Den virriga rondelltråden

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Här i Jönköping hade polisen en "rondell-dag" och plockade ett rejält antal "kriminella", tror böterna låg på 400 kr för att inte ha blinkat ut ur rondell. (jag blinkade hyfsat ofta ut ur rondeller innan dess, sedan jag sedan läste om deras lilla event i tidningen dagen efter så har jag ALLTID blinkat ut ur rondell)

Musik i mina öron... :brynad
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ett annat problem är att folk ska köra så förbannat långsamt i närheten av rondeller. dom börjar sakta ner 100m innan och stannar ofta nästan helt innan dom åker in i rondellen, även om det är helt TOMT!
Sjukt irriternade, är det 70 genom rondellen kan man väl hålla liiite högre hastighet än 20, speciellt om det är tomt på bilar runt...
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Blinka vänster bör du bara göra vid filbyte till vänsterfil, i övrigt är det vansinne. Det är förvirrande och farligt.

Förutsättningarna för att någon (kallad trafikanten) ska bli hjälpt av din vänsterblinkning (som ska visa att du tänkt fortsätta färden åt vänster efter cirkulationsplatsen, i relation till varifrån du kommer) är följande:

1. Trafikanten ska se var du ansluter till cirkulationsplatsen, se din signalgivning, samt hålla reda på dig och din intension så länge som ni samtidigt trafikerar, eller står i begrepp att trafikera, cirkulationsplatsen.

2. Trafikanten ska också samtidigt hålla reda på alla andra som gör som du.

3. Ingen annan ska missuppfatta din intension och därför bidra till olägenhet för trafikanten.

4. Vägarna ut från cirkulationsplatsen ska vara placerade så att de, om cirkulationsplatsen inte fanns, skulle korsa varandra i en så rätvinklig korsning som möjligt där det är uppenbart vilken väg som är att betrakta som den till vänster i relation till varifrån du kommer.

5. Antalet avfarter fån cirkulationsplatsen, som uppenbart är att betrakta som placerade till vänster i relation till varifrån du kommer, får inte vara fler än en.

Så i normalfallet fungerar vänsterblinkningen på avsett sätt i stort sett bara i mycket små lättöverskådliga cirkulationsplatser med lite trafik och med fyra av- och påfarter i någorlunda rätvinklig placering. Komplicerat och farligt.

Ett gott råd: kör i en cirkulationsplats som du gör på vilken enkelriktad väg som helst och signalera aldrig vänster, annat än vid filbyte åt vänster, eftersom du både ansluter och lämnar platsen åt höger. Enkelt och säkert.

Vill du nu ändå påpeka förträffligheten med att blinka vänster "för jag ska ju till vänster", läs gärna igenom ovanstående igen och kanske flera gånger. Det bör småningom gå över och du kan också bli en säker "rondellförare". :fakta

Japp, Exakt så fick jag lära mig med.


Blinka ut ur rondellen är ju det man MÅSTE göra, det andra är bara för att underlätta för andra dvs så dina medtrafikanter får en hum om vad din plan är.
Ska du vänster, blinka då vänster tills du kommer till den punkten att det är dags att börja bege sig ut ur rondellen, då blinkar man höger ut ur rondellen istället.
Blir mindre överraskningar och trafiken flyter bättre när dom vet att man ska till vänster, annars antar dom (eller hoppas) att du ska rakt fram för då är det deras tur :)

Hur många gånger har man inte behövt nita för folk som ser ut som dom ska rakt fram istället fortsätter rondellen ;)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Blinka vänster bör du bara göra vid filbyte till vänsterfil, i övrigt är det vansinne. Det är förvirrande och farligt.

Förutsättningarna för att någon (kallad trafikanten) ska bli hjälpt av din vänsterblinkning (som ska visa att du tänkt fortsätta färden åt vänster efter cirkulationsplatsen, i relation till varifrån du kommer) är följande:

1. Trafikanten ska se var du ansluter till cirkulationsplatsen, se din signalgivning, samt hålla reda på dig och din intension så länge som ni samtidigt trafikerar, eller står i begrepp att trafikera, cirkulationsplatsen.

2. Trafikanten ska också samtidigt hålla reda på alla andra som gör som du.

3. Ingen annan ska missuppfatta din intension och därför bidra till olägenhet för trafikanten.

4. Vägarna ut från cirkulationsplatsen ska vara placerade så att de, om cirkulationsplatsen inte fanns, skulle korsa varandra i en så rätvinklig korsning som möjligt där det är uppenbart vilken väg som är att betrakta som den till vänster i relation till varifrån du kommer.

5. Antalet avfarter fån cirkulationsplatsen, som uppenbart är att betrakta som placerade till vänster i relation till varifrån du kommer, får inte vara fler än en.

Så i normalfallet fungerar vänsterblinkningen på avsett sätt i stort sett bara i mycket små lättöverskådliga cirkulationsplatser med lite trafik och med fyra av- och påfarter i någorlunda rätvinklig placering. Komplicerat och farligt.

Ett gott råd: kör i en cirkulationsplats som du gör på vilken enkelriktad väg som helst och signalera aldrig vänster, annat än vid filbyte åt vänster, eftersom du både ansluter och lämnar platsen åt höger. Enkelt och säkert.

Vill du nu ändå påpeka förträffligheten med att blinka vänster "för jag ska ju till vänster", läs gärna igenom ovanstående igen och kanske flera gånger. Det bör småningom gå över och du kan också bli en säker "rondellförare". :fakta

Hur vet du om någon av dessa lömska vänsterblinkare som ligger i innerfil har gjort det från början, eller bytt fil i rondellen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vansinniga små cirkulationsplatser som lika gärna skulle kunna vara en korsning...

Ser ni rondellen där i mitten på cirkulationsplatsen?

140808_cirk02.jpg
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Blinka vänster bör du bara göra vid filbyte till vänsterfil, i övrigt är det vansinne. Det är förvirrande och farligt.

Förutsättningarna för att någon (kallad trafikanten) ska bli hjälpt av din vänsterblinkning (som ska visa att du tänkt fortsätta färden åt vänster efter cirkulationsplatsen, i relation till varifrån du kommer) är följande:

1. Trafikanten ska se var du ansluter till cirkulationsplatsen, se din signalgivning, samt hålla reda på dig och din intension så länge som ni samtidigt trafikerar, eller står i begrepp att trafikera, cirkulationsplatsen.

2. Trafikanten ska också samtidigt hålla reda på alla andra som gör som du.

3. Ingen annan ska missuppfatta din intension och därför bidra till olägenhet för trafikanten.

4. Vägarna ut från cirkulationsplatsen ska vara placerade så att de, om cirkulationsplatsen inte fanns, skulle korsa varandra i en så rätvinklig korsning som möjligt där det är uppenbart vilken väg som är att betrakta som den till vänster i relation till varifrån du kommer.

5. Antalet avfarter fån cirkulationsplatsen, som uppenbart är att betrakta som placerade till vänster i relation till varifrån du kommer, får inte vara fler än en.

Så i normalfallet fungerar vänsterblinkningen på avsett sätt i stort sett bara i mycket små lättöverskådliga cirkulationsplatser med lite trafik och med fyra av- och påfarter i någorlunda rätvinklig placering. Komplicerat och farligt.

Ett gott råd: kör i en cirkulationsplats som du gör på vilken enkelriktad väg som helst och signalera aldrig vänster, annat än vid filbyte åt vänster, eftersom du både ansluter och lämnar platsen åt höger. Enkelt och säkert.

Vill du nu ändå påpeka förträffligheten med att blinka vänster "för jag ska ju till vänster", läs gärna igenom ovanstående igen och kanske flera gånger. Det bör småningom gå över och du kan också bli en säker "rondellförare". :fakta

Svar på ditt inlägg:

1. Nej de behöver inte veta om jag anslöt från Pluto eller från Mars, det de behöver veta är att när jag kommer in i deras synfält, alltså snett upp vänster, så ska jag fortsätta inne i rondellen.

2. Ja, det är väl inte hur svårt som helst? Eller är det bara möjligt att hålla koll på en bil i taget? För övrigt kommer de oftast efter varandra.

3. Vad kan missuppfattas? Om jag ska vidare i en rondell när jag kommer till en ut/infart, så är det tydligt genom att jag blinkar vänster.

4. Nej, de behöver inte vara placerade med 90/180-gradersvinklar. Jag förstår inte varför du ska envisas med att hänga upp dig vid att vänster-blinkning betyder att du ska JUST vänster emot var du kom ifrån.

5. Fortfarande spelar inte vetskapen om varifrån jag kommer ifrån, någon som helst roll, bara vart jag är på väg.


Jag är i helt motsatt åsikt emot vad du beskriver och det är det du beskriver, som skapar tveksamheter om var du är påväg. Att behöva ha kännedom om vart du kom ifrån, är mindre relevant. Varför undrar du? För det är när vi får ögonkontakt som avgör utgången av mötet.
Jag skulle säg såhär:

1. Var du är kommer ifrån och väljer att köra förbi första avfarten, så avvakta med högerblinkning. Om din utfart i anslutning till ingång i rondellen, ligger till vänster om din placering när du går in i rondellen, så bör du blinka vänster, då i aspekt till att passerar en ut/infart. Då har du tydligt berättat att din intension är att passera första utfarten, sedan, i VARJE utfart skall högerblinkers signalera tidigt och tydligt, allt för att förmedla fordon bakom och framför att du skall lämna rondellen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag gillar Skriftens lydelse:

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Fordons plats på väg

13 § I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen


Bravo.
Det är allt det står. Inget tjafs om fil hit och dit, blinkers till höger och vänster. Bara detta enda. Detta fundamentala.
Det är fan vackert asså. Man kan ana vilket intryck en Ceasars tal kan ha gjort. Jag, vuxen karl, ska erkänna att en liten droppe salt vatten letar sig ner längs kinden från ögonlockets nedre kant...:gråta
Stark dryck. Nu.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För övrigt är det ett mindre under vad två bokstäver kan göra för skillnad. Bokstäverna e samt n. Utan dem hade texten lydit:
I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulation runt rondellen
Föreställ er. Det Hopplösa Kaosets Föreskrift. Mannen som står utanför med ett frustrerat "men stoppa dem då förihelvete, någon!" Polisen som tittar på med ett uppgivet "jag kan inget göra".

Och så gick solen ned även denna dag. Det blev natt. Så gick solen upp igen och det blev till en ny dag. Så blev sommaren till höst, hösten till vinter. Det blev ännu ett nytt år, och på det nya året följde ännu en vår med spirande blomster och i vinden vajande varma grässtrån. Så kom även dagen som alla väntat på, då farbrodern den blå, med den strålglans i sin uppsyn som endast de vackraste vårdagarna står att finna hos var och en av oss, med mjuk men bestämd faderlig stämma uttalade Orden "detta är förbjudet", varpå otaliga med vacker handstil på speciellt förordnat papper så kallade böteslappar nedtecknades och delades ut. De mångtalige vehikler i cirkulationsplatsen hade till slut insupit sin sista droppe bensin; de mångtalige förarne hade till slut med handkraft ej längre förmått före sine vehikler motsols i cirkulation. Och nu voro de alle komna till halt. O Föreskrift, du Vishet, Tack varde Dig, som också talte om att det är strängeligen förbjudet att komma till halt i cirkulationsplatsen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kör som på bilden om inget annat anges. Förarens skyldighet att anpassa fart mm så att man hinner läsa in skyltar mm=)

Edit: ibland övergår två körfält till en efter cirkulationsplatsen. Tex om det är lika mycket trafik åt höger som rakt fram så delar man upp det så ibland. Beror mycket på trafiksituationen samt hur mycket utrymme man har för vägen osv. Därför det finns en del olika utformningar av cirkulationsplatser.

Det "roliga" är att markeringarna finns enbart på gatan. Strax före rondellen.
Så när du ser markeringarna. Är det då dags att kolla sidofilen, blinka och byta fil?
Och är det trafikkaos (tex vid evenemang i Göteborg) så ser bilisten inte markeringarna på gatan förrän hen i kanske 3km/h är framme vid markeringarna. Självklart inget problem om bilisten håller normalt avstånd för 50km/h kanske 30m till framförvarande även vid köbildning och 3km/h snitt.
Men minskar du ner avståndet vid 3km/h, ja då kan de vara svåra att uppfatta på gatan.
3km/h? Jag stängde en gång av motorn på SV650S och sparkade mig med fötterna fram från Frölundaborg till Rondellen. Och jag klarar nog inte mer än 3km/h på det sättet.
Hade inga problem hålla bilarnas takt.
Min uppfattning är att det är mycket lättare köra i Stockholm än i Göteborg.
Trots att jag bott i Göteborg i 10år. Och aldrig bott i Stockholm sedan jag fick körkort.
(Var 1 år gammal när vi flyttade från Stockholm)
Orsaken är att i Göteborg kommer ofta filrekommendationerna så sent att när du ser dom är det ofta för sent för att hinna byta fil.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag ser inte riktigt problemen. En cirkulationsplats har inga speciella regler utan är som redan nämnts en enkelriktad väg (huvudled). Samma regler gäller som på övriga vägar, kör i den fil som är lämpligast för fortsatt färd och blinka vid filbyte eller utfart.

Gällande att blinka vänster fyller det normalt inte någon stor funktion. Ser du en bil inne i cirkulationsplatsen som inte blinkar så innebär det att bilen ska fortsätta i den fil den ligger i = kör inte ut framför den.

Sedan finns det olika storlekar på cirkulationsplatser där vissa i princip är som en vanlig korsning och i dessa kan det finnas en poäng med att blinka vänster eftersom "filsystemet" är i princip obefintligt. Dock gäller samma sak, blinkar inte bilen höger, kör inte ut.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det "roliga" är att markeringarna finns enbart på gatan. Strax före rondellen.
Så när du ser markeringarna. Är det då dags att kolla sidofilen, blinka och byta fil?
Och är det trafikkaos (tex vid evenemang i Göteborg) så ser bilisten inte markeringarna på gatan förrän hen i kanske 3km/h är framme vid markeringarna. Självklart inget problem om bilisten håller normalt avstånd för 50km/h kanske 30m till framförvarande även vid köbildning och 3km/h snitt.
Men minskar du ner avståndet vid 3km/h, ja då kan de vara svåra att uppfatta på gatan.
3km/h? Jag stängde en gång av motorn på SV650S och sparkade mig med fötterna fram från Frölundaborg till Rondellen. Och jag klarar nog inte mer än 3km/h på det sättet.
Hade inga problem hålla bilarnas takt.
Min uppfattning är att det är mycket lättare köra i Stockholm än i Göteborg.
Trots att jag bott i Göteborg i 10år. Och aldrig bott i Stockholm sedan jag fick körkort.
(Var 1 år gammal när vi flyttade från Stockholm)
Orsaken är att i Göteborg kommer ofta filrekommendationerna så sent att när du ser dom är det ofta för sent för att hinna byta fil.
Du fredflintade dig fram på hoj för att det var bilkö????
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ett gott råd: kör i en cirkulationsplats som du gör på vilken enkelriktad väg som helst och signalera aldrig vänster

Jag håller inte med. Jag tycker att vänsterblinkning är av ganska stor hjälp för mig som ska in i cirkulationsplatsen. Jag kör nämligen gärna in i cirkulationsplatsen utan att sakta ned nämnvärt, eftersom att jag ogillar att bromsa bort energi som jag tillfört mitt fordon...=)

Ofta sitter rondeller på huvudleder, d.v.s när jag kommer till en rondell kör jag på en huvudled, och de flesta som kör runt rondellen kommer från huvudleden i motsatt riktning. Eftersom att de flesta kör ut på huvudleden, och alltså inte kommer att vara i vägen för mig, kan jag köra in i cirkulationsplatsen trots att det är bilar i den. Om de inte kör ut på huvudleden, måste jag bromsa hårt, men det är ganska sällan. Ifall de som ska vänster däremot kör runt rondellen med vänsterblink, ser jag det, kan sakta in lite, och köra in precis bakom.

Blir bättre flyt för alla om det skulle vara obligatoriskt att vänsterblinka, tror jag. Folk står ofta och väntar med att köra in i cirkulationsplatsen ända tills bilen i cirkulationsplatsen blinkar ut, eller har kört halvvägs ut, utan att blinka. Mycket onödigt väntande.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hur vet du om någon av dessa lömska vänsterblinkare som ligger i innerfil har gjort det från början, eller bytt fil i rondellen?

Underbart! Bra kommenterat!

I cirkulationsplatser med fler än två filer blir det ett problem, precis som på vägar med fler än två filer i samm riktning, i övrigt inte. Det betyder att det inte är ett reellt problem i Sverige.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag skulle säg såhär:

1. Var du är kommer ifrån och väljer att köra förbi första avfarten, så avvakta med högerblinkning. Om din utfart i anslutning till ingång i rondellen, ligger till vänster om din placering när du går in i rondellen, så bör du blinka vänster, då i aspekt till att passerar en ut/infart. Då har du tydligt berättat att din intension är att passera första utfarten, sedan, i VARJE utfart skall högerblinkers signalera tidigt och tydligt, allt för att förmedla fordon bakom och framför att du skall lämna rondellen.

Jag läste först igenom punkterna som är svar på mina och funderade lite på om jag skulle svara att det du skriver är trams eller om jag bara skulle låta bli att sänka mig till den nivån. Sen kom denna avslutning. Med undantag för det patologiska tvånget att rekommendera vänsterblink utan förankring så har du ju förstått precis hur det bör gå till - blinka dit du ska! I fallet cirkulationsplats- höger.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag håller inte med. Jag tycker att vänsterblinkning är av ganska stor hjälp för mig som ska in i cirkulationsplatsen. Jag kör nämligen gärna in i cirkulationsplatsen utan att sakta ned nämnvärt, eftersom att jag ogillar att bromsa bort energi som jag tillfört mitt fordon...=)

Ofta sitter rondeller på huvudleder, d.v.s när jag kommer till en rondell kör jag på en huvudled, och de flesta som kör runt rondellen kommer från huvudleden i motsatt riktning. Eftersom att de flesta kör ut på huvudleden, och alltså inte kommer att vara i vägen för mig, kan jag köra in i cirkulationsplatsen trots att det är bilar i den. Om de inte kör ut på huvudleden, måste jag bromsa hårt, men det är ganska sällan. Ifall de som ska vänster däremot kör runt rondellen med vänsterblink, ser jag det, kan sakta in lite, och köra in precis bakom.

Blir bättre flyt för alla om det skulle vara obligatoriskt att vänsterblinka, tror jag. Folk står ofta och väntar med att köra in i cirkulationsplatsen ända tills bilen i cirkulationsplatsen blinkar ut, eller har kört halvvägs ut, utan att blinka. Mycket onödigt väntande.

Så gör det enkelt för alla och blinka inte vänster. Det fyller ingen funktion.
 

Bryggo

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2013
Ort
Örbyhus
Hoj
XVS Bobber & GG 300
Om man inte begriper funktionen med vänsterblink så är man helt oförmögen att "läsa" trafik, enligt mig.
Körde långtradare i många år och det man vill veta när man kommer fram mot en rondell är ju om någon
k:kramaommer vara i vägen för en. Alltså, dom som kommer från vänster, blinkar dom höger? Bra! Dom som kommer från mötande håll blinkar dom vänster? Inte? Bra! Då kör jag... Men nej, just det plötsligt har man Hadez framför
nosen och lär bromsa och stanna istället. Då är det en ny situation...från stillastående ska man göra om samma gissningslek och försöka ta sig genom rondellen utan att vara i vägen. Prova att knyta ett 20 meter långt rep bakom bilen och ta dig igenom en rondell och lägg därtill en acceleration på 0-90 på ett par minuter. Lycka till!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Haha! Det var det sjukaste jag sett. Rondell från helvetet!

Eller om det kanske är så att

And just outside the Department of the Study of Quantum Mechanichs at Cambridge you'll find this magic roundabout, which is everything and nothing at the same time; all directions and no directions simultaneously. You decide for yourself what it should be, but the moment you've made up your mind, it instantly becomes something else. It is, really, the universe's first genuine quantum roundabout. It is not meant for beginner drivers though, neither for the seasoned ones. It is for both. And not.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om man inte begriper funktionen med vänsterblink så är man helt oförmögen att "läsa" trafik, enligt mig.
Körde långtradare i många år och det man vill veta när man kommer fram mot en rondell är ju om någon
k:kramaommer vara i vägen för en. Alltså, dom som kommer från vänster, blinkar dom höger? Bra! Dom som kommer från mötande håll blinkar dom vänster? Inte? Bra! Då kör jag... Men nej, just det plötsligt har man Hadez framför
nosen och lär bromsa och stanna istället. Då är det en ny situation...från stillastående ska man göra om samma gissningslek och försöka ta sig genom rondellen utan att vara i vägen. Prova att knyta ett 20 meter långt rep bakom bilen och ta dig igenom en rondell och lägg därtill en acceleration på 0-90 på ett par minuter. Lycka till!

Vad är det här för dumheter? Jag förstår att ett invant tankemönster är svårt att bryta, men jag har ju tidigare redan logiskt visat vad som är lämpligast beteende. Jag misstänker att det ligger gammal prestige i detta annars är det ju uppenbart att man inte signalerar mot enkelriktat. Att hålla på att tramsa för att man tidigare vunnit någon dispyt med polarna ger jag inte mycket för. Antingen har du inte läst mina inlägg, eller så har du inte förstått dem - jag har inte framfört någon åsikt du kan argumentera mot utan ett logiskt resonemang. Håller du inte med om resonemanget och slutsatsen så har jag all respekt för det men framför då ett eget logiskt resonemang istället för trams.
P.S. Förlåt ordet "trams" men ända sen KU med Anders Björk och Carl Lidbom så har jag en förkärlek för det allvarliga men ändå komiskt retsamma i detta uttryck.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top