Video Den där polisen vart ju värsta rallyföraren

Tror han hojföraren fram senare än han tänkt sig. :huvet
En utmärkt video som illustrerar hur dumt det är att inte stanna när polisen kommer gasande. :)
Och ta ett snack med dem. Spar mycket tid. :)
Ett undantag:
Har du stulit hojen så spar du en massa tid om vrider gasen i botten och kör av vägen nånstans.
Då kommer polisen garanterat inte få fast dig.
För polisbilen kör inte av vägen.
Säkert. :tummenupp

....
Skulle jag när jag är på SSAB i Luleå ut och göra ett jobb helt "by the book" (arbetsmiljölagen och allt sånt där) så skulle man i många fall vara tvungen att stanna av hela processen för att det ska vara säkert för mig att utföra jobbet. I praktiken är detta omöjligt eftersom att fixa en skitgrej då skulle innebära enorma kostnader i förlorad produktion. Kan man då istället utföra jobbet under drift och på ett någorlunda säkert sätt (arbeta på en travers som är i drift t.ex.) så får jag lov att finna mig i det. Vi kan kalla detta våran "riskbedömning".....
Inte bra, har du missat vad företagsledningen försöker förmedla Viktor?

Om detta är din personliga inställning till risktagande i arbetet så ber jag dej tänka om, SSAB (EMEA) måste få ner antalet tillbud och olyckor det är och har länge varit prio 1!

Jag menar inte att hacka på dej, jag har själv gjort otroligt korkade saker på jobbet men har åtminstone med tiden ändrat min inställning till risktagande.

Tror inte att Stefan Enbom eller Martin Lindqvist kommer ge någon en guldstjärna för att denne medvetet brutit mot regelverket.
Skulle det gå fel så kommer du och bara du få så mycket skit för det så för din, dina kollegor och din familjs skull, följ regelverket.
Det finns där för allas skull, maskiner går att ersätta, inte människor och jag anser att 80% av alla olycksfall är en fråga om dålig inställning och/eller rent slarv.

Som yrkesman tycker jag att poliser borde tänka likadant, de borde både för sin personliga och omgivningens bästa "välja sina strider", vilket jobb kan vara värt ens eget liv eller risken att skada/döda oskyldiga som råkar komma i vägen?

Då jag varken vet hur polisens regelverk ser ut eller vad som var orsaken bakom det som hände i filmen kan jag inte avgöra om det riskabla förföljandet var befogat eller inte.

Hoppas du försöker tänka om på det personliga planer Viktor, SSAB behöver allt duktigt folk de har just nu. :tummenupp

Inte bra, har du missat vad företagsledningen försöker förmedla Viktor?

Om detta är din personliga inställning till risktagande i arbetet så ber jag dej tänka om, SSAB (EMEA) måste få ner antalet tillbud och olyckor det är och har länge varit prio 1!

Jag menar inte att hacka på dej, jag har själv gjort otroligt korkade saker på jobbet men har åtminstone med tiden ändrat min inställning till risktagande.

Tror inte att Stefan Enbom eller Martin Lindqvist kommer ge någon en guldstjärna för att denne medvetet brutit mot regelverket.
Skulle det gå fel så kommer du och bara du få så mycket skit för det så för din, dina kollegor och din familjs skull, följ regelverket.
Det finns där för allas skull, maskiner går att ersätta, inte människor och jag anser att 80% av alla olycksfall är en fråga om dålig inställning och/eller rent slarv.

Som yrkesman tycker jag att poliser borde tänka likadant, de borde både för sin personliga och omgivningens bästa "välja sina strider", vilket jobb kan vara värt ens eget liv eller risken att skada/döda oskyldiga som råkar komma i vägen?

Då jag varken vet hur polisens regelverk ser ut eller vad som var orsaken bakom det som hände i filmen kan jag inte avgöra om det riskabla förföljandet var befogat eller inte.

Hoppas du försöker tänka om på det personliga planer Viktor, SSAB behöver allt duktigt folk de har just nu. :tummenupp

Jag är helt införstådd med vad ledningen försöker / försökt förmedla och jag håller med dom, men faktum är att oavsett hur man gör så är SSAB en skitig och ogästvänlig arbetsmiljö på många platser och detta innebär förhöjda risker.

Sen tror jag att du missförstår mig lite grann.

Jag vill arbeta så riskfritt det bara går. Jag och en kollega har provat bada i kokande pappersmassa här på ett av pappersbruken i Piteå en gång när jag jobbade där. Jag klarade mig med en skållad vänsterarm, kollegan blev bränd på typ 30% av kroppen. Det var ingen kul grej, hade problem i flera dagar efteråt med skakningar och sömnproblem.

Jag menar inte att det görs några extrema grejer utan helt enkelt småjobb som går fort men potentiellt skulle kunna innebära risker eftersom de görs under drift. Jag är ingen som dyker in skallen direkt utan frågar mig för rätt noga innan jag ska göra nånting "Vad kan gå fel här?" och ofta har jag ifrågasatt äldre kollegor om "Är det här verkligen en bra idé?" när dom varit på väg till något jobb som bör utföras vid stopp t.ex.

Nog om den saken nu. Ville bara förtydliga att jag inte är någon vettvilling som skiter i allt. Tvärt om. :)

Steffo_b, jag tror du missuppfattade mig, jag gråter inte över att han halka med hojen, ger man sig in i leken får man leken tåla :D

Jag förklarar det såhär i stället så kanske det blir tydligare? (alla personer i berättelsen är påhittade:)

Tror du att du hade resonerat på samma sätt om din brors fru med barnvagnen i högsta hugg klivit ut i gatan på ett av alla övergångställena mellan bilarna, lyssnandes på sin iPod och för att sedan bli överkörd av en polisbil i +100km/h? :gråta
Något liknande tragiskt hade mycket troligt kunnat bli en konsekvens av Polisens agerande i videon..

Är det värt att riskera andra, helt oskyldiga i trafiken bara för att hojen gled över heldragen linje 5 km/h för fort? Den här polisjakten är i mina ögon helt onödig och det var i mina ögon ett solklart tjänstefel.
Är det verkligen så viktigt att lagföra denna person, oavsett konsekvenser?

Jag tycker inte det,.:hej

Vad gäller den urinerande mannen i min trappuppgång så hade jag agerat på följande sätt;
Jag hade helt enkelt ställt mig på balkongen och inväntat den urinerande bastarden för att pissa på han när han inte ont anande hade tänkt pissa i min port igen :hihi:fyllisar

Det där är ju ett resonemang som går att vända på hur som helst.
Antag att min brors fru med barnvagnen gick ut på övergångsstället och blev överkörd av vettvillingen som polisen inte ville stoppa för att det ju skulle kunna medföra risker.
Då hade jag hellre sett att dom fick skjuta skarpt med målsökande missiler efter honom.

För övrigt. Anser du att det är bra trafikvett att stoppa en Ipod i öronen, vrida upp volymen och sedan skjuta ut barnvagnen på övergångsstället utan att se sig för? Jag tror inte att det är många ansvarskännande föräldrar som gör så om jag ska vara helt allvarlig.

Du har skyldighet att lämna plats för utryckningsfordon. Och om du vrider upp ipoden så att du inte hör sirenerna och dessutom är så ouppmärksam att du inte ser blåljusen så anser jag att du inte haft den uppmärksamhet som du ska ha om du vistas i trafikmiljöer där det förekommer motorfordon. För det kan ju faktiskt hända att den där polisbilen med sirener som kommer inte är en polisbil. Det kan vara en SUV utan sirener som bara missar att du kliver rakt ut.

Något slags eget ansvar ska vi fan i mig kunna kräva av vuxna människor anser jag.

Den springande frågan är inte huruvida man anser att man ska få döda människor till höger och vänster.
Frågan är om det alltid skall vara helt riskfritt för alla parter när polisen gör ett ingripande.
I min värld så är det omöjligt. Du kan aldrig göra ett ingripande utan vissa risker. Visserligen är dom mycket små när du stoppar en fortkörare genom att vinka in denne till vägkanten och denne snällt stannar men dom är större när man ska ha stopp på grova brottslingar som inte har något att förlora på att försöka komma undan till varje pris.

Men jag misstänker att du också anser att man i vart fall ska få ta risker som är i paritet med det brott den flyende gjort sig skyldig till. Så där misstänker jag att vi är överens.

Däremot har vi troligen olika åsikt i frågan om huruvida man ska få ta ytterligare risker.
Jag anser att man ska få ta vissa risker i samband med polisens ingripanden i syfte att upprätthålla respekten för lagen och i slutändan rättsystemets legitimitet.
Jag anser att det borde vara så att det skall ganska mycket till för att polisen skall avbryta en påbörjad insats då detta ju i slutändan innebär att man överlåter till brottslingen att besluta huruvida man skall ingripa mot denne. Och då har man ett rättsystem som inte fungerar.

Däremot anser jag väl inte att det skall få tas vilka risker som helst. Om man gör en insats och man kör över folk likt flugor en sommarkväll efter en landsväg så har man gått för långt. Men att man inte ska få ta någon risk alls är inte heller rätt.

Och jag anser att polisen i dagsläget är lite för flata och därigenom överlämnar beslutet om beivrande till brottslingen och jag anser att det är dåligt.

??? Att dem inte bara sköt hojåkarna poff pang klart, ingen jakt ingen moraldiskussion om polisen får gasa för att ta en trafikbov.......ironi typ:rofl
Klart polisen måste få köra över hastigheten för att "fånga en bov". Kan ju legat mer bakom denna jakt, får vi aldrig veta:confused:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti