Den kinesiska attacken...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag sagt tidigare, det är mest en tidsfråga innan de kommer ifatt. Sedan ska ju den mekaniska kvaliten hänga med förbättringen i design också, men det kan de definitivt göra. Men det kommer ju bli till ungefär samma pris som övriga marknaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japanerna provade ju det där med att sälja det som sålde på hemmamarknaden på export, det funkade inget vidare, sen tog dom fram sånt som sålde på exportmarknaden och sålde det billigt tills dom hade foten inne, sedan höjde dom priserna stegvis allt eftersom ryktet blev bättre

Kineserna har provat sälja sina 250cc kalleankachoppers, det funkade inte, nu kommer det som kanske kan sälja, men då vill det till att det är billigt, och frågan är om dom någonsin kan vinna ett kvalitetsrykte som Japanerna gjorde
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är som med japanerna på 70-talet där "Japanplast" var ett skällsord. Ingen säger någonting om japansk kvalitet längre... :)

F-n, GuW var en sekund före... :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag tycker man hör jämförelsen med Japan till leda. Den japanska framgångssagan är fantastisk men det är också ett väldigt annorlunda land på många sätt. Den disciplin blandat med passion man finner inom japansk industri är nog svårfunnen någon annanstans. Vanligtvis finner man bara ett det ena av dem.
Säkerligen kommer de kinesiska slavarbetarna på sikt skruva fram grejer med bättre och bättre kvalitet, att de kommer göra ett nöjesfordon som väcker min köplust är dock tveksamt
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inte mc men detta visar hur snabba dom är.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MTgzOTU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiMTg0YzczNzM0YTlmZDljYzAwNjA4ZjRjYTEzZjhjMWZhMzdkZTMyNSI7fQ==

Roadstern MG Cyberster sätts i produktion​

MG Cyberster är en helt elektrisk sportbil med designdetaljer från klassiska MG-modeller.

Konceptbilen MG Cyberster visades upp på bilsalongen i Shanghai och är en eldriven tvåsitsig roadster.
Den har en futuristisk design, men med en del detaljer som är inspirerade från äldre MG-modeller. En sådan detalj är stålkastarna som öppnar sig när aktiveras.
– Cyberster har ett djärvt framtidsuttryck som samtidigt omfattar varumärkets arv, men ännu viktigare bygger den på MG:s avancerade teknik och avancerade design. Sportbilar är livsnerven i MG:s DNA, och Cyberster är ett enormt spännande koncept för oss, säger Carl Gotham, chef för SAIC Design Advanced London.

Roadstern MG Cyberster gör 0-100 km/h under tre sekunder. Räckvidden anges till över 80 mil.
Ägarbolaget SAIC uppger på sociala medier att mer än 5.000 personer tecknat sig för bilen på en sajt för gräsrotsfinansiering och att de kommer att sätta bilen i produktion. Varje intressent har fått betala en deposition och får medverka i den slutliga utformningen av bilen.



 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker man hör jämförelsen med Japan till leda. Den japanska framgångssagan är fantastisk men det är också ett väldigt annorlunda land på många sätt. Den disciplin blandat med passion man finner inom japansk industri är nog svårfunnen någon annanstans. Vanligtvis finner man bara ett det ena av dem.
Säkerligen kommer de kinesiska slavarbetarna på sikt skruva fram grejer med bättre och bättre kvalitet, att de kommer göra ett nöjesfordon som väcker min köplust är dock tveksamt
Sydkorea har ju gjort samma resa som Japanerna, och är nu en av de mer intressanta fordonstillverkande länderna.
Kina är på gång, och är redan kapabla att leverera vettiga saker om de hålls under uppsikt. De ska bara skaka av sig resterna av kommunistspöket så kan de mycket väl resa sig så som en gång en gammal Engelsk kung förutspådde.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Säkerligen kommer de kinesiska slavarbetarna på sikt skruva fram grejer med bättre och bättre kvalitet, att de kommer göra ett nöjesfordon som väcker min köplust är dock tveksamt

Tja, dom tillverkar ju Ajfåns och Ajpads som hela världen vill köpa, så nog skulle dom kunna göra samma sak med motorcyklar.
I synnerhet om det står något bekant på tanken, jag vet inte vilka japanhojar som redan tillverkas i Kina och Indien, som säljer på det japanska namnets kvalitetsrykte, men oftast är det småkubikare som inte kommer hit
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tja, dom tillverkar ju Ajfåns och Ajpads som hela världen vill köpa, så nog skulle dom kunna göra samma sak med motorcyklar.
I synnerhet om det står något bekant på tanken, jag vet inte vilka japanhojar som redan tillverkas i Kina och Indien, som säljer på det japanska namnets kvalitetsrykte, men oftast är det småkubikare som inte kommer hit
Liknelsen med apple haltar en del. Folk köper uppenbarligen gärna saker som är tillverkade i Kina - Men på uppdrag av en firma från ett västland.

Kinagrejer designade i Kina får en smutsig stämpel. Jag är helt övertygade om att det kommer ändras de närmsta decennierna men under 20-talet kommer kina vara kina.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Liknelsen med apple haltar en del. Folk köper uppenbarligen gärna saker som är tillverkade i Kina - Men på uppdrag av en firma från ett västland.

Kinagrejer designade i Kina får en smutsig stämpel. Jag är helt övertygade om att det kommer ändras de närmsta decennierna men under 20-talet kommer kina vara kina.

Men en Kawasaki designad i Japan och tillverkad i Indien eller Kina köper folk.

Så nästa steg (det vi ser nu kanske) är att kinesiskt företag lägger ut designen, men tillverkar under eget namn
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare en modern nakenhoj med alienöga till framlyse, icke definierbar framskärm, kylarvingar och väldigt mycket Panigale-inspirerad ultrakort bakdel såväl som ljuddämpare…?

Kanske för någon annan, men jag har personligen svårt för denna ”trend”.

När bygger någon en stor, luftkyld crossplejnmotor som stoppas i ett åttiotals retrochassie med RWU-gaffel och twindämpare…?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De kan göra hur bra motorcyklar osv som helst, men så länge de tillverkas i en kommunistisk diktatur så kommer jag välja annat, där det är möjligt.
Undviker du aktivt alla produkter som är "made in China/Russia/valfridiktatur" eller anar jag en smula hyckleri?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De kan göra hur bra motorcyklar osv som helst, men så länge de tillverkas i en kommunistisk diktatur så kommer jag välja annat, där det är möjligt.
Det är nog bara att hålla tummarna för att dom fortsätter vara en kommunistisk diktatur så länge som möjligt, om dom plötsligt får en fungerande samhällsapparat och industri kommer dom köra över andra länder, alternativt så kraschar det totalt och vi andra får helt slut på varor här.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Cf moto är ju knappast en uppstickare. Dom har ju tillverkat fyrhjulingar och motorcyklar i typ 30 år
Motorn i ktms 790-890 tillverkas av just cf moto
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Cf moto är ju knappast en uppstickare. Dom har ju tillverkat fyrhjulingar och motorcyklar i typ 30 år
Motorn i ktms 790-890 tillverkas av just cf moto

...och när det står KTM på motorn så köper folk den utan att blinka?

Det är alltså inte Kina-kvalitet folk är rädda för, utan att synas på något som inte har ett välkänt märke....
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top