Den kommande 25kwan ..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Har börjat fundera på 25kw hojen nu, ungefär ett år kvar tills den ska införskaffas.

Så, vad tycker ni att man ska köpa ?

Jag kommer ha runt 20-25k ungefär att lägga på en hoj. Den ska vara strypt på riktigt tror jag, det börjar röra sig om lite pengar om det nu skulle bli något strul med FB iom en eventuell olycka.

Jag har funderat på "körskole" hojar som CB500 och ER5, för 34hk är 34hk och det blir inte roligare än 34hk. Vet inte hur mkt skillnad det kommer bli egentligen med min nuvarande (31hk) ? :va

Eller borde jag köpa något större ? Då blir det en äldre hoj eftersom större hojar oftast kostar mer och jag har rätt så begränsat kapital. Jag har också tänkt på hur kul det är att köra omkring med tex en 900 på 34hk, jämfört med en 500 eller kanske 600. De 2 500orna har bara runt 50-60hk original dessutom, så hoppet mellan hästarna är inte särskilt stort heller, vilket jag tror är positivt ? ( :confused: )

Vad tror ni ? Något förslag på en eventuell större hoj som inte säckar ihop med låg effekt ?

Kaståmm hojar el. liknande pappsmällare är inte det minsta intressant.

Köp en Kawasaki zx6r 95-> Du kommer nog ta bort strypningen efter en vecka endå!!!....... :)

Last edited:
Mögel skrev:
Köp en Kawasaki zx6r 93-> Du kommer nog ta bort strypningen efter en vecka endå!!!....... :)
Den kom 1995, som en liten hjälp på vägen bara.

Annars är det en mycket potent instegssporthoj, visst är den det.

Kan även rekommendera FZR600 eller någon CBR600 av äldre modell.

lorkan skrev:
Har börjat fundera på 25kw hojen nu, ungefär ett år kvar tills den ska införskaffas.

Vad tror ni ? Något förslag på en eventuell större hoj som inte säckar ihop med låg effekt ?

Såhär.. Stor hoj gör att du bara får en helt intetsägande motor om den ska strypas så hårt. Tänk dig en R1a med 34 häst... Vad varvar den, 1800??

Jag hade satsat Aprilia RS 250 eller nåt. Du får ju strypa den grovt också, men då behåller du iaf lite karaktär i motorn, en rätt stor del av att åka hoj om du frågar mig, sen är det lätt en av de lättaste alternativen om du vill ha sporthoj!

Motardbiten då? Inte ens "monstren" är ju särskilt effektstarka. Där kan du ta dig långt även på "ynkliga" 25 Kw.. Då har du ju lekfaktorn kvar, men du blir ju lika menlöst handikappad som alla andra motardåkare om du vill åka längre sträckor!

*tankar*

hållundan skrev:
Den kom 1995, som en liten hjälp på vägen bara.

Annars är det en mycket potent instegssporthoj, visst är den det.

Kan även rekommendera FZR600 eller någon CBR600 av äldre modell.

Haha nu har jag ändrat..... :blah

Det beror ju på om du tänker vara smart och köra strypt eller om du ska vara lika listig som de flesta andra och köra ostrypt. Ingen högvarvig sportmotor går att köra strypt, karaktären blir så usel att man heller tar bussen, så köper du en sporthoj så är det under förutsättning att du ska ta bort strypningen och åka runt olovligt i två år. Är det däremot så att du mer är ute efter att lära dig köra hoj ordentligt än att åka på bakhjulet så är det en hoj i stil med ER-5 du ska leta efter, eller en encylindrig 600-650cc. Dessa hojar går utmärkt att strypa och förlorar inte mer än lite toppeffekt. Jag lovar att det är stor skillnad mellan en en-tvåcylindrig 500-650cc fyrtaktare och din 125a.

Annars kan jag faktist rekomendera Kawasaki gpz 500 Den går att köra med strypningar och den är perfekt att köra upp på, Och den är billig i försäkring och i inköp, Och då ska vi inte än börja prata om hur LITE bensin den drar!!

Plus att den är halv sporthoj...... :tummenupp

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag lovar att det är stor skillnad mellan en en-tvåcylindrig 500-650cc fyrtaktare och din 125a.

Det är det verkligen, jämförde trafikskolans GS500e på 25kW och min på 21kw och det var en väldigt märkbar skillnad ;)

Själv tänker jag köra en strypt r6a denna säsong ( om jag lyckas motså frestelsen att ta bort strypningen). Då vänjer jag mig med hojen och sen så tar jag bort strypningen säsongen 2007 :D

Okej okej. Well, jag funderar vidare på min hoj i stil med ER5 lr CB500 (För nog kan man skrapa puckar med en sån hoj också ??) :) . Att jag kör ostrypt nu med min hoj känns inte så farligt, den kostade 12000 och vagnskadeförsäk. alltså helförsäk sjrisk är 10 000, så även om det kmr fram att den var ostrypt etc vid eventuell krash så förlorar jag dom däringa pengarna ändå (Gäller alltså att köra med hjärnan och inte med hjärtat :D) . Men när det börjar handla om 20-25tusen så håller jag nog hellre på i 2 år med en helt laglig hoj, för att sedan köpa en större ostrypt sporthoj vid 20 års ålder.

Tack för svaren!

Hade tänkt foreslå en liten och lätt hoj som exempelvis en RS eller RGV 250. Toppar ändå ca 170 strypta på sina 25kw. Så har mina tankar alltid gått kring verkligt strypta hojar. Har kört en del strypt custom hoj (savage 650 på 25kw) och efter det så har jag ändrat inställning till strypta hojar. Idag skulle jag nog köra (om jag körde strypt) på en kraftig stånka där det inte är toppeffekt man är ute efter, det är stor skillnad på effektupplevelsen på en ostrypt 125a mot en strypt stånka på 600cc.
Jag föreslår att du köper en lite större hoj, strypningarna kommer inte sitta kvar efter en vecka och det tror jag de flesta här inne kan försäkra dig om av egen erfarenhet. :hihi

lorkan skrev:
Men när det börjar handla om 20-25tusen så håller jag nog hellre på i 2 år med en helt laglig hoj, för att sedan köpa en större ostrypt sporthoj vid 20 års ålder.

Tack för svaren!
Kör du halvförsäkrat så får du inte ut något för hojen vid singelolycka eller om du själv är vållande till olyckan.
Kör du ostrypt får du däremot ut försäkring ändå om motparten är vållande.
KTM och husaberg har sina hojar reggade på mellan 8-25kw ursprungseffekt dvs att det "inte finns" några strypningar som kan kollas upp vid eventuell krash. Fast då börjar det förståss handla om mer än 25k. :gnissla

philsson skrev:
Kör du halvförsäkrat så får du inte ut något för hojen vid singelolycka eller om du själv är vållande till olyckan.
Kör du ostrypt får du däremot ut försäkring ändå om motparten är vållande.
KTM och husaberg har sina hojar reggade på mellan 8-25kw ursprungseffekt dvs att det "inte finns" några strypningar som kan kollas upp vid eventuell krash. Fast då börjar det förståss handla om mer än 25k. :gnissla

Jo jag vet det där med försäk. biten, men det kan ju vara så att JAG kör på ngn, å då står jag där ... :gnissla

lorkan skrev:

Jag kommer ha runt 20-25k ungefär att lägga på en hoj. Den ska vara strypt på riktigt tror jag, det börjar röra sig om lite pengar om det nu skulle bli något strul med FB iom en eventuell olycka.

Jag har funderat på "körskole" hojar som CB500 och ER5, för 34hk är 34hk och det blir inte roligare än 34hk. Vet inte hur mkt skillnad det kommer bli egentligen med min nuvarande (31hk) ? :va

Eller borde jag köpa något större ? Då blir det en äldre hoj eftersom större hojar oftast kostar mer och jag har rätt så begränsat kapital. Jag har också tänkt på hur kul det är att köra omkring med tex en 900 på 34hk, jämfört med en 500 eller kanske 600. De 2 500orna har bara runt 50-60hk original dessutom, så hoppet mellan hästarna är inte särskilt stort heller, vilket jag tror är positivt ? ( :confused: )

körde er-5 på trafikskolan.. riktigt slö :(

lorkan skrev:

Har aldrig träffat någon som har orkat åka med strypningar i två år, räkna med att dom åker ur efter några veckor eller nån månad när du har tröttnat på att hålla stumt för att hänga med när dina polare är ute och cruisar, så köp en hoj som du tror du skulle trivas med UTAN strypningar, kanske en gammal blejd eller nått.

lorkan skrev:
Jo jag vet det där med försäk. biten, men det kan ju vara så att JAG kör på ngn, å då står jag där ... :gnissla
Som sagt är husaberg och ktm mellanklassregistrerade redan på maxeffekten enligt reggbeviset alltså finnes inga strypningar enligt papperna, vad kan man då åka dit på om de inte provar hojen i bänk? "Troligt" att försäkringsbolaget bänkar en krockad hoj. :hihi Dessutom när den enligt papperna inte har några strypningar.

du kan ju höra av dig till mig via pm då så kan vi diskutera om min är till salu eller inte.. jag måste köra 25kw denna sesong oxå, nästa får ja köra tung, vet dock inte om ja kommer byta. men hör av dig åd så kan vi se.

Ja hade en Yamaha FZR600R 1995a...den rekomenderar jag inte..stor klumpig och allmänt kass.

Jag skulle rekommendera nån form av motard/offroad. Då har du endå en bra vridmomentskurva upp till dina 34hk. Att strypa en encylindrig hoj förstör inte motorns karaktär på samma sätt som det gör när man stryper en radfyra.

Jag kör med en CB500s 25kw. 1998

min_snurra.jpg

Köp hojen efter utseende, en snygg hoj är roligare köra än en ful.

RRP Playboy skrev:
Jag kör med en CB500s 25kw. 1998

Köp hojen efter utseende, en snygg hoj är roligare köra än en ful.

Hur är den att köra med 25kw då ?

Å nej, det håller jag inte med, ska man köpa en SNYGG hoj får man ju köpa nytt, det mesta från 90talet ser ju ut som skit jämfört med dagens hojar, och så mkt pengar har jag inte. CB500 är inte supersnygg direkt, men den är inte ful heller och den verkar vara okej att köra i strypt utförande.

philsson skrev:
Som sagt är husaberg och ktm mellanklassregistrerade redan på maxeffekten enligt reggbeviset alltså finnes inga strypningar enligt papperna, vad kan man då åka dit på om de inte provar hojen i bänk? "Troligt" att försäkringsbolaget bänkar en krockad hoj. :hihi Dessutom när den enligt papperna inte har några strypningar.

Aa men då måste man köpa en relativt ny, och då börjar dom väl kosta några slantar, eller ?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti