Video Den där polisen vart ju värsta rallyföraren

Men han hade ju lånehoj medan Hondan hans var på service! Det var därför de kom ikapp, han tänkte inte på att hojen han körde var strypt till 25kw :(

Vem utgör störst fara för övrig trafik och gångtrafikanter, motorcykeln som kör +5 km/h eller polisbilen som blåser på i ca 100 inne i stan och kör som en idiot på motorvägen?

Det är en otroligt korkad fråga att ställa anser jag.
Om man ska ha inställningen att polisen aldrig i sitt arbete får utsätta omgivningen för några som helst risker så är det helt omöjligt att utföra polisarbete. Då slutar det med att du blir misshandlad och under tiden får polisen försöka locka gärningsmannen att sluta i utbyte mot att han får en glass eller något sådant.

Den stora frågan i ett sådant här fall är i så fall om upprätthållandet av rättssystemet är värt att ta vissa risker för. Har polisen en gång börjat ett ingripande så får dom inte avbryta det för att förövaren motsätter sig detta.
Om man gör det så hamnar man i ett läge där förövaren själv får beslutanderätt om polisen skall ingripa mot honom eller inte.
Då hamnar man till slut i scenariot att "vi kunde inte gripa honom för han blev så upprörd".

Polisens våldsutövande kommer alltid att kunna leda till vissa risker för omgivningen och så kommer det alltid att vara. Det är därför man försöker utbilda poliserna så att dom skall kunna utföra sitt arbete med så små risker som möjligt.

Jag anser att vi gått lite för långt i vårat bommulsinlindande och daltande med brottslingar.

Anledningen är enkel. För kanske 30 år sedan så hade polisen som policy att dom inte släppte någon om dom börjat jaga denne. Dom blev ifrånkörda eller fick stopp på denne. Försökte man få dom att släppa genom att köra farligare (exempelvis mot körriktning på motorväg eller liknande) så utgick man ifrån att mjölet i påsen var ännu mer orent och följdaktligen så var det ännu viktigare att få stopp på denne.
Följden blev att det var väldigt få som försökte köra ifrån polisen. För man visste att man kommer inte undan om man inte är en rätt skicklig förare eller körde ihjäl sig.

Idag så släpper polisen om man kör lite farligt. Det räcker med att gasa som en lite modig gasglad medelsvensson så släpper dom för att det blir riskabelt.
Följden av det blir att det är rätt många som försöker dra polisen istället då det är större sannolikhet att man lyckas.

Av denna anledning är det mångdubbelt fler som drar snuten i höga hastigheter och därmed är riskerna för omgivningen mångdubbelt fler just på grund av att polisen i sitt arbete för att minska riskerna har blivit för släpphänta.

Säg vad ni vill men riskerna Poliserna utsatte allmänheten för var inte i paritet till trafik-brottet motorcyklisten gjorde sig skyldig till :död

Jag tror Herr Polis var mobbad som Barn av dom farliga killarna på häftiga moppar, och sedan den dagen gör han allt för att ge igen på alla som framför motordrivna två-hjulingar :huvet:näsblod

Att sedan hojföraren verkade sitta på 25kw och inte var någon RR-förare är en annan sak :glömdet

Säg vad ni vill men riskerna Poliserna utsatte allmänheten för var inte i paritet till trafik-brottet motorcyklisten gjorde sig skyldig till :död

Jag tror Herr Polis var mobbad som Barn av dom farliga killarna på häftiga moppar, och sedan den dagen gör han allt för att ge igen på alla som framför motordrivna två-hjulingar :huvet:näsblod

Att sedan hojföraren verkade sitta på 25kw och inte var någon RR-förare är en annan sak :glömdet

Men så kan du inte riktigt tänka. Då missar du en väldigt viktig princip för rättssystemet.

Antag följande scenario.

En person står vid upprepade tillfällen och kissar i din port.
Du tröttnar på urinlukten och vill att detta upphör och ser därför till att polisen kommer.
Polisen skall då bötfälla personen (då detta är ett bötesbrott)
För att kunna bötfälla måste identiteten fastställas men personen vägrar legitimera sig.
Rutinen är då att ta med personen in till stationen tills identiteten kan fastställas.
Detta är dock inte personen det minsta intresserad av.
Följden blir då att polisen för att kunna ta med personen till stationen måste brotta ned honom, bryta bak armarna och sätta på handfängsel varefter dom baxar in honom i bilen och tar honom till stationen.
Väl där så får denne sitta några timmar i arresten i väntan på att identiteten kan fastställas.

Då är min fråga. Hur anser du att polisen skulle hantera en sådan situation?
Om dom som du säger skall ta hänsyn till att åtgärden till varje pris ska vara i paritet med brottet så skall dom sluta när personen inte vill följa med till stationen och istället låta honom kissa vidare i din port.

Enligt mig så handlar det om att upprätthålla respekten för rättsystemet och i det yttersta rättsystemets legitimitet.

Om någon motsätter sig ett ingripande från polisen så måste hårdare metoder få användas för att brott skall kunna beivras.

Det är också det som är anledningen till att det är så i lagen att polisen har rätt att bruka den mängd våld som anses som nödvändigt medan det för gemene man heter att man endast får använda våld i självförsvar och då i en mängd som står i proportion till hotet.

bara jag som tyckte att personen på hojen körde långsamt? borde inte den hojen kunna gasa ifrån en polisbil?:va

Steffo_b, jag tror du missuppfattade mig, jag gråter inte över att han halka med hojen, ger man sig in i leken får man leken tåla :D

Jag förklarar det såhär i stället så kanske det blir tydligare? (alla personer i berättelsen är påhittade:)

Tror du att du hade resonerat på samma sätt om din brors fru med barnvagnen i högsta hugg klivit ut i gatan på ett av alla övergångställena mellan bilarna, lyssnandes på sin iPod och för att sedan bli överkörd av en polisbil i +100km/h? :gråta
Något liknande tragiskt hade mycket troligt kunnat bli en konsekvens av Polisens agerande i videon..

Är det värt att riskera andra, helt oskyldiga i trafiken bara för att hojen gled över heldragen linje 5 km/h för fort? Den här polisjakten är i mina ögon helt onödig och det var i mina ögon ett solklart tjänstefel.
Är det verkligen så viktigt att lagföra denna person, oavsett konsekvenser?

Jag tycker inte det,.:hej

Vad gäller den urinerande mannen i min trappuppgång så hade jag agerat på följande sätt;
Jag hade helt enkelt ställt mig på balkongen och inväntat den urinerande bastarden för att pissa på han när han inte ont anande hade tänkt pissa i min port igen :hihi:fyllisar

bara jag som tyckte att personen på hojen körde långsamt? borde inte den hojen kunna gasa ifrån en polisbil?:va

haha kul citat från en tjomme på DT125a :lol

får väl gå mot strömmen och säga att jag tycker hojen gasar på rätt bra, slapp hoj + mycke trafik + kanske oerfaren förare så går det undan rätt rejält ändå (är ju en jävla sprutt på polisen iaf).
även fast alla SHs piloter tror sig blåsa om rossi på innern med tangentbordet så tror jag inte att många här hade lyckats speciellt mycke bättre ändå.. oavsett hoj.

Tror du att du hade resonerat på samma sätt om din brors fru med barnvagnen i högsta hugg klivit ut i gatan på ett av alla övergångställena mellan bilarna, lyssnandes på sin iPod och för att sedan bli överkörd av en polisbil i +100km/h? :gråta

Never ending story, det blir ju aldrig rätt vad polisen än gör. Ta din historia men byt ut polisbilen mot en motorcykel. Om du sedan fått reda på att polisen jagade precis denna motorcykel men avbröt för att dem tyckte det var för farligt, vad hade du tyckt då.? Själv hade jag då hoppats på att Polisen hade legat på lite bättre och kanske hunnit stoppa denna pilot utan att någon annan behövde förolyckas

Sen måste man kanske tänka lite längre. Om jag som polis försöker stoppa en motorcykel som vägrar stanna för en helt vanlig rutinkontroll. Då måste man väl anta att han inte har rent mjöl i påsen och kanske har gjort något tio gånger värre och borde därför lagföras

Last edited:
Har det inte sparkats nog på den döda hästen om polisjakter efter killen som klippte vägbommen i Stockholm förra sommarn? :5sure

Polisen måste få göra sitt jobb på samma sätt som jag måste få utföra mitt.

Skulle jag när jag är på SSAB i Luleå ut och göra ett jobb helt "by the book" (arbetsmiljölagen och allt sånt där) så skulle man i många fall vara tvungen att stanna av hela processen för att det ska vara säkert för mig att utföra jobbet. I praktiken är detta omöjligt eftersom att fixa en skitgrej då skulle innebära enorma kostnader i förlorad produktion. Kan man då istället utföra jobbet under drift och på ett någorlunda säkert sätt (arbeta på en travers som är i drift t.ex.) så får jag lov att finna mig i det. Vi kan kalla detta våran "riskbedömning".

Nu kommer nån att kontra med att jag gör en värdelös jämförelse eftersom på jobbet är det bara jag eller min arbetskamrat som kommer att stryka med i värsta fall medan det i trafiken potentiellt kan bli väldigt stora olyckor om något händer. Men faktum kvarstår: Polisen har en skyldighet att ta fast brottslingar i den mån det är möjligt utan att utsätta allmänheten för allt för stora risker. Bedömer polisen att risken är acceptabel så är den i många fall det (riskbedöming). Samma sak gäller om en polis gör bedömningen att det enda sättet att lösa en situation är genom att vådaskjuta / döda någon med sitt tjänstevapen. Gjordes bedömningen att det var skäligt att använda sånt extremt våld så är det rättfärdigat. Att man i efterhand sedan kan granska det och tycka att "Kanske det var lite extremt..." är enkelt att säga.

Vad är då rätt när en polis jagar en person som uppenbarligen skiter i gällande trafik- och fordonsregler (skyltlös)? Det är upp till polisen att avgöra. Anser dom att faran som allmänheten utsätts för genom deras jakt är mindre än den som hojpiloten potentiellt kan utgöra så är det ett rättfärdigat ingripande.

Nu kommer jag också sparka på den döda hästen lite genom att säga: hojåkaren hade alla möjligheter i världen att parkera och ta sitt straff men valde istället att utsätta sig själv och andra för fara.

Är hans beteende mer "rätt" än polisens? Inte en chans.

Last edited:
Nu vet vi ju inte varför polisen jagade honom. Det kan ju faktiskt ha varit så att polisen tidigare fått larm om att en person som misstänkts för ett grövre brott och med det signalementet flytt på motorcykel.

Att polisen körde som han gjorde inne i stan är ju mer eller mindre horribelt!! Måste vara från ett land där människor är värda piss och ingenting och staten är allsmäktig!!

Inget fel på den jakten, 2 stollar som tyckte om att leka med andra människors liv.

Men vist slutet kunde blivit annorlunda om han haft en snabb blick till höger & bara vridit på rullen till höger så skulle det tuffat på.

Polisen gjorde lite rätt att få ner hoj förarens fart istället för att bara preja han rakt in i räcket, synd att inte föraren såg att det kom en refug, farten var som tur vara inte så hög när han smällde.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT