Den perfekta racerhojen!

  • Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date
helt klart intressant hoj/teknik. Synd att själva dokumentären som sådan var lite seg/trist.
 
Nja, en Rad4a är det ju inte. Fyrkants motor kanske är mer riktigt. Med mot-roterande vevaxlar. Klurigt att använda samma kam för båda insugsraderna och separata till Avgasventilerna.
Inte nytt med Square Four heller. RG500 RD500? Ariel Square Four
Men dom har tagit det ett steg till.
Var toppen gjuten tillsammans med Blocket? Som på motorsågen!
Monoblocket som dom kallade det.

Mats

Finns det någon sprängskiss så att man ser hur vevaxlarna sitter?
 
Öhh, näe, testerna vi såg på filmen var väl i somras?

Jag hade faktiskt hört/sett lite innan om den här hojen, men avfärdade den då som "inte så troligt att den kommer ut på en bana", kul att jag hade fel!

jag läste nämligen en artikel om denna hoj när jag prenumererade på AoMC, vilket jag vill minnas var 2005. och då var hojen klar utseendemässigt och fotograferades på en bana inklusive att reportaget även innehöll bilder på hojen in action(?) osäker där.
 
jag läste nämligen en artikel om denna hoj när jag prenumererade på AoMC, vilket jag vill minnas var 2005. och då var hojen klar utseendemässigt och fotograferades på en bana inklusive att reportaget även innehöll bilder på hojen in action(?) osäker där.

Det kan nog stämma, i början så använde de en Gixxer 1000-motor som de styckade upp för att bevisa konceptet så att säga. Att bygga en egen helt ny motor som dessutom inte ser ut som någon annan motor har ju tagit över hälften av resurserna i hela projektet. Man fick ju lite hintar i dokumentären om problem med trottelresponsen t ex, det har ju alla andra hojar haft problem med också i samband med övergången till insprutning. För att kunna köra fort måste motorn vara mjuk i ett stort register, det är det som är lite oroande att det är Cosworth-killar som designat denna motor, de gjorde även motorn till Aprilia Cube som var helt okörbar även om den var ett tekniskt mästerverk. MotoGP är inte F1. Ännu...

Notera också att alla coola lösningar är mekaniska men i MotoGP lägger man mest pengar på elektronik numera. Ytterligare ett orosmoment för detta jämförelsevis pyttelilla projekt.
 
Last edited:
Sällan det kommer nya konstruktionslösningar nu.
Det var bättre förr.
Tänk er utvecklingen från encylindriga hojmotorer till hondas femcylindriga 125a, med maxvarv på 24000.
På ett tiotal år...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top