Den havererade motorn lever snart igen

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag lade tidigare ut en tråd om haveriet min DR 350R åstadkommit, här är lite före/efter-bilder. Snart ska skrället smällas ihop. Och nej, ventilsätena är inte skadade även om dom ser ut så och ja, dom sitter fast. :banana

Bifogat

• stackars kolv2.JPG
    stackars kolv2.JPG
    101.2 KB · Visningar: 184
  • kolven.JPG
    kolven.JPG
    77.3 KB · Visningar: 169
  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    106.6 KB · Visningar: 165
  • toppen efter.JPG
    toppen efter.JPG
    44.9 KB · Visningar: 169
Lycka till! :)

Kul att det finns fler som är "rå" av sig. Jag lagade min skadade Falicon (3000 SEK styck) vevstake förra veckan. Brotchade upp den 0.05 och använde shimsmässing. Får se om det håller... ehe.

UrbanTiger skrev:
Du är inte orolig för sprickor i kolven efter den där behandingen ?
Är det en ventiltallrik som ställt sig, LR ?

nej det är jag inte, aluminium är som bekant en mjuk metall och all kraft var riktad neråt, en ventiltallrik slog hål på den och fläkte in en flik in på undersidan. Fliken är uppknackad och sen igensvetsad. Sen har kolven mätts överallt för att vara säker på att den inte ändrat form av någon av de saker som den fått utstå. Den var klockren :tummenupp
Däremot är jag rätt förvånad över att den inte värmeskurit innan detta hände, på innan-bilden på kolven är den sotig men dock mycket rengjord jämfört med innan. Den var täckt med ett mycket tjockt lager sot och borde nästan ha fått tillräckligt dålig kylning för att ge efter. Motorn är som synes luftkyld. Å andra sidan är jag inte särskilt haj på fyrtaktare. Jag är ju 18 år föfan :hihi

Last edited:
andersbrink skrev:
Lycka till! :)

Kul att det finns fler som är "rå" av sig. Jag lagade min skadade Falicon (3000 SEK styck) vevstake förra veckan. Brotchade upp den 0.05 och använde shimsmässing. Får se om det håller... ehe.

Jomen för fan det ska vara lite spartanskt. Här finns inga bortskämda snorungar som för ny topp för 8000 spänn. Förr i tiden var det "farsan fixar allt", nu är det "farsan dansar salsa och jag fixar resten" :lol

Last edited:
GSF wannahave skrev:
aluminium är som bekant en mjuk metall
Njae? Det är väl en spröd metall? Vanligt konstruktionsstål däremot är en seg metall.

Man får lättare en kvarstående (plastisk) deformation i aluminium än i stål (som är mera elastiskt).

Däremot kanske man kan säga att aluminium är mjukt eftersom att de krävs mindre energi för att det ska ge med sig. Aluminium har i allmänhet lägre hållfasthet än stål.

Edit: Glömde att säga: Snyggt jobb, hoppas att den fungerar :tummenupp

Snyggt jobbat! jag tror på att de kommer funka prima!

Budgetlagningar och hempul är bra för Sverige!

Esquire skrev:
Njae? Det är väl en spröd metall? Vanligt konstruktionsstål däremot är en seg metall.

Man får lättare en kvarstående (plastisk) deformation i aluminium än i stål (som är mera elastiskt).

Däremot kanske man kan säga att aluminium är mjukt eftersom att de krävs mindre energi för att det ska ge med sig. Aluminium har i allmänhet lägre hållfasthet än stål.

Edit: Glömde att säga: Snyggt jobb, hoppas att den fungerar :tummenupp

Tackar tackar. Jag vill dock inte hålla med om att aluminum är en spröd metall

GSF wannahave skrev:

Hade du varit äldre, så hade du i din ungdom haft RAASK´s tillbakaflyttade fotpinnar. Och de var gjorda i aluminium. Och de sprack DIREKKCT vid marksyning, utan att böja sig en endaste millimeter.

Alla som någonsin försökt böja tillbaka något tillverkat av alu vet att det
O F T A S T är ett sprött matrl.

GSF wannahave skrev:
Jag har sett alldeles för mycket på mitt jobb som lastbilsmekaniker för att hålla med om att det inte är sprött.
Det mattas snabbt ut bl.a. och håller inte för fästen som ska utsättas för lite kraft och vibrationer.
Gäller i synnerhet gjut-alu. Smidd alu som i en del kolvar brukar vara bra.
Att den är spröd brukar man få erfara om man sätter ett par dellortoförgasare stumt i sitt insug utan gummi/plast emellan som får ge med sig.
Då har du ganska snart ett par förgasare med trasiga färstöron.
Järn är segare.

Men å andra sidan har vi ett spett på jobbet som är gjort av nån alu-legering, starkt som fan, och lätt. Det böjer sig mycket när man håller på.
Och än på dom här åren har det inte visat nån tendens att vilja gå av.
Men det är nog stål i kärnan.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck