Den här borde jag väl klara av =)

KÖP hojen...
Förövrigt så har jag problem åt andra hållet, 196 cm lång.
Men det är bara o vinkla ihop sig lite. Och den enda skilnaden jag upplevde i somrast när jag provade garagepolarens mille r, var att mina knän fick plats i "urtagen" på tanken bättre än på min gixxer :) Annars tyckte jag det kändes rätt lika.
 
Upp med tårna på fotpinnarna och bak med rumpan. Det kommer gå fint, de är mjuka i fjädringen och rätt inställd kommer den lätt att följa minsta vink. Sänk den bara inte för mycket fram (mer än 5mm utan att sänka bak) då tycker du nog att den är riktigt nervös. Vilket iofs är "manligt" och coolt....
 
MagnusK skrev:
Upp med tårna på fotpinnarna och bak med rumpan. Det kommer gå fint, de är mjuka i fjädringen och rätt inställd kommer den lätt att följa minsta vink. Sänk den bara inte för mycket fram (mer än 5mm utan att sänka bak) då tycker du nog att den är riktigt nervös. Vilket iofs är "manligt" och coolt....


5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.
 
Maria1980 skrev:
5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.

Sänk den inte mer än 5mm fram förhållande till bak. Sen vet jag inte hur chassiegeometrin blir om du sänker den riktigt myckte fram och bak men sålänge du har samma förhållande inom rimliga gränser så är det nog lungt. Köp platåboots annars, du kör lika bra på den som den är. Stanna är ju ett senare problem :hihi
 
hur många av dina hojjar du var sugen på har du testat att provsitta på,
har du gett alla en chance nu så du är riktigt säker och inte bara hugger första du kollat på,för då kommer du göra bort dig kanske //M
 
Såklart en skönhet som du ska köra Italienskt! så KÖP på! ;)
(om du inte råkar snubbla över en Ducce till ett najs vinterpris förståss :tuttar )
 
Bara köp!
Man ska köra den hoj man vill ha.
Man lever bara en gång och den gången ska man ha roligt.

Trevlig hemsida föresten. :tummenupp

Mvh Bananen :banana
 
mojjsan skrev:
hur många av dina hojjar du var sugen på har du testat att provsitta på,
har du gett alla en chance nu så du är riktigt säker och inte bara hugger första du kollat på,för då kommer du göra bort dig kanske //M

De flesta har jag provsuttit, men denna lockar mest...
 
Maria1980 skrev:
5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.
Du vet väl att du förändrar hojens egenskaper ganska mycket med sådana stora förändringar. Du når ju redan ner så varför sänka?

Mer oroande tycker jag avståndet från sadel till styre verkar. Når du båda handtagen vid fullt styrutslag?
 
Nå?
Tomten undrar hur det blev?

(Du hade bara fram till lunch eller vad det var sa du att bestämma dig)

*tap tap* Sååå... ;)
 
Maria 1980: Jag tror inte RSV:n är rätt hoj för dig när du börja prata om att justera hundben etc.

Som Buster påpekade så verkar den väl stor.


Sorry men jag ville bara säga det inget ifrågasättande :)
 
Hmm vet inte hur lång du är men min 929:a känns mycket lägre samt lätthanterligare eller hur man säger än polarens rsv mille.. Jag är inte så lång 170cm och polaren är 187cm..
 
Maria1980 skrev:
Jag menar, så stor är den väl inte?
Cykeln är jättefin och säkert görkul att köra, men t o m jag med mina högst begränsade MC-kunskaper tycker att hojen ser för stor ut för dig. Om jag jämför med de hästkrafter jag kan bättre än så länge så verkar samma fenomen gälla MC också - varför små människor på för stora fordon?

OBS! Jag menar inte att vara elak, bara ärlig.
 
Buster skrev:
Du vet väl att du förändrar hojens egenskaper ganska mycket med sådana stora förändringar. Du når ju redan ner så varför sänka?

Mer oroande tycker jag avståndet från sadel till styre verkar. Når du båda handtagen vid fullt styrutslag?

Hehe, jag når inte ner... Hojen har ju stödet i backen, när hojen står upprätt så når jag inte med någon tå alls.

Fullt styrslag fungerar bra =) Jag rätar upp ryggen på bilden och tittar ner i displayen, så det ser nog mer ansträngt ut än vad jag upplevde det.

Det som oroar mig är avståndet till backen, måste sänka en bra bit. Det är rätt hög markfrigång så ett par centimeter ska jag nog få till det utan att sabotera hojen.

Maran skrev:
Cykeln är jättefin och säkert görkul att köra, men t o m jag med mina högst begränsade MC-kunskaper tycker att hojen ser för stor ut för dig. Om jag jämför med de hästkrafter jag kan bättre än så länge så verkar samma fenomen gälla MC också - varför små människor på för stora fordon?

OBS! Jag menar inte att vara elak, bara ärlig.


Problemet är att alla sporthojar över 700 kubik är stora -för mig.
 
Maria1980 skrev:
Jag menar, så stor är den väl inte?

Kommer säkert att fungera men jag tror att du får roligare på en modern 600.

Men köp den cykel du vill ha, går alltid att byta om det visar sig att det inte fungerar som du vill.
 
Maria1980 skrev:
Problemet är att alla sporthojar över 700 kubik är stora -för mig.
Jo, jag har förstått det utifrån din andra tråd om hojköp. Jag är ganska lång och nog inte så klen (för att vara tjej), men har ändå insett att det finns sånt jag inte har de fysiska förutsättningarna för att klara på ett säkert och/eller bekvämt sätt. Alltså får jag rätta mig efter det. Det var liksom den poängen jag försökte få fram.
 
Om du inte hade varit ute efter en större hoj än 600cc så hade jag rekommenderat R6. Anledningen är att avståndet mellan styre och sadel är ganska kort så man ligger inte så mycket över tanken.

Som det är nu så vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera. När jag körde GSX-R 750 -00 så upplevde jag att avståndet mellan styre och sadel var klart längre än på R6:an. Dock är det ju möjligt att Millen är ännu "värre". Mitt råd är att provsitta GSX-R 750 innan du bestämmer dig.
 
Maran skrev:
Jo, jag har förstått det utifrån din andra tråd om hojköp. Jag är ganska lång och nog inte så klen (för att vara tjej), men har ändå insett att det finns sånt jag inte har de fysiska förutsättningarna för att klara på ett säkert och/eller bekvämt sätt. Alltså får jag rätta mig efter det. Det var liksom den poängen jag försökte få fram.


Jodå, det kopplade jag. Men man måste försöka först, inte bara se begränsningar. Envis som jag är så kommer jag köpa den och prova. Fungerar det inte så säljer jag den =)

Lyckans ost, jag hade gärna varit ett par centimeter till..
 
Visst ska man försöka och se möjligheter istället för begränsningar. Ibland kan det ju faktiskt funka. Det är väl jag som är luttrad efter att ha sett ekipage där personen ifråga har resonerat ungefär som du och där det inte funkar. Tyvärr inser sällan personen det. Därmed sagt att du inte har/får den insikten om det blir nödvändigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top