Den perfekta racebussen?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag och en kompis sitter och funderar på om vi ska skaffa en racebuss.
Det är dock rätt hårda krav..
1.Ska rymma 2 hojjar + packning.
2. Ska gå att bo i / övernatta. (så man slipper hyra stuga varje gång..)
3. Ska gå att köra på B-kort.
4. Max pris 40 bananer.
5. Ska gå att köra långt (närmaste banan ligger 43mil bort.)

Är detta en omöjlighet?
Har tittat lite på ford transit / renault traffic / vw lt 31-35-45.

Hjälp!

Om ni gillar å kramas lär det gå;) eller göra en våning säng i bussen. alla sätt är bra förutom de dåliga. = )

Det går definitivt, frågan är om ni hittar nåt som är färdigbyggt eller om ni får börja snickra själva. Att dra in lite diskbänk med en 25-litersdunk och fotpump (a´la båt/husbuss) är enkelt, nästan svårare att få till ett bra lastutrymme så att ni får plats med packning, verktyg, dunkar och bra stuvning på det hela i kombination med bra fästpunkter för spännband. Går ni på ett högre skåp kan det gå att få in 3 hojar om ni tänker först så att de inte får styre/tankar på samma höjd/punkt.

Åka långt kan man om viljan finns att åka bana, dieslar går ju rätt stadigt. Problemet är driftsäkerheten i en äldre kärra, det är INTE kul när det börjar skramla dieselras!

Seriös satsning!!:tummenupp

Du har ju sett min buss. Den gar det att ställa in tre hojar i. Tva framat och en bakat men da kan man inte sova i den.

Gar att köra langt med, har snurrat till Tyskland fyra ganger med den det senaste aret. Dock bör du hitta en med bättre utväxling för den jag har varvar 3000 rpm pa dieseln vid 90 km/h vilket är alldeles för mycket.

Bygg hyllor i över kant och packa i lador sa gar det säkert att fa med mycket grejor. Kanske ni kan fixa fällbara sängar alá militären med tältsängbotten som hängs undan när de inte används?

Priserna för Transiterna är rätt laga, min har väl ett värde pa 40 - 50 000,-

Vi ses väl i Härnösand V29? Som du vet kan jag inte hänga pa till Mo i Rana pga av taskig tajming med jobbet............
Du kan väl hojta om ni ska dit mer i höst kanske man kan se om det gar att aka med?

Vi ska nog fara och titta på denna imorgon innan jobbet.
http://www.blocket.se/vi/12100837.htm?ca=2_s

Bara man kan öppna den baktill så tror jag det kan vara en vettig lösning. Man får fixa så att man kan fälla upp sängarna mot väggarna så tror jag det är lugnt... men man får väll se.

Seriös satsning!!:tummenupp

Vi ses väl i Härnösand V29? Som du vet kan jag inte hänga pa till Mo i Rana pga av taskig tajming med jobbet............
Du kan väl hojta om ni ska dit mer i höst kanske man kan se om det gar att aka med?

Vi ska nog ner till härnösand v.29 om bägge hojjarna håller (om vi håller oss på hjulen), men vill inte boka om olyckan skulle vara framme. Vi rymms lätt 3 pers i våran bil & släp. Sen får man väll boka en stuga på antjärns :tummenupp

Last edited:
köp inte en ford transit...

Titta på tex renult master, mercedes-benz sprinter, jumper..
Köp ett högt skåp så du har ståhöjd inne i skåpet.

Bygg en vånningssäng på ena sidan va bussen. Då kan du lasta en hoj under sängen och en brevid. Sen när allt är utlastat har du plats att sova..

Här har du en för 40som hittat.
http://www.blocket.se/vi/12170474.htm?ca=11_s

Kan ni hjälpa mig med min racebuss?
Krav
2.max 6 meter.
4. Billig.
5. Ska gå att köra långt(Spanien,Tjeckien)

Bryr mig inte om rost men vill ha en som man kan lita på motor och växellåda...t&r södra Spanien

Hur mycket bensin drar en transit?

3037051 köp inte en ford transit...

Titta på tex renult master, mercedes-benz sprinter, jumper..
Köp ett högt skåp så du har ståhöjd inne i skåpet.

Bygg en vånningssäng på ena sidan va bussen. Då kan du lasta en hoj under sängen och en brevid. Sen när allt är utlastat har du plats att sova..

Här har du en för 40som hittat.
http://www.blocket.se/vi/12170474.htm?ca=11_s
Varför ska man inte köpa en transit?

Hade tänkt bygga 2 sängar, en mot varje vägg som man sedan kan fälla ner längst efter väggen. Eventuellt om man köper en bil med högt skåp så hissa upp en säng i taket..

3037058 Kan ni hjälpa mig med min racebuss?
Krav
2.max 6 meter.
4. Billig.
5. Ska gå att köra långt(Spanien,Tjeckien)

Bryr mig inte om rost men vill ha en som man kan lita på motor och växellåda...t&r södra Spanien

Hur mycket bensin drar en transit?
höhö :mad:

Last edited:
Ett annat alternativ kan ju va en pickup med plats för hojarna och en husvagn med förtält som man kan bo/mecka i.

Varför ska man inte köpa en transit?

Hade tänkt bygga 2 sängar, en mot varje vägg som man sedan kan fälla ner längst efter väggen. Eventuellt om man köper en bil med högt skåp så hissa upp en säng i taket..

höhö :mad:

En helt värdelös bil enligt mig...
Mm de är ju helt klart smart...

För det första ska du ha en Diesel. En bensinare kommer dra betydligt mer bensin. Och så är de väldigt klena i motorn. Så om du nångång kommer hänga på en husvagn bakom och med ett fullastat skåp så är Diesel definitivt att föredra.

En Transit -99 2,5tdi som bara gått 8500 mil kanske kan va nåt?
Högtak är det också

Bifogat

• IMG_0012 (Small).JPG
    IMG_0012 (Small).JPG
    60.2 KB · Visningar: 153
  • IMG_0013 (Small).JPG
    IMG_0013 (Small).JPG
    48.2 KB · Visningar: 169

Det är dock rätt hårda krav..
2. Ska gå att bo i / övernatta. (så man slipper hyra stuga varje gång..)
4. Max pris 40 bananer.
5. Ska gå att köra långt (närmaste banan ligger 43mil bort.)

Våran Transit TDI från 1998 uppfyller alla de kraven, och den är inte märkvärdig. Går väl nästan att fixa till vilken buss som helst till era krav med lite kreativitet.

Här kommer två bilder på vårt skåp, en i transport-mode och en i övernattnings-mode. Notera att lastrampen utgör mittendelen av "dubbelsängen". Ett par skummgummi madrasser på den så sover man som ett barn sedan!

Bifogat

• DSC04010 (Medium).JPG
    DSC04010 (Medium).JPG
    78.7 KB · Visningar: 249
  • DSC03994 (Medium).JPG
    DSC03994 (Medium).JPG
    69 KB · Visningar: 382
Ett par skummgummi madrasser på den så sover man som ett barn sedan!
Det märks att du är lyckligt ovetandes ännu :hihi
De små liven vaknar nämligen stup i kvarten och är de inte hungriga, har full blöja etc så är det en öroninflammation :mad:

Penguin skrev:
Våran Transit TDI från 1998 uppfyller alla de kraven, och den är inte märkvärdig. Går väl nästan att fixa till vilken buss som helst till era krav med lite kreativitet.

Som mest har vi sovit 4 st plus hund i den. Mysigt! :D

Här är den perfekta racebussen, för B-kort....

46216.jpg

eller typ.

46224.jpg

kanske

46226.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...