Den mest underskattade löken?

dobermagnus skrev:
ja i lagom dos...men inte när man grillar typ fläskfile med vitlöksmarinad
med tillhörande vitlökssmör å sallad med nån tsatsiki eller vitlöksdressing.
för att bara ta ett exempel....

Har du provat den kinsesiska vitlöken som inte har några klyftor? Den smakar lite annorlunda!

Kurt skrev:
Har du provat den kinsesiska vitlöken som inte har några klyftor? Den smakar lite annorlunda!
tyvärr inte :va hur smakar den då..typ vilken slags löksmak :confused:
å jag menar inte svettsalt smak :rolleyes:

dobermagnus skrev:
ja i lagom dos...men inte när man grillar typ fläskfile med vitlöksmarinad
med tillhörande vitlökssmör å sallad med nån tsatsiki eller vitlöksdressing.
för att bara ta ett exempel....

Vitlök är inte bara den mest överskattade löken, det är den mest överskattade ingrediensen i mat överhuvudtaget. Det FINNS andra kryddor. :mattias

Håller med övriga om att Purjolöken lever en alltför undanskymd tillvaro. Detta trots Henrik Schyfferts ihärdiga försök att lansera den, i första avsnittet av NileCity.

Flagga skrev:
Vitlök är inte bara den mest överskattade löken, det är den mest överskattade ingrediensen i mat överhuvudtaget. Det FINNS andra kryddor. :mattias

Håller med övriga om att Purjolöken lever en alltför undanskymd tillvaro. Detta trots Henrik Schyfferts ihärdiga försök att lansera den, i första avsnittet av NileCity.
:7peta :Bugar

Kurt skrev:
Hmm...
:va Svårt att säga... Kanske lite rundare och sötare smak än vanlig vitlök. Inte lika frän!
vitlök är jäkligt gott ibland.men alltför ofta använder man ju själv vitlök till
sina maträtter å den snor alldeles för mycket av dom andra smakerna
som finns...man kanske ska prova den kinesiska nästa gång!jag menar
det finns ju tamefan pulvermos med vitlök nu :zpy

tillbaka till tråden ....en annan lök som är underskattad är syltlökarna,det är
inte ofta man äter det nuförtiden!

Tänkte bara säga att det känns skönt att det äntligen finns en tråd där jag kan få utlopp för mitt allra största intresse nämligen lök. Det finns ju ingen sportlök.com!

dobermagnus skrev:
tillbaka till tråden ....en annan lök som är underskattad är syltlökarna,det är
inte ofta man äter det nuförtiden!

Syltlökar är fan inte vanligt men det har hänt, dock bara vid speciella tillfällen.

Är rödbetan en lök? Dom är jävligt lika utifrån iallafall. fatta besviken man skulle bli om man är ute och skall palla lök och så hittar man rödbetor och fyller upp en 20-30 scanbackar och kommer hem för att börja äta men då upptäcker att det bara är rödbetor. :mad: Har jag tänkt ganska mycket på

honkiie skrev:
Syltlökar är fan inte vanligt men det har hänt, dock bara vid speciella tillfällen.

Är rödbetan en lök? Dom är jävligt lika utifrån iallafall. fatta besviken man skulle bli om man är ute och skall palla lök och så hittar man rödbetor och fyller upp en 20-30 scanbackar och kommer hem för att börja äta men då upptäcker att det bara är rödbetor. :mad: Har jag tänkt ganska mycket på
:va :confused: riktigt knepigt ,jag har oxså lagt funderingar om det lite då å då

:rolleyes: fy faan vilken korkad tråd :kocko ..men det är ju dom man lever på :3freak :yoparty

honkiie skrev:
Nej jag säger tveklöst rödlöken, det är så många som itne fattar hur mycket bättre det är än vanlig lök på t.ex mackor. Dom säger bara: men vafan, dom smakar ju likadant som vanlig lök. Jag lägger min röst på rödlök iaf, vem är med mig!???!??? :4skrika
Jag är med dig!

Tyvärr, rödlöken är ingen vidare lök. Det som skiljer den från den gula löken är:

1. Den är röd
2. Den smakar mindre lök

Ur en kulinarisk aspekt är 1. inte särskilt intressant om du inte är en inbiten färgmatchare och behöver en lök som går bra ihop med din såsspegel. 2. är desto allvarligare. Här presterar rödlöken svagt i själva huvuduppgiften för en lök, nämligen att smaka lök. Den ekonomiskt sinnade inser förstås möjligheten att ersätta en given mängd rödlök med kanske halva mängden gul lök, som dessutom säljs till ett betydligt lägre pris. Här finns pengar att spara, det är fulll realistiskt för en inbiten rödlökätare att minska sina lökkostnader till en fjärdedel genom ett sådant byte. Med tanke på hur stor del av hushållens disponibla inkomst som går till lök kan jag mycket väl tänka mig att mitt tips kommer att betyda skillnaden mellan att sälja hojen eller ha kvar den för några forummedlemmar.

Dessutom är hållbarheten hos rödlök usel, kolla i rödlöksbingen nästa gång du besöker din lökhandlare: En betydande andel av alla rödlökar kommer att uppvisa långt gången förruttnelse i de yttre skikten. Men ni rödlökskillar kanske gillar rutten lök? :7peta

On topic:
Purjolöken. Ja, den smakar också mindre lök och är dyr jämfört med den vanliga gula, men den kommer i en praktisk form, som gjord att skiva, hacka eller strimla för att snabbt förgylla mackor, soppor och grytor med den där härliga löksmaken som vi alla lärt oss att älska.

henlin skrev:
Den ekonomiskt sinnade inser förstås möjligheten att ersätta en given mängd rödlök med kanske halva mängden gul lök, som dessutom säljs till ett betydligt lägre pris.

Dessutom är hållbarheten hos rödlök usel, kolla i rödlöksbingen nästa gång du besöker din lökhandlare: En betydande andel av alla rödlökar kommer att uppvisa långt gången förruttnelse i de yttre skikten. Men ni rödlökskillar kanske gillar rutten lök? :7peta

citat1: Om det skulle finnas en potatis som smakade jättemycket mer potatis skulle du köpa den då? Det är ju det som är det som är bäst med rödlöken, göra en fet baguett med skinka, en halvliter orient och ha en halv lök på den. Kittlar dödsskönt i kistan

citat2: Äh, det är ju bara för att den är underskattad så ingen köper dem så de får ligga kvar längre i affären. Men jag håller med om att man slitit sitt hår och skrikit av ilska när man inte hittar en fräsch rödlök.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8