Demontera expansionskärl Honda cbr 919 -97

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900
Hej,
jag är på g att byta ut kylvätska i min cbr. jag skulle vilja ta bort expansionskärlet för att komma åt att tömma det samt ev rengöra om det behövs. Enl Haynes så ska man kunna lirka ut det Uppåt.Men det är lögn i hlv att få ut det. möjligtvis om bakdämparen tas bort och ta ut den bakåt. Någon som lyckats utan att ta bort dämparen? Hur har ni gjort?
Edit: kanske kan använda en sån här istället för att tömma den?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

/J
 
Last edited:
För att tömma bromsvätskebehållare och liknande brukar jag göra en sugflaska genom att sätta en slang på en tom Yes diskmedelsflaska. Då kan du lätt suga upp innehållet i expansionskärlet.

En annan variant är att du blåser i expansionskärlet med t e x tryckluft och blåser över innehållet till kylaren som du redan tömt.
 
Hej,
jag är på g att byta ut kylvätska i min cbr. jag skulle vilja ta bort expansionskärlet för att komma åt att tömma det samt ev rengöra om det behövs. Enl Haynes så ska man kunna lirka ut det Uppåt.Men det är lögn i hlv att få ut det. möjligtvis om bakdämparen tas bort och ta ut den bakåt. Någon som lyckats utan att ta bort dämparen? Hur har ni gjort?
Edit: kanske kan använda en sån här istället för att tömma den?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991

/J
Exakt den där Biltemapumpen har jag, suverän till dessa ändamål.
Passar även till nippeln på bromsoken, så vid helt tomt bromssystem så har jag använt den för att suga ner vätska genom systemet, och på så vi kunnat lufta det.
 
För att tömma bromsvätskebehållare och liknande brukar jag göra en sugflaska genom att sätta en slang på en tom Yes diskmedelsflaska. Då kan du lätt suga upp innehållet i expansionskärlet.

En annan variant är att du blåser i expansionskärlet med t e x tryckluft och blåser över innehållet till kylaren som du redan tömt.
Körde varianten med tryckluft. Lossade slangen upp vid kylaren och ledde den ner till en tomflaska. Funkade perfekt. Tack för tipset??
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top