Den härliga värmen nyare Ducati...är detta en bra lösning kanske?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Kör en Ducati Panigale V2 och bor tyvärr centralt i Sthlm och vill man ut en dag efter jobb så får man mindre psykbryt av värmen vid kökörning ut så jag letar lösningar. Finns det någon på forumet som installerat någon liknande kit på sin Ducati eller annan hoj och kan berätta om det fungerar bra eller ej med liknande lösningar se länk https://www.wrs.it/en/water-pump-kit vilket är ett kit med styrdon, vattenpump m.m från italienskt företag Monzatech som söljs via wrs.it. Hittar inga recensioner om produkten eller ens youtubeinstallationer och det är rätt mycket stålar.

Flytta eller byta hoj är ingen lösning 🥳
 
Skulle nog testat att isolera grenröret från bakre cylindern först. Det ligger väl precis under sadeln?
 
Skulle nog testat att isolera grenröret från bakre cylindern först. Det ligger väl precis under sadeln?
Har frågat flera som testat det och det ser möjligen lite coolt ut men fungarar inte alls enligt dem.
 
Har frågat flera som testat det och det ser möjligen lite coolt ut men fungarar inte alls enligt dem.
Inte ens keramisk coating? Sägs ju göra underverk och inte omöjligt dyrt, troligen en bra bit billigare än det där kylsystemet du länkar till.

Annars, har du original avgas? Nu har jag förvisso inte samma hoj som du och tror V2an är värre värdemässigt än SuperSporten men ändock en Ducati som blev rätt varm runt ben och bak varma dagar och i köer. För mig gjorde det märkbar skillnad att byta till eftermarknadssystem, får för mig att kat och hårt ljuddämpat originalsystem strypte flödet och därmed gjorde det värmare. Plus en stor metallklump under sving/sadel som värmen strålade ut från. Med fritt blås upplevde jag inte alls samma problem.

Har även hört om de som klistrat fast en sån där reflekterande värmeisoleringsmatta på sadelns undersida, och ska enl dem gjort stor skillnad. Billig lösning att testa om inte annat.
 
Eftersom du inte kan ta bort onödiga saker som plast,fläkt,thermostat som man kunde gjort på en banhoj måste du upp i kylarkapacitet. Ett kombinerat nedre vatten/oljekyl tror jag hade blivit mest effektivt för pengarna. Finns kit där du kan behålla fläkten.
 
Inte ens keramisk coating? Sägs ju göra underverk och inte omöjligt dyrt, troligen en bra bit billigare än det där kylsystemet du länkar till.

Annars, har du original avgas? Nu har jag förvisso inte samma hoj som du och tror V2an är värre värdemässigt än SuperSporten men ändock en Ducati som blev rätt varm runt ben och bak varma dagar och i köer. För mig gjorde det märkbar skillnad att byta till eftermarknadssystem, får för mig att kat och hårt ljuddämpat originalsystem strypte flödet och därmed gjorde det värmare. Plus en stor metallklump under sving/sadel som värmen strålade ut från. Med fritt blås upplevde jag inte alls samma problem.

Har även hört om de som klistrat fast en sån där reflekterande värmeisoleringsmatta på sadelns undersida, och ska enl dem gjort stor skillnad. Billig lösning att testa om inte annat.
Har slip-on på och det tar ned värmen mot originaltycker jag men det är fortfarande väldigt varmt…förvisso väldigt skönt när mörkret faller och på morgonturerna i sep/okt.

De där värme reflektorerna är tveksamma när jag tittar på tuben dem som monterat dem…just under rumpan är inte det värsta enligt mig heller.

Skall nog testa extra pump så fort garantin går ut…har ändå tänkt behålla hojen länge.
 
Det där kitet gör väl bara att motorn kyls bättre, reflektionsvärmen från avgassystemet påverkas ju inte av att motorn får bättre kylkapacitet (dvs att den inte överhettar i köer etc).
Om du vill slippa strålvärmen på ben och rumpa så är det väl ett par välisolerade brandmansbrallor som gäller.......
 
Jag har satt aluminiumklädd isolering under kursen med hyfsat resultat. Inte revolutionerande men bättre.
 
Det där kitet gör väl bara att motorn kyls bättre, reflektionsvärmen från avgassystemet påverkas ju inte av att motorn får bättre kylkapacitet (dvs att den inte överhettar i köer etc).
Om du vill slippa strålvärmen på ben och rumpa så är det väl ett par välisolerade brandmansbrallor som gäller.......
Ja så är det men det är just motorvärmen jag störs av och min inre kris av eventuell överhettning vid köer ut ur stan…rumpvärme är det absolut men hanterbart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top