Den kinesiska attacken...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som sagt, folk köper ju iPhone...
Nästan varenda pryl du köper idag är ju gjord i kina. En yamaha eller honda mc är ju mer eller mindre gjord av kinesiska komponenter. Sen att dom är ihopskruvade i något annat land må ju vara.

Stört mig något oerhört genom åren att det är på detta vis, Men har gett upp och bryr mig inte längre. Folk vill ha saker så billigt som möjligt och då blir det såhär.
Skulle inhandla en Fyrhjuling och Dom "Välkända" dvs Yamma Honda osv har inte uppdaterat sina hjulingar på 20år. För att inte nämna Can am som ÄR en kinahjuling ihopskruvad i Kanada. Slutsatsen blev att en Cf Moto har lite mindre påkostade dämpare och svagare motor, Men spelar det någon roll när man får en maskin som har Ledljus Monterad vinch från fabrik Servostyrning som standard, För ungefär hälften av vad en Yamahondapolaris whatever?.

Denna hoj har samma paralelltwin som sitter i Ktm 790. Noterar även att blinkers är likadan som på 890 adv. Sorry om jag kapade tråden men tycker detta är väldigt intressant, speciellt för jag tror dom etablerade märkena har en tuff tid framför sig. Speciellt om dom ska fortsätta ta premiumbetalt för hojar som inte är premium.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sist jag frågade så hade varken Honda eller Yamaha tillverkning i Kina. Japan och Kina är liksom inte bästa vänner...Däremot har flera japanska tillverkare fabriker i både Thailand och Malaysia. Det kanske har ändrats nu, men jag har för mig att hela första generationen Yamaha MT-hojar byggdes i Malaysia.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Fast där vet man ju att Yamaha har ett track record för kvalitet som CF Moto inte riktigt har uppnått…
Självklart. Men man kan repa ganska mycket för 60k.
Sist jag frågade så hade varken Honda eller Yamaha tillverkning i Kina. Japan och Kina är liksom inte bästa vänner...Däremot har flera japanska tillverkare fabriker i både Thailand och Malaysia. Det kanske har ändrats nu, men jag har för mig att hela första generationen Yamaha MT-hojar byggdes i Malaysia.
Förklara då varför det sitter en kinasnurra i yamaha Aerox 4-Takt.
Jag beställde en motor till en snöslunga åt en kund. Han ville promt ha en Honda orginalmotor och inget kinaskit. Så jag beställde en Honda orginalmotor. På Lådan som motorn kom i Så stod det med gigantiska bokstäver: Made in China. Jag visade honom inte lådan!. Och nej jag är medveten om att detta in är specifikt mc motorer men ändå.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte, det kanske har ändrats under de sista åren. Men Yamaha hade i alla fall ganska stränga handelsavtal kring allt som rörde Kina.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag vet inte, det kanske har ändrats under de sista åren. Men Yamaha hade i alla fall ganska stränga handelsavtal kring allt som rörde Kina.
Ett annat exempel är ju Yamahas snöskotrar. Dessa byggs numera av Arctic cat. Jag vågar killgissa pga skruvat rätt mycket i både nyare Ac och yamaha samt äger en viper själv. En stor del av alla grejer till dessa skotrar är Made in prc.
Men jag tror och hoppas att yamaha är dom som kommer vara sist med att låta produktionen helt övergå till prc.
Inget av detta är bra öht.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett annat exempel är ju Yamahas snöskotrar. Dessa byggs numera av Arctic cat. Jag vågar killgissa pga skruvat rätt mycket i både nyare Ac och yamaha samt äger en viper själv. En stor del av alla grejer till dessa skotrar är Made in prc.
Men jag tror och hoppas att yamaha är dom som kommer vara sist med att låta produktionen helt övergå till prc.
Inget av detta är bra öht.

Yamahas USA-tillverkade snöskotrar (omdekalade AC) har inget utom fyrtaktsmotorerna med Yamaha att göra.

De japantillverkade håller helt annan standard på alla komponenter inkl elsystem. Därför håller de andrahandsvärdet bättre och fungerar förstås även över tid.

(Och är jobbigare att köra i lössnö…)
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Undviker du aktivt alla produkter som är "made in China/Russia/valfridiktatur" eller anar jag en smula hyckleri?
Jag visste att denna kommentar skulle komma, därav att jag avslutade med "där det är möjligt".
Det är nog inte möjligt att köpa just nånting tekniskt idag där inte någon komponent är tillverkad i kina (förutom tex försvarsmateriel), men ju mindre desto bättre.
Och är alternativet tillverkat i kina av kinesiskt bolag eller tillverkat i kina av tex sydkoreanskt bolag så väljer jag det senare.
Jag avstår alltså inte att köpa en viss sak för att den är helt eller delvis kinesisk.
I detta fallet gällde det motorcyklar och där vågar jag påstå att det är väldigt lätt att välja annat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nästan varenda pryl du köper idag är ju gjord i kina. En yamaha eller honda mc är ju mer eller mindre gjord av kinesiska komponenter. Sen att dom är ihopskruvade i något annat land må ju vara.

Stört mig något oerhört genom åren att det är på detta vis, Men har gett upp och bryr mig inte längre. Folk vill ha saker så billigt som möjligt och då blir det såhär.
Försöker också aktivt att inte stödja kommunister men nu har vi kapitalism där pengar är det enda värdet så då blir det billigast vinner.
Nu kör kineserna över hälften av alla tåg i Sverige, och jag kan tycka vad jag vill, jag kan inte välja bort de tåg de kör.
Men en ny motorcykel tillverkad i Kina går fetbort för mig som ogillar kommunism, hur bra den än skulle vara.
Fast de flesta nya motorcyklar går fetbort ändå oavsett var de är tillverkade... :rodnar

Made in China (2).jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inte iPhone, men jag köpte en annan kinatillverkad telefon istället.

Jag vet inte vilket land Ryobi tillverkar sina skruvdragare i, men det är det sista elverktyget jag har köpt.

Jag tror inte att något annat land i världen tillverkar såna där rosa utfällbara torkmojänger för att hänga strumpor på än Kina, men hittar jag en USA tillverkad sådan så köper jag den.
Förmodligen är den också trasig redan när man packar upp den, men då använder jag min (troligtvis) Kinesiska Ryobi till att göra nya hål för krokarna....

När jag var en slyngel ville alla ha en JVC M90 bergsprängare, kompisens föräldrar trodde inte på sån "Nipponskit" tillverkad i Japan utan köpte grabben en rejäl Luxor istället.

Vi är snart där, igen.....
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Jag visste att denna kommentar skulle komma, därav att jag avslutade med "där det är möjligt".
Det är nog inte möjligt att köpa just nånting tekniskt idag där inte någon komponent är tillverkad i kina (förutom tex försvarsmateriel), men ju mindre desto bättre.
Och är alternativet tillverkat i kina av kinesiskt bolag eller tillverkat i kina av tex sydkoreanskt bolag så väljer jag det senare.
Jag avstår alltså inte att köpa en viss sak för att den är helt eller delvis kinesisk.
I detta fallet gällde det motorcyklar och där vågar jag påstå att det är väldigt lätt att välja annat.
Mycket intressant debatt ? Att undvika prylar som inte innehåller Kina-komponenter är väl nästan omöjligt? Själv lägger jag stor vikt vid vilka ägare bolaget har. Med fel ägare går pengar och teknologi rakt in i diktaturen. Typ Volvo och Mercedes. Dessa tillverkare hamnar i samma fack som kinesiska motorcyklar.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Mycket intressant debatt ? Att undvika prylar som inte innehåller Kina-komponenter är väl nästan omöjligt? Själv lägger jag stor vikt vid vilka ägare bolaget har. Med fel ägare går pengar och teknologi rakt in i diktaturen. Typ Volvo och Mercedes. Dessa tillverkare hamnar i samma fack som kinesiska motorcyklar.
Ja, tyvärr blir ju volvo och MB mindre intressant pga det. Men de är i mina ögon fortfarande bättre än helkinesiska tillverkare då de fortfarande har viss tillverkning i tex Sverige, och således betalar ut lön och skatt i Sverige. Så en Volvo tillverkad i Torslanda är bättre än en Volvo tillverkad i Kina (S90 tror jag).
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag har bott i Kina under några år och i många fall finns det två kvalitér, en för export och en för domestic sales.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har bott i Kina under några år och i många fall finns det två kvalitér, en för export och en för domestic sales.

Då tänker man sig ju att så dåliga som kinaprylarna är, så måste dom ju ha bättre kvalitet på hemma marknaden, right?.... right??

En bekant till mig försökte sig på att sido-importera prylar från kina för många år sedan (han gifte sig med en kinesiska) och när paketen kom fram till Sverige var det bara att sortera ut det som var totaltrasigt redan vid leverans, sedan behöll han några som reservdelar och slutligen sålde han några.

Jag tror jag har en vattenkokare från honom, den är lagom stor (kokar typ en mugg med vatten) men jag gjorde misstaget att doppa fingret för att känna hur fort vattnet blev varmt, och det var strömförande....

Men den kokar fan en mugg på under minuter, om säkringen håller....
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Honda framljus, Ducatiröv, MV-Brutale pipor mm. mm. Oväntat att Kineser kopierar för de är sämst. Håller med andra som bojkottar allt från Dick-taturen Kina.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top