Den virriga rondelltråden

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Svårare än så är det inte. Problem uppstår dock vid följande scenario:
2 filer i rondellen. Bil A ligger innerst och ska svänga höger (eller rakt fram), bil B ligger ytterst och ska svänga vänster. Bilarna ligger hyfsat jämsides.
Om bil B hade blinkat vänster så hade bil A sett det och förstått att han måste se upp när han ska svänga av.
Men om nu bil B inte blinkar så kan det bero på 2 saker.
1 - Han ska vänster och därför inte använder blinkers.
2 - Bil A ser inte om han blinkar höger då hela bil B är i vägen för för sin egen högerblinkers.

Båda lösningarna (gamla och nya lagen) funkar väl men jag tycker att det är tydligare om man blinkar både vänster och höger.

Bil B ska definitivt inte blinka vänster i det läget. Då syftar man till att byta fil till den inre. Speciellt vid dubbelfilig rondell ska bara inte blinka vänster (såvida man inte ska byta fil till vänster) utan bara blinka höger om man ska köra ut.

Du ligger väl inte och blinkar vänster i en högerfil på en tvåfilig motorväg som svänger vänster?

Bil A får i detta scenario avvakta tills bil B har kört förbi så att bil A kan läggas sig bakom.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är inte speciellt svårt att bara blinka höger och funkar bra i praktiken. Men nu tycker jag att det inte alltid funkar så bra i verkligheten. Många som ska rakt fram blinkar inte alls. Ibland håller de så hög fart att man tror de ska rakt fram men icke sa nicke. Sen är det ganska tätt mellan avfarterna så höger blinkningen blir oftast bara några få sekunder.

Blinkar man däremot vänster innan man kommer in i rondellen har jag som står i motsatt kör riktning god tid på mig att uppmärksamma detta och förstå att denna bilist kommer passer mitt körfält. Kanske inte rätt men tydligare i alla fall. Ingen djävel kommer tro du skall köra i motsatt håll.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Bil B ska definitivt inte blinka vänster i det läget. Då syftar man till att byta fil till den inre. Speciellt vid dubbelfilig rondell ska bara inte blinka vänster (såvida man inte ska byta fil till vänster) utan bara blinka höger om man ska köra ut.

Du ligger väl inte och blinkar vänster i en högerfil på en tvåfilig motorväg som svänger vänster?

Bil A får i detta scenario avvakta tills bil B har kört förbi så att bil A kan läggas sig bakom.

Jag önskar att det verkligen fungerade så enkelt i verkligheten så som du skriver för då skulle vi ju inte sitta här och skriva i mun på varann.
Men det gör vi ju.... :gnissla
 
Last edited:

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Jag önskar att det verkligen fungerade så enkelt i verkligheten så som du skriver för då skulle vi ju inte sitta här och skriva i mun på varann.
Men det gör vi ju.... :gnissla

Precis, teorin är enkel, så det är så underligt att så många har problem med just rondeller. Det kanske ska införas en interaktiv kunskapsuppdatering för folk med körkort som ska göras var femte år eller så? Då får en uppfräschning vad som gäller i trafiken. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top