Den härliga värmen nyare Ducati...är detta en bra lösning kanske?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Kör en Ducati Panigale V2 och bor tyvärr centralt i Sthlm och vill man ut en dag efter jobb så får man mindre psykbryt av värmen vid kökörning ut så jag letar lösningar. Finns det någon på forumet som installerat någon liknande kit på sin Ducati eller annan hoj och kan berätta om det fungerar bra eller ej med liknande lösningar se länk https://www.wrs.it/en/water-pump-kit vilket är ett kit med styrdon, vattenpump m.m från italienskt företag Monzatech som söljs via wrs.it. Hittar inga recensioner om produkten eller ens youtubeinstallationer och det är rätt mycket stålar.

Flytta eller byta hoj är ingen lösning 🥳
 
Skulle nog testat att isolera grenröret från bakre cylindern först. Det ligger väl precis under sadeln?
 
Skulle nog testat att isolera grenröret från bakre cylindern först. Det ligger väl precis under sadeln?
Har frågat flera som testat det och det ser möjligen lite coolt ut men fungarar inte alls enligt dem.
 
Har frågat flera som testat det och det ser möjligen lite coolt ut men fungarar inte alls enligt dem.
Inte ens keramisk coating? Sägs ju göra underverk och inte omöjligt dyrt, troligen en bra bit billigare än det där kylsystemet du länkar till.

Annars, har du original avgas? Nu har jag förvisso inte samma hoj som du och tror V2an är värre värdemässigt än SuperSporten men ändock en Ducati som blev rätt varm runt ben och bak varma dagar och i köer. För mig gjorde det märkbar skillnad att byta till eftermarknadssystem, får för mig att kat och hårt ljuddämpat originalsystem strypte flödet och därmed gjorde det värmare. Plus en stor metallklump under sving/sadel som värmen strålade ut från. Med fritt blås upplevde jag inte alls samma problem.

Har även hört om de som klistrat fast en sån där reflekterande värmeisoleringsmatta på sadelns undersida, och ska enl dem gjort stor skillnad. Billig lösning att testa om inte annat.
 
Eftersom du inte kan ta bort onödiga saker som plast,fläkt,thermostat som man kunde gjort på en banhoj måste du upp i kylarkapacitet. Ett kombinerat nedre vatten/oljekyl tror jag hade blivit mest effektivt för pengarna. Finns kit där du kan behålla fläkten.
 
Inte ens keramisk coating? Sägs ju göra underverk och inte omöjligt dyrt, troligen en bra bit billigare än det där kylsystemet du länkar till.

Annars, har du original avgas? Nu har jag förvisso inte samma hoj som du och tror V2an är värre värdemässigt än SuperSporten men ändock en Ducati som blev rätt varm runt ben och bak varma dagar och i köer. För mig gjorde det märkbar skillnad att byta till eftermarknadssystem, får för mig att kat och hårt ljuddämpat originalsystem strypte flödet och därmed gjorde det värmare. Plus en stor metallklump under sving/sadel som värmen strålade ut från. Med fritt blås upplevde jag inte alls samma problem.

Har även hört om de som klistrat fast en sån där reflekterande värmeisoleringsmatta på sadelns undersida, och ska enl dem gjort stor skillnad. Billig lösning att testa om inte annat.
Har slip-on på och det tar ned värmen mot originaltycker jag men det är fortfarande väldigt varmt…förvisso väldigt skönt när mörkret faller och på morgonturerna i sep/okt.

De där värme reflektorerna är tveksamma när jag tittar på tuben dem som monterat dem…just under rumpan är inte det värsta enligt mig heller.

Skall nog testa extra pump så fort garantin går ut…har ändå tänkt behålla hojen länge.
 
Det där kitet gör väl bara att motorn kyls bättre, reflektionsvärmen från avgassystemet påverkas ju inte av att motorn får bättre kylkapacitet (dvs att den inte överhettar i köer etc).
Om du vill slippa strålvärmen på ben och rumpa så är det väl ett par välisolerade brandmansbrallor som gäller.......
 
Jag har satt aluminiumklädd isolering under kursen med hyfsat resultat. Inte revolutionerande men bättre.
 
Det där kitet gör väl bara att motorn kyls bättre, reflektionsvärmen från avgassystemet påverkas ju inte av att motorn får bättre kylkapacitet (dvs att den inte överhettar i köer etc).
Om du vill slippa strålvärmen på ben och rumpa så är det väl ett par välisolerade brandmansbrallor som gäller.......
Ja så är det men det är just motorvärmen jag störs av och min inre kris av eventuell överhettning vid köer ut ur stan…rumpvärme är det absolut men hanterbart.
 
Elektronisk vattenpump inköpt och installerad(ej av mig). Dyr men gör livet något bekvämare på denna hoj som snabbt blir varm annars vid rödljusstopp eller krypkörning som är oundvikligt på gatan ibland och där vattentempen snabbt kryper upp mot 103-104 grader(vilket så klart inte är någon fara för motorn men det är obekvämt och ger ingen sinnesro). Numera kan tempen gå upp till 94 grader(kan sett 95 vid enstaka tillfälle) men arbetar snabbt sedan ned till 91-92 grader tills man kan komma upp i hastighet igen. Vid normalkörning och skönt hojväder så ligger tempen god normaltemp vilket är runt 85 har jag för mig. Vid avstängning av motorn så pumpar den genom vattnet och med fläktars hjälp tar ned tempen snabbt till 88 grader och sedan får den kyla av sig resten på naturlig väg.

Visst man sitter fortfarande på delar av avgassystemet och har benen runt bakre cylindern men 10 graders lägre temperatur gör livet på en pinne bra mycket trevligare🥳

Tror även många v4:a åkare skulle uppskatta denna pumphistoria och den finns till flera Ducatimodeller samt Aprilia och någon Yamaha.
 

Bifogat

  • IMG_2559.jpeg
    IMG_2559.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 29
  • IMG_2522.jpeg
    IMG_2522.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 29
Rumpvärmen på ducati kanske är värre än normalt, men att kylvätskan stiger till över 100 grader vid krypkörnig varma dagar i stan är inget onormalt. Det har det gjort på alla mina 1000cc sporthojar vad jag minns. cbr1000rr, gsxr1000, rsv4, tuono v4 mfl. Fläktarna bukar väl kicka igång när kylvätskan kryper strax över 100 grader.
Skall man jobbpendla i stockholmsköer är det nog iofs bättre med en vespa, eller cykel. 😄
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top