Demontera expansionskärl Honda cbr 919 -97

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Hej,
jag är på g att byta ut kylvätska i min cbr. jag skulle vilja ta bort expansionskärlet för att komma åt att tömma det samt ev rengöra om det behövs. Enl Haynes så ska man kunna lirka ut det Uppåt.Men det är lögn i hlv att få ut det. möjligtvis om bakdämparen tas bort och ta ut den bakåt. Någon som lyckats utan att ta bort dämparen? Hur har ni gjort?
Edit: kanske kan använda en sån här istället för att tömma den?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

/J
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
För att tömma bromsvätskebehållare och liknande brukar jag göra en sugflaska genom att sätta en slang på en tom Yes diskmedelsflaska. Då kan du lätt suga upp innehållet i expansionskärlet.

En annan variant är att du blåser i expansionskärlet med t e x tryckluft och blåser över innehållet till kylaren som du redan tömt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej,
jag är på g att byta ut kylvätska i min cbr. jag skulle vilja ta bort expansionskärlet för att komma åt att tömma det samt ev rengöra om det behövs. Enl Haynes så ska man kunna lirka ut det Uppåt.Men det är lögn i hlv att få ut det. möjligtvis om bakdämparen tas bort och ta ut den bakåt. Någon som lyckats utan att ta bort dämparen? Hur har ni gjort?
Edit: kanske kan använda en sån här istället för att tömma den?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

/J
Exakt den där Biltemapumpen har jag, suverän till dessa ändamål.
Passar även till nippeln på bromsoken, så vid helt tomt bromssystem så har jag använt den för att suga ner vätska genom systemet, och på så vi kunnat lufta det.
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
För att tömma bromsvätskebehållare och liknande brukar jag göra en sugflaska genom att sätta en slang på en tom Yes diskmedelsflaska. Då kan du lätt suga upp innehållet i expansionskärlet.

En annan variant är att du blåser i expansionskärlet med t e x tryckluft och blåser över innehållet till kylaren som du redan tömt.
Körde varianten med tryckluft. Lossade slangen upp vid kylaren och ledde den ner till en tomflaska. Funkade perfekt. Tack för tipset??
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top