Demontera en motorsåg, bruksbo med krånglande oljepump

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Luleå
Hoj
KTM 400 exc -04
Hej!

Har en bruksbo motorsåg (billig kinesgrej) från Rusta tror jag det är, där
oljepumpen verkar ha gett upp.
Jag har gjort rent oljefiltret men utan verkan
För att komma åt oljepumpen måste centrifugalkopplingen tas lös, för under den sitter en lucka där oljepumpen verkar sitta (en justerskruv för oljemängden är där).

Men hur skall denna tas lös??

Den inre grejen sitter fast i vevaxeln och den yttre driver kedjan.
Det står "off" och en pil medurs, men måste man ha nått specialverktyg, det finns ingenstans att hålla mot? :confused:
 

Bifogat

  • IMG_0537.jpg
    IMG_0537.jpg
    241.1 KB · Visningar: 327
  • IMG_0538.jpg
    IMG_0538.jpg
    183.1 KB · Visningar: 291
Varför vill du åt oljepumpen? Det e väll bara att tanka färdigblandat?
Aha,kedjesmörjningen?
 
på motsatta sidan sitter magneten/svänghjulet, där kan du väl kila in ett kycklingben eller nåt o hålla emot med. Sen får du knacka loss kopplingen med ett dorn eller en iphone.
 
Ja de där går att knacka bort med ett dorn även om det är att föredra en specialhylsa. Var dock lite försiktig så du inte sabbar slungkopplingen. Som du redan sett så är kopplingssidan felgängad medan svänghjulssidan är rättgängad.

Det är inte helt bra att köra in något för att stoppa svänghjulet och hamra i andra ändan. Risken är stor att man skevar vevaxeln eftersom den oftast är delad på såna simpla motorer. Plocka istället loss tändstiftet och kör ner kolven till BDC. Sen trycker du in lagom mycket av ett tjockt snöre så att när kolven går upp så lägger sig snöret emellan och hindrar kolven från att gå upp och därmed vevaxeln från att slå runt. Självklart behåller du ena ändan av snöret utanför så att du kan få ut det igen ;).

Lätt som en plätt :tummenupp
 
Stor mejsel och hammare. "Slå" bort kopplingen i rätt riktning. Brukar oftast stå en pil på kopplingsbackarna. "Off".

Det finns special hylsor till Hva, Jonsered e.tc men tveksamt till en "slit och släng" maskin.

Felet med oljepumpen är oftast att plastdelarna är riktigt junk som böjjer sig och helt enkelt har dreven hoppat ifrån varandra. Lösning kan vara typ varmluftspistol och böjja till plasten något.

Alternativt slänga skiten i soptunnan och köp en riktig Jonsered för 3995:-

Det är värt varenda krona..tro mig! (från en som meckat såna här maskiner ett par år för länge) :tungan
 
Alternativt slänga skiten i soptunnan och köp en riktig Jonsered för 3995:-

Det är värt varenda krona..tro mig! (från en som meckat såna här maskiner ett par år för länge) :tungan
:tummenupp

Sen kan man skita i att köra med färdigblandad alkylatbensin som har en förmåga att klägga igen förgasaren. Det blir lite samma effekt som att blanda i alldeles för mycket olja, vakumpumparna mår inte helt bra av för mycket oljeklägg i membranen :)

Var ligger Blåsta förresten? :arsele
 
Det är ju använd minst en gång vilket syns på bilden.
Bruksbo är engångsartiklar och du bör således kasta den i närmast soptunna. Eller diskar du plastpåsar också?
 
Ett lämpligt snöre, som dessutom är inbyggt i motorsågen är ju startsnöret! Bara att dra ut det och knyta något närmast startapparaten så att det inte dras in igen.

Problem med alkylatbensin får man i princip endast om man byter mellan hemmablandad och alkylat, då alkylaten löser upp rester från den hemmablandadebesinen. Håller man sig till ett bränsle får man inte problem! I princip.
 
Bruksbo trasig = släng den, köp ny.

Dessa är inte gjorda för att lagas, därav den krångliga konstruktionen. Får du väl av drivningen och hittar pumpen så ska du se att delen som är trasig inte går att få tag i.
 
Problem med alkylatbensin får man i princip endast om man byter mellan hemmablandad och alkylat, då alkylaten löser upp rester från den hemmablandadebesinen. Håller man sig till ett bränsle får man inte problem! I princip.
Nja. Motorsågarna jag fick problemet med hade bara körts med alkylatbensin. Av någon anledning verkar bensinen dunsta om den får stå ett tag varpå oljan blir väldigt kletig och sätter då igen membranen i förgasaren.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top