Den nya michelin pilot power !!!

R1-Night-Rider skrev:
Ja har kört det och ska nu sätta på ett Metzler Roadtec Z6, det ska hålla bättre. Men är rädd för att det ska vara som att åka på hockeypuckar.. Nån som pkt det !==???
Jag körde med Roadtec Z6 på min gamla hoj. Det är väl inte riktigt hockeypuckkänsla, men inte den där härliga suddgummikänslan som man b.l.a. får på Rennsport.

Däcket tar lite tid att komma upp i temp och är lite halt i blött väglag. Jag hade nog inte kört med det på R1. På min gamla FZR600 fungerade det bra, men som sagt, hade nog inte kört med det på R1...

raukroland skrev:
Jag förstår inte detta, gasar inte folk något med sina hojar?!?
Jag har ett Macadam 100 bakdäck som ska vara ungefär som ett road, det är ju föregångaren till road, och det är ju nästan helt slut efter 500 mil.
Jag kan inte påstå att jag är hård på gasen och inte står jag och burnar heller ändå tar mina däck slut hur fort som helst... Vad gör jag för fel?!?
Fel lufttryck och fjädring.

Kevorkian skrev:
Nej det tycker jag inte men allt är ju iofs relativt. Kan inte påstå att jag kör fortare än genomsnittsåkaren. Det går väl inte långsamt heller mer normalfort.
Eller, ja, polisen kanske har en annan åsikt men jag brukar inte stanna och fråga heller... :)

Gustav1 skrev:
Fel inställda dämpare?

Iofs är det mer krut i din hoj än i min, men SÅ mycket ska det väl inte skilja.
Njae det tror jag inte. Kan iofs inte påstå att jag är någon inställningsguru men jag tycker allt att inställningen är OK. Den kan säkerligen bli bättre men jag har alltid haft problem med att jag kör slut på däcken betydligt snabbare än de flesta, så även på bilen...
Lite kuriosa, hade/har Bridgestone Potenza Pole Position S-02 på bilen nu (Mitsubishi Galant) och jag har lyckats köra bakdäcken helblanka på 1800mil. :4skrika
Detta är lite märkligt då bilen är framhjulsdriven... :(

Ninjaboy skrev:
Kör med 2,5 fram och 2,9 bak tror jag att det är.
Fjädringen är lite hårdare ställd än original då jag väger lite mer än vad Kawasaki räknar med att en förare väger... Väger 91kg ungefär.
Så jag tror inte att det beror på att den är felinställd, det är nog jag som är felinställd skulle jag tro då jag brukar ha problem med däckslitage...

Ninjaboy skrev:
Förresten, det är inte din gamla hoj jag åker på?!? Vet iofs inte vad du åkte på tidigare men han som hade denna hoj bytte till en 10:a och jag köpte den på Beviks... :)

raukroland skrev:
Förresten, det är inte din gamla hoj jag åker på?!? Vet iofs inte vad du åkte på tidigare men han som hade denna hoj bytte till en 10:a och jag köpte den på Beviks... :)
Nej, jag har inte haft någon 9:a, hade en 6:a tidigare och sedan R1 och lite annat innan det blev Ninja igen. :)

När jag var till Nürburgring i somras så träffade jag en svensk där som åkt "långsamt" på autobahn för att spara däcken, jag hade blåst 180-280 hela vägen och på hela resan (500 mil) så var det knappt märkbart slitage. Det finns många myter om att högre fart sliter enormt mycket mer och att effektstarka hojar äter däck. Min hoj är inte så klen och jag har kört långa sträckor fort så jag är inte helt övertygad. Däcksfabrikanterna säger lågt lufttryck och hård fjädring och de borde ju veta.

Ninjaboy skrev:
Nej, jag har inte haft någon 9:a, hade en 6:a tidigare och sedan R1 och lite annat innan det blev Ninja igen. :)

När jag var till Nürburgring i somras så träffade jag en svensk där som åkt "långsamt" på autobahn för att spara däcken, jag hade blåst 180-280 hela vägen och på hela resan (500 mil) så var det knappt märkbart slitage. Det finns många myter om att högre fart sliter enormt mycket mer och att effektstarka hojar äter däck. Min hoj är inte så klen och jag har kört långa sträckor fort så jag är inte helt övertygad. Däcksfabrikanterna säger lågt lufttryck och hård fjädring och de borde ju veta.
Hmmm lite märkligt...
Iofs så blir det ju inte så många accelerationer när man åker fort långa sträckor och det är ju det som äter däck kan jag tänka mig...
Nej, din hoj är väl allt annat än klen kan man väl säga... :)
Du borde ju slita en del däck tycker jag...
Iofs så gasar jag nog rätt hårt när jag ska iväg typ så mycket man kan utan att få res eller hjulspinn och det sliter väl en del men jag tycker inte att jag gasar värre än någon annan det är det som gör mig lite fundersam...
Approå att lågt lufttryck och hård fjädring ökar slitaget så åker jag inte med lågt tryck och fjädringen på Kawwa är ju ganska mjukt satt som standard så jag tror inte att den är extremt hård nu heller men vad vet jag?!?

hållundan skrev:
Jag körde med Roadtec Z6 på min gamla hoj. Det är väl inte riktigt hockeypuckkänsla, men inte den där härliga suddgummikänslan som man b.l.a. får på Rennsport.

Däcket tar lite tid att komma upp i temp och är lite halt i blött väglag. Jag hade nog inte kört med det på R1. På min gamla FZR600 fungerade det bra, men som sagt, hade nog inte kört med det på R1...

Hmm, så det verkar som ja valt fel däck i alla fall.. I alla fall om ja ska köra agressivt.. Hmm.. men det är nog mer tänkt att ja ska köra långa sträcker.. Därför valde ja detta .. Håller länge har ja hört !? fick ju bra betyg i Bike... :va

R1-Night-Rider skrev:
Hmm, så det verkar som ja valt fel däck i alla fall.. I alla fall om ja ska köra agressivt.. Hmm.. men det är nog mer tänkt att ja ska köra långa sträcker.. Därför valde ja detta .. Håller länge har ja hört !? fick ju bra betyg i Bike... :va
Det är ju inget dåligt däck. Inte så alltså. Jag hade nog dock satsat på ett annat däck om jag hade kört den hojen du kör.

Livslängden vet jag ej då jag hann sälja min gamla flamma innan däcksbytet.

hållundan skrev:
Det är ju inget dåligt däck. Inte så alltså. Jag hade nog dock satsat på ett annat däck om jag hade kört den hojen du kör.

Livslängden vet jag ej då jag hann sälja min gamla flamma innan däcksbytet.

OK... Hmm.. Ja får la lämna rapport om så där en 9-10 månader.. eller 7-8 =) Vänta och se hur det blir =) Hoppas bara som sagt att det inte är några hockeypusckar. Radergummi visste ja att det inte var!!

SEEYAA!

Pilot power är väl helt bra för gat bruk, men har själv ingen bra erfarenhet av dem. 2 vurpor, en på gata och en på banan... På vägen var det vått och på banan slets det sönder.. Men det beror ju på hur hårt man kör. Kör själv bara med rejsdäck, inget annat greppar tillräckligt bra... enligt mej.

FinskaNinjan skrev:
Pilot power är väl helt bra för gat bruk, men har själv ingen bra erfarenhet av dem. 2 vurpor, en på gata och en på banan... På vägen var det vått och på banan slets det sönder.. Men det beror ju på hur hårt man kör. Kör själv bara med rejsdäck, inget annat greppar tillräckligt bra... enligt mej.

jaså !! räcker inte en gat bruk däck för dig !! :confused:

raukroland skrev:
Kör med 2,5 fram och 2,9 bak tror jag att det är.
Fjädringen är lite hårdare ställd än original då jag väger lite mer än vad Kawasaki räknar med att en förare väger... Väger 91kg ungefär.
Så jag tror inte att det beror på att den är felinställd, det är nog jag som är felinställd skulle jag tro då jag brukar ha problem med däckslitage...

På min ZX9a kör jag med 2,2 fram och 2,2-2,4 bak. Jag körde 800 mil varav 60 mil på bana med mina PilotSport ( men då såg jag väven). Nu kör jag på Supercorsa dom har nu gått ca 200 mil inspirerad körning och dom är fortfarande mycket fina.
Jag har 139 bhk.

Last edited:
Jocke K skrev:
På min ZX9a kör jag med 2,2 fram och 2,2-2,4 bak. Jag körde 800 mil varav 60 mil på bana med mina PilotSport ( men då såg jag väven). Nu kör jag på Supercorsa dom har nu gått ca 200 mil insirerad körning och dom ätr fortfarande mycket fina.
Jag har 139 bhk.
Jag kommer inte ihåg vad det är för tryck jag kör med, var ju ett tag sedan jag kollade luften i däcken... Har det dock uppskrivet, kan vara samma tryck som du kör med... Det är ju iofs ett lägre tryck än det jag skrev och då borde det ju med tidigare resonemang betyda ett högre slitage... :)
Lite märkligt att mina Macadam 100 håller sämre än dina sport då macadam ska vara hårdare... Iofs hade jag förvånansvärt bra grepp i dem... Gick utan problem att gasa upp den på bakhjulet även i regn...

Tymo skrev:
jaså !! räcker inte en gat bruk däck för dig !! :confused:
Man vill ju ha det bästa fästet, sen kör jag nästan mest bana.
Känslan är en helt annan på rejsdäck(inte slicks utan mönstrade rejsdäck), supercorsa SC1 och SC2 kör jag på... mjukare fram å hårdare bak! men har nog kört med michelin power på bana och det går ju iosf. men man vill inte riskera att köra allt för hårt in och ut ur kurvorna, känns som det skulle släppa vilken sekund som hellst med dem och en gång gjorde det så :( ....Sen har jag ju en monster maskin som kräver lite bättre fäste :rolleyes:

För gat bruk är de nog riktit bra :tummenupp

Power

Har kört med power säsongen 2004.
Har inget negativt att säga om det. Kanon däck.
Kört både bana och landsväg. Mc-semester i norge med full packning och spätta. Den resan varade ca 350 mil. Så jag fick ut ca 500 mil på däcket.
Gjorde en grov miss när jag påbörjade semestern och glömde fylla luft i däcket..
Så de första 35 milen slet mer på däcket en vad vad föregångna 470 gjort.

Snacka med svampe här på sh om du vill veta mer om däcket...
Han körde själv på beggade racedäck före. .Men efter att han provade power så kör han enbart på det...

raukroland skrev:
Lite märkligt att mina Macadam 100 håller sämre än dina sport då macadam ska vara hårdare...

Det här med hur länge ett däck håller är ju en uppskattningsfråga så det står härliga till (för att låta lite gammalmodig).

Vissa tycker att ett däck är utslitet när det börjar bliplatt på mitten (som det blir för vissa). Andra tycker att ett däck är slut när det är totalt utslitet och man nästan kan se igenom det. Själv tycker jag att ett däck är utslitet när man inte vågar besiktiga med det. Alltså när det är mindre än 1mm däckmönster på sämsta stället.

bebbe skrev:
Ingen som har provat däcket på en motardliknande hoj?

Jodå, jag la på ett i våras och det har hållit bra och känns mycket stabilare än Pilot sport som jag hade innan.

Bifogat

• XR-07.jpg
    XR-07.jpg
    134.9 KB · Visningar: 140
Blue skrev:
Jodå, jag la på ett i våras och det har hållit bra och känns mycket stabilare än Pilot sport som jag hade innan.

Inte för att vara elak... men siter inte det där däcket åt fel håll? :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...