - hur byta svingen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mitt depåstöd lyfter hojen under svingen, och jag undrar hur man gör då när man ska demontera just svingen?
Finns det andra typer av stöd som lyfter under motorn eller nåt?
 
Tackar för input.
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva, men domkraft har jag ju en.
Tänkte på den tidigare, men undrade då var tusan jag skulle lyfta under. Vill ju inte skada något undertill.
 
Jag sätter tillfälligt tillbaka centralstödet, som gjort för ändamålet :tummenupp
 
Jag sätter tillfälligt tillbaka centralstödet, som gjort för ändamålet :tummenupp

Tror inte det finns centralstöd på en ZX7R-98 :glömdet

Och som svar på frågan, häng upp den i taket, det måste ju bara finnas något att fästa den i, jag har själv gjort så med en Firestorm och den väger ju också en hel del. Det är ju bara cirka halva hojens vikt som skall lyftas.
 
Last edited:
Tackar för input.
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva, men domkraft har jag ju en.
Tänkte på den tidigare, men undrade då var tusan jag skulle lyfta under. Vill ju inte skada något undertill.
Då måste du ha ett riktigt uselt garagetak :va Jag har lyft hojar och bilmotorer i taket, med bara ett M8-M10 betongankare och en ögla som man skruvar på gängstången som sticker ut. Köpt på Biltema tom ;)
 
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva
Fast det är ju inte 200+ kg som blir hängande i taket. Hissa bara upp bakändan där så blir en del av vikten vilandes på framhjulet istället, de flesta hojar brukar hur som helst vara lite framtunga. Tak brukar vara så kraftiga att man kan gå på de. Eller att det ligger en massa snö på de. Säger jag utan att veta ett smack om hur just ditt garagetak ser ut. Taken i Kalmar kanske inte är dimensionerade för lika mycket snö som här uppe t.ex. :tummenupp
 
- Håller de för hela den bjässetyngen om man lyfter på dem underifrån?

Absolut! De ska ju tåla att en 100kilos förare lägger hela sin tyngd på en pinne. Ställ en pallbock under varje fotpinne.:tummenupp
 
Jag brukar lyfta den på depåstödet, sen trycka in två pallbockar på varje sida av ramen och sänka ner hojen på. Hjulet är i luften och trycket på sving och fjädring är borta. Funkar fint.
 
Takpannorna på mitt 40 m^2 garage väger 7 ton.
Nä. Det gör det inte. Det väger max två ton på 40 m2. O detta med blöta pannor.

Men det e mkt det med. Om man jämför med en hoj på 200 kilo. Visserligen hängande på en liten punkt. Men spantet borde hålla.
 
Hos mig åkte skruvdragaren fram......

Snyggt, mja. Funkis, ja!

Bytte det mesta i chassi-väg m h a denna.
Med ett par billiga hjul hade det vart flyttbart också. Eller ja, säkert funkat med ett par dyra uck....

192_vehicle_original_251f993c0.jpg

192_vehicle_original_61f3dc2c7.jpg
 
Last edited:
Förr i tiden (lättare hoj ca 115kg) tog jag en alustege och hängde hojen med stroppar i ramen. Kunde därefter jobba rätt ostört. Skulle säga alla takstolar klarar tyngden om du låter framhjulet vara i marken och bara hänger upp baktill.
 
Back
Top