Depårapport från en rr-groupie (SO, Karlskoga)

Goodstuff skrev:
Om jag fattar reglementet rätt så måste hojarna ha två eller fyra cylindrar i R600. Fast det är ju inte helt tydligt......

Är osäker, vill iofs minnas att man kan åka 3 cylindrar också? Men jag kan minnas fel. Men om det är minst två cylindrar som gäller, går det på kubikgränsen istället och då blir det r1000 i stället, ännu roligare..
 
McB skrev:
Jo, det var också de serierna som jag hade i åtanke. Men det intryck jag har fått av att vara på tävlingar är att lägstanivån i tex. 250R är högre än lägstanivån i R600 eller R1000.

Jag skulle vilja tvärsemot, men då slår jag av alla spärrar för alla fördomar, gissningar odyl. (förlåt Offkeff). Jag påstår snarare att R1000 har haft den högsta lägstanivå jag har sett i en B-klass på 3 år och då räknar jag med 125R och 250R. 250sp vet jag inte men Falkenberg och GelleråsenX2 talar helt klart för att R1000 i år har kört skitfort.
 
McB skrev:
Mogen dans? Heter det inte mogendans? :D

Förutom det så förstår jag vad du menar och håller med. Classic-förarna lär väl inte vara lika pigga öldrickare som rookie-ditona.
He he, det tror jag nog att de är. Värre faktiskt... De har ofta bra mycket coolare inredning i depåtälten också, flipperspel och så'nt! :tummenupp
P1010061.jpg

:squid

Edit: Sepofan om jag inte hittade en bild på flipperspelet också! :D
P1010065.jpg
 
Last edited:
Coola snubbar! Man kanske skulle satsa på classic eller supermono. Jag menar, titta bara på ölstapeln under bordet till vänster. :öl
 
Chrille skrev:
Jag skulle vilja tvärsemot, men då slår jag av alla spärrar för alla fördomar, gissningar odyl. (förlåt Offkeff). Jag påstår snarare att R1000 har haft den högsta lägstanivå jag har sett i en B-klass på 3 år och då räknar jag med 125R och 250R. 250sp vet jag inte men Falkenberg och GelleråsenX2 talar helt klart för att R1000 i år har kört skitfort.

Hehe, helt ok. r1000 har haft en väldigt hög lägsta nivå i år som sagt, särskilt med utkvalningarna.
Nu vet jag iofs att kvaliteten i 250r kommer höjas till nästa år också, både i folk och förmodligen i fart också, men utkvalningrar tror jag inte det blir fråga om.
Men i de fall ingen blivit utkvalad i r600 och r1000 så har nog den långsammaste r1000/600-föraren åkt långsammare än långsammaste 250r-föraren. Men det är egentligen relativt ointressant.
Snabbaste b-föraren i 250r på knutstorp, hade snabbare race-tid än ettan i r1000, och näst snabbast varvtid i r1000.
 
Chrille skrev:
Jag skulle vilja tvärsemot, men då slår jag av alla spärrar för alla fördomar, gissningar odyl. (förlåt Offkeff). Jag påstår snarare att R1000 har haft den högsta lägstanivå jag har sett i en B-klass på 3 år och då räknar jag med 125R och 250R. 250sp vet jag inte men Falkenberg och GelleråsenX2 talar helt klart för att R1000 i år har kört skitfort.

Jo, R1000 i år har gått fort, riktigt fort. Men enligt mina uträkningar så skiljer det mindre, procentuellt sett, mellan första och sista inkvalade förare i 250R än i R1000. Dessutom är kvalgränsen i R1000 115% mot 107% i 250R, vilket också säger en del.
 
McB skrev:
Jo, R1000 i år har gått fort, riktigt fort. Men enligt mina uträkningar så skiljer det mindre, procentuellt sett, mellan första och sista inkvalade förare i 250R än i R1000. Dessutom är kvalgränsen i R1000 115% mot 107% i 250R, vilket också säger en del.

Snickesnack!

Åsen:
250R 1,07- 1,17?!(http://www.karlskogamotorstadion.com/so2003/res26ejuli/nmsmrace250racer.html)
R1000 1,10-1,16

115% gäller (om man behöver tillämpa det) överallt utom, möjligtvis, i Veidec.

Naturligtvis är det missvisande att jämföra en A+B-klass på det här sättet men lägg in Havnens 1,07 istället i R1000.
 
McB skrev:
Jo, R1000 i år har gått fort, riktigt fort. Men enligt mina uträkningar så skiljer det mindre, procentuellt sett, mellan första och sista inkvalade förare i 250R än i R1000. Dessutom är kvalgränsen i R1000 115% mot 107% i 250R, vilket också säger en del.

Nja, det där ska man ta med en nypa salt, det är samma kvalgränser i alla klasser, men på papperna brukar 107% av någon anledning. Jag har bara nosat på att vara inom gränsen ett par ggr, beroende på om watz är med eller inte. Men de släpper ut oss alla, så länge tävlingsledningen anser att alla kör säkert.
 
Chrille skrev:
Snickesnack!

Åsen:
250R 1,07- 1,17?!(http://www.karlskogamotorstadion.com/so2003/res26ejuli/nmsmrace250racer.html)
R1000 1,10-1,16

115% gäller (om man behöver tillämpa det) överallt utom, möjligtvis, i Veidec.

Naturligtvis är det missvisande att jämföra en A+B-klass på det här sättet men lägg in Havnens 1,07 istället i R1000.

1.17-killen körde en 250sp.. Långsammaste racer 1.16.8
Sjöström, som körde 1.17 på sp kommer nog bli farligare än så nästa år på racern..
 
oFFkeFF skrev:
1.17-killen körde en 250sp.. Långsammaste racer 1.16.8
Sjöström, som körde 1.17 på sp kommer nog bli farligare än så nästa år på racern..

Fan, jag räknade bort ett par av de långsammare som jag visste var SP så då är det lika då.....

Kul att du hittade farten i rejset förresten. Det lät som att det satt långt inne under träningarna,...
 
Ok då, de är lika snabba, även procentuellt sett. Frågan är ju dock om man verkligen ska räkna med Watz, då han kör för snabbt för att vara kvar i en sådan serie.

Hur som helst så tycker JAG att R1000 eller R600 är en bättre klass för nybörjare, men vad vet jag?
 
McB skrev:
Ok då, de är lika snabba, även procentuellt sett. Frågan är ju dock om man verkligen ska räkna med Watz, då han kör för snabbt för att vara kvar i en sådan serie.

Hur som helst så tycker JAG att R1000 eller R600 är en bättre klass för nybörjare, men vad vet jag?

Havnen är lika snabb som Cralle eller vem som helst av de andra internationellt meriterade åkarna och att hålla Watz över honom i dagsläget tror jag är orättvist.

Jag tror också att R-klasserna är fel första säsongen men det är ju i min värld...
 
Chrille skrev:
Fan, jag räknade bort ett par av de långsammare som jag visste var SP så då är det lika då.....

Kul att du hittade farten i rejset förresten. Det lät som att det satt långt inne under träningarna,...

Jo, det är ju alltid dags att hitta lite lagom till det är dags för sista racet på säsongen ;) Men riktigt nöjd är jag inte ändå, fortare ska det gå.

Nästa år i 250r, kommer bli ruskigt giftigt.

Cajback, som redan visat han är snabb(han hade slagit Camilo i r1000 med en minut på knutstorp)
Lodnert på manges hoj
Sjöström, förmodligen på P.Fredriksson 01-yamma
Robin Hålen på en sprillans 04-yamma

Sen finns det några andra lite okända personer som är och nosar på att starta i 250r, så vi blir fler, även om vi inte kommer vara lika stora som r1000/600.
 
Jo, men både Cralle och Havnen är ju gamla i gemet, och dessutom har de varit ute och kört internationellt men återvänt hem igen. Cralle har väl mer internationella meriter än Havnen, men båda två är "gamlingar" jämfört med Watz. Likaså Lindén, men han är ju relativt långsam numera... :rolleyes:
 
Chrille skrev:
Gött mos. Kommer Lodnert itne överens med 4-takt?

Nu ska jag inte svära på att det allt är klart, eller ens säkert, men då jag vet att lodnert hade en r6-03 med 45 mil på mätaren, uppe för byte mot en racer, och mhr numer säljer en r6-03 med 45 mil på mätaren, så tror jag det är klart ;)

Han tycker det är roligare att köra racer än 600 ;)
 
oFFkeFF skrev:

Sjöström, förmodligen på P.Fredriksson 01-yamma
Robin Hålen på en sprillans 04-yamma
Utveckla gärna, speciellt vad Patrik ska köra på och vilket fetingteam Robin kommer att köra för! Robin, Niclas och Erik är grymt snabba och inte ens fyllda 18 (tror jag?). Det bådar gott! Sen har ju Andreas Mårtensson fått upp en våldsam fart också, även han på en Yamma-04 nästa år! Dvs Watz ex-hoj är till salu om inte den redan är såld också?
 
Last edited:
Torkel skrev:
Utveckla gärna, speciellt vad Patrik ska köra på och vilket fetingteam Robin kommer att köra för! Robin och Erik är grymt snabba och inte ens fyllda 18 (tror jag?). Det bådar gott! Sen har ju Andreas Mårtensson fått upp en våldsam fart också, även han på en Yamma-04 nästa år! Dvs Watz ex-hoj är till salu om inte den redan är såld också?

Det kommer snurra minst 3st 04-yammor nästa år, då fredriksson tyckte han var värd en 04'a och beställde sig en för två veckor sen han också ;)

Erik kanske vi får se på P.F's 01'a redan på sviestad nästa vecka och helg. Enligt rykten ska inte yamaha sätta dem i produktion förrän i februari, så det kommer nog bli sena leveranser av de nya cyklarna.

Sen ska ju jag förhoppningsvis köpa en nyare racer, vilken det blir tänker jag hålla hemligt ett tag till, men jag måste ju trimma lite om man inte ska bli fruktansvärt frånåkt av de yngre kidsen ;)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top