Den mest underskattade löken?

honkiie skrev:
idag blev jag så jävla sugen på lök så jag åt fem lökar. Som äpplen, kittlar dödsskönt i kistan.

Vet du, du skulle sköljt ned det hela med ett par liter laxermedel.

Lartes skrev:
Jag blir nog en av de få som tar den vanliga, gullökens, sida.
Håller med Lartes. Gul lök tas allt för mycket för givet, har förstått när jag sett matprogram på tv att gul lök finns med i diverse maträtter men ingen hyllar den utan klagar mest på att den får tårarna att rinna.

Hail gul lök :Bugar

henlin skrev:
Tyvärr, rödlöken är ingen vidare lök. Det som skiljer den från den gula löken är:

1. Den är röd
2. Den smakar mindre lök

Ur en kulinarisk aspekt är 1. inte särskilt intressant om du inte är en inbiten färgmatchare och behöver en lök som går bra ihop med din såsspegel. 2. är desto allvarligare. Här presterar rödlöken svagt i själva huvuduppgiften för en lök, nämligen att smaka lök. Den ekonomiskt sinnade inser förstås möjligheten att ersätta en given mängd rödlök med kanske halva mängden gul lök, som dessutom säljs till ett betydligt lägre pris. Här finns pengar att spara, det är fulll realistiskt för en inbiten rödlökätare att minska sina lökkostnader till en fjärdedel genom ett sådant byte. Med tanke på hur stor del av hushållens disponibla inkomst som går till lök kan jag mycket väl tänka mig att mitt tips kommer att betyda skillnaden mellan att sälja hojen eller ha kvar den för några forummedlemmar.

Dessutom är hållbarheten hos rödlök usel, kolla i rödlöksbingen nästa gång du besöker din lökhandlare: En betydande andel av alla rödlökar kommer att uppvisa långt gången förruttnelse i de yttre skikten. Men ni rödlökskillar kanske gillar rutten lök? :7peta

On topic:
Purjolöken. Ja, den smakar också mindre lök och är dyr jämfört med den vanliga gula, men den kommer i en praktisk form, som gjord att skiva, hacka eller strimla för att snabbt förgylla mackor, soppor och grytor med den där härliga löksmaken som vi alla lärt oss att älska.

Men herreguuud vad är det man läser? :va Lämna in dina smaklökar på renovering, dom är tydligen trötta och slitna! :7peta

Gullök och Rödlök smakar INTE likadant! Pungkt
Rödlöken är mildare i smakåtervinningen men smakar inte som en tunn gullök. Den har en egen smak. Man skall inte jämföra äpplen med päron heter det, men att likställa röd och gullök borde bli nakcskått. Dessutom så kan en färsk och fin rödlök riva till i gomen den med och generera tårar vid styckning. Själv så anser jag att rödlök är en utmärkt lök på Tacos om den har lite schwung. Hade ofta Silverlök förr men har gått över till rödlök i sammanhanget. Men en riktigt rivig gullök på en Tacos är inte att föringa det heller.

Åter till ursprungsämnet :
Gräslöken är nog lite underskattad. Den borde beskattas hårdare!

Vitlöken är liksom havssaltet extremt hajpat och tillika överskattat. Allt på grund av den vedervärdiga kvinnan från Skåne som näst efter Ernst Kirchsteiger är den mest tröttsamme i TV genom tiderna.

Purjolök tillhör mina favoriter. Problemet är dock att jag kan få oerhörda problem med buken efter att ha inmundigat purjolök. Detta gäller rå lök generellt. Ibland har problemen varit så stora att jag fått knapra i mig den goda purjolöken direkt på sketholken. Nöden har ingen lag.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8