Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Som sagt, folk köper ju iPhone......och när det står KTM på motorn så köper folk den utan att blinka?
Det är alltså inte Kina-kvalitet folk är rädda för, utan att synas på något som inte har ett välkänt märke....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, folk köper ju iPhone......och när det står KTM på motorn så köper folk den utan att blinka?
Det är alltså inte Kina-kvalitet folk är rädda för, utan att synas på något som inte har ett välkänt märke....
Nästan varenda pryl du köper idag är ju gjord i kina. En yamaha eller honda mc är ju mer eller mindre gjord av kinesiska komponenter. Sen att dom är ihopskruvade i något annat land må ju vara.Som sagt, folk köper ju iPhone...
Självklart. Men man kan repa ganska mycket för 60k.Fast där vet man ju att Yamaha har ett track record för kvalitet som CF Moto inte riktigt har uppnått…
Förklara då varför det sitter en kinasnurra i yamaha Aerox 4-Takt.Sist jag frågade så hade varken Honda eller Yamaha tillverkning i Kina. Japan och Kina är liksom inte bästa vänner...Däremot har flera japanska tillverkare fabriker i både Thailand och Malaysia. Det kanske har ändrats nu, men jag har för mig att hela första generationen Yamaha MT-hojar byggdes i Malaysia.
Ett annat exempel är ju Yamahas snöskotrar. Dessa byggs numera av Arctic cat. Jag vågar killgissa pga skruvat rätt mycket i både nyare Ac och yamaha samt äger en viper själv. En stor del av alla grejer till dessa skotrar är Made in prc.Jag vet inte, det kanske har ändrats under de sista åren. Men Yamaha hade i alla fall ganska stränga handelsavtal kring allt som rörde Kina.
Ett annat exempel är ju Yamahas snöskotrar. Dessa byggs numera av Arctic cat. Jag vågar killgissa pga skruvat rätt mycket i både nyare Ac och yamaha samt äger en viper själv. En stor del av alla grejer till dessa skotrar är Made in prc.
Men jag tror och hoppas att yamaha är dom som kommer vara sist med att låta produktionen helt övergå till prc.
Inget av detta är bra öht.
Jag visste att denna kommentar skulle komma, därav att jag avslutade med "där det är möjligt".Undviker du aktivt alla produkter som är "made in China/Russia/valfridiktatur" eller anar jag en smula hyckleri?
Försöker också aktivt att inte stödja kommunister men nu har vi kapitalism där pengar är det enda värdet så då blir det billigast vinner.Nästan varenda pryl du köper idag är ju gjord i kina. En yamaha eller honda mc är ju mer eller mindre gjord av kinesiska komponenter. Sen att dom är ihopskruvade i något annat land må ju vara.
Stört mig något oerhört genom åren att det är på detta vis, Men har gett upp och bryr mig inte längre. Folk vill ha saker så billigt som möjligt och då blir det såhär.

Mycket intressant debatt ? Att undvika prylar som inte innehåller Kina-komponenter är väl nästan omöjligt? Själv lägger jag stor vikt vid vilka ägare bolaget har. Med fel ägare går pengar och teknologi rakt in i diktaturen. Typ Volvo och Mercedes. Dessa tillverkare hamnar i samma fack som kinesiska motorcyklar.Jag visste att denna kommentar skulle komma, därav att jag avslutade med "där det är möjligt".
Det är nog inte möjligt att köpa just nånting tekniskt idag där inte någon komponent är tillverkad i kina (förutom tex försvarsmateriel), men ju mindre desto bättre.
Och är alternativet tillverkat i kina av kinesiskt bolag eller tillverkat i kina av tex sydkoreanskt bolag så väljer jag det senare.
Jag avstår alltså inte att köpa en viss sak för att den är helt eller delvis kinesisk.
I detta fallet gällde det motorcyklar och där vågar jag påstå att det är väldigt lätt att välja annat.
Ja, tyvärr blir ju volvo och MB mindre intressant pga det. Men de är i mina ögon fortfarande bättre än helkinesiska tillverkare då de fortfarande har viss tillverkning i tex Sverige, och således betalar ut lön och skatt i Sverige. Så en Volvo tillverkad i Torslanda är bättre än en Volvo tillverkad i Kina (S90 tror jag).Mycket intressant debatt ? Att undvika prylar som inte innehåller Kina-komponenter är väl nästan omöjligt? Själv lägger jag stor vikt vid vilka ägare bolaget har. Med fel ägare går pengar och teknologi rakt in i diktaturen. Typ Volvo och Mercedes. Dessa tillverkare hamnar i samma fack som kinesiska motorcyklar.
Jag har bott i Kina under några år och i många fall finns det två kvalitér, en för export och en för domestic sales.
Honda framljus, Ducatiröv, MV-Brutale pipor mm. mm. Oväntat att Kineser kopierar för de är sämst. Håller med andra som bojkottar allt från Dick-taturen Kina.
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |