Den mest underskattade löken?

Hmmm, silverlök eller charlottenlök gissar jag på. Även om världens godaste lök inte heller är alltför vanlig: Vårlöken. Alltså inte såna man sätter för att få blommor utan den ätbara vårlök.

honkiie skrev:
citat1: Om det skulle finnas en potatis som smakade jättemycket mer potatis skulle du köpa den då? Det är ju det som är det som är bäst med rödlöken, göra en fet baguett med skinka, en halvliter orient och ha en halv lök på den. Kittlar dödsskönt i kistan

Först och främst, tack för en lugn och saklig debatt, jag hoppas vi lökälskare kan inspirera resten av forumet till en bättre stämning i Ghostrider- och skenförsäkringstrådar.

Till sakfrågan:
Att jämföra lök och potatis är ju ännu värre än att jämföra äpplen och päron, de har helt olika uppgifter i matlagningen. Potatisen står för bukfylla, och även om dess smak inte är helt oangenäm skulle få av oss vilja inta måltider bestående av enbart potatis. Löken är en smaksättare, och eftersom en kvarts gul lök skulle ge samma smak i ditt baguett-exempel som en halv röd är de sinsemellan utbytbara, samma kittel i kistan liksom, fast till en betydligt lägre kostnad.

honkiie skrev:
citat2: Äh, det är ju bara för att den är underskattad så ingen köper dem så de får ligga kvar längre i affären. Men jag håller med om att man slitit sitt hår och skrikit av ilska när man inte hittar en fräsch rödlök.

Nästa gång det händer, skrik inte, slit inte, lyssna istället till lockropen från gullök-bingen:

"Här ligger vi, de fräscha lökarna, vi som sköter vår hygien! Vi är gula, vi smakar mycket lök, vi är nästan gratis, köp oss istället!"

Rödlöken. En macka med makrill i tomatsås och rödlök är gudomligt gott!!!

Purjolöken är också underskattad men jag uppskattar rödlöken mer så därför väljer jag den :)

Rödlök 4 Life!

hela grejen med rödlök vs. gul lök är ju att man INTE vill ha den där starka gullöksmaken i varrannan tugga, man vill ha den svaga, goda rödlökssmaken i varje tugga. pungt.

r matte skrev:
silver lök är det ända rätta i en kebabtallrik :tummenupp

App ap, om du börjat att särskriva redan i första ordet i en mening får du gärna fortsätta med det i resterande delen.
Alltså:

Silver lök är det än da rät ta i en kebab tallrik.

När man står där för länge i butiken och kollar på alla lökar så blir man till slut förbannad på lök. Det finns purjolök, rödlök, gräslök - nån borde säga åt lökarna att vara sig själv.

Syltlök fyller ingen funktion och borde avskaffas. Vill jag ha sylt så är det jordgubbssylt eller drottningsylt jag är ute efter och inte lök. Annars tycker jag att lökar med kupstorlek A är underskattade.

Rödlök och silverlök är kanon. Jag tycker om att de är mildare i smaken än gul lök så man kan ha i lite mer.

Till exempel om man gör skagenröra. Med en massa rödlök i så får man mycket mer knaprig konsistens...mmmmmm. Helt vanlig (den gula i min värld) skulle ge för mycket smak om jag hade i så mycket att det blev lagom med "tugg".

Attans, nu vattnas det ju i munnen. Middag!

Rödlöken.

Funkar nästan till allt, inte alla som förstår det.

idag blev jag så jävla sugen på lök så jag åt fem lökar. Som äpplen, kittlar dödsskönt i kistan.

sticklöken såklart... sticklök i en lite asiatisk wock är svéngott!!! :tummenupp

honkiie skrev:
idag blev jag så jävla sugen på lök så jag åt fem lökar. Som äpplen, kittlar dödsskönt i kistan.

Man ska alltid köpa lök istället för äpplen för det är alltid mycket billigare.

JAG TYCKER/VET ATT:

rödlök är godast att ha på mackor och i olika röror eller i sallader.
men ska man steka den som den är och ha på en lövbiff eller en panbiff eller en kotlett eller i en ungsgratinerad falukorv så är det den gula som gäller...

annar gillar jag nog den rostade löken bäst den är god så det kn****r i munnen.

rock on / per

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...