Demokratifråga

Vem ska få rösta?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är demokrati verkligen det styrelseskick vi vill ha? Vill någon leva i ett samhälle där Lillemor kan ha utslagsrösten? Jag vacklar i min tro, är beredd att omvärdera min annars så starka tro på demokrati. Tanken på att Lillemor och jag har lika starka röster den 17/9 gör mig vimmelkantig, kallsvettig och livrädd.
http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,871445,00.html

Markus skrev:
2374533 Är demokrati verkligen det styrelseskick vi vill ha? Vill någon leva i ett samhälle där Lillemor kan ha utslagsrösten? Jag vacklar i min tro, är beredd att omvärdera min annars så starka tro på demokrati. Tanken på att Lillemor och jag har lika starka röster den 17/9 gör mig vimmelkantig, kallsvettig och livrädd.

haha den bästa artikeln någonsin... fett plåster

Markus skrev:
2374533 Är demokrati verkligen det styrelseskick vi vill ha? Vill någon leva i ett samhälle där Lillemor kan ha utslagsrösten? Jag vacklar i min tro, är beredd att omvärdera min annars så starka tro på demokrati. Tanken på att Lillemor och jag har lika starka röster den 17/9 gör mig vimmelkantig, kallsvettig och livrädd.

Här var jag nu på gång att försvara demokrati och allmän rösträtt, sedan blev jag nyfiken på vem f-n Lillemor var så jag klickade på länken....

Du har övertygat mig, vi ska inte låta vem som helst vara med och bestämma...

GuW skrev:
2374562
Du har övertygat mig, vi ska inte låta vem som helst vara med och bestämma...

Vi borde komma på något sätt att typ, förgöra dom vi inte gillar och som inte är lika smarta som oss...

<-- ah var så andra världskriget börja, lillemor blev lurad av någon brödförsäljare och hitler blev sur...

nej men allvarligt, vem som helst kan bli lurad okej hon verkade ju inte så speciellt smart men har ni inte gått på något otroligt töntigt genomskinligt april skämt nån gång?

Markus skrev:
2374533 Är demokrati verkligen det styrelseskick vi vill ha? .......livrädd.

Ahaa! En gammal klassisk fråga som dyker upp igen och jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att kolla vad du har hittat på nu då.

Jag förstår dig absolut eftersom jag länge varit övertygad om att vissa människor är för dumma och okunniga för total åsiktsfrihet/rösträtt(en perfekt åsikt om man vill reta upp Bingo), men det är ju här det blir problem. Vem bestämmer vem som är smart nog???

Personligen oroar jag mig inte en sekund för Lillemors röst, men det faktum att du och ah17 får rösta, om ni fyllt arton än, skrämmer skiten ur mig.

Det här är inte ett personangrepp även om det låter illa, jag tycker bara att de åsikter ni vädrat här på SH är motbjudande... Mina åsikter om era åsikter alltså:va

Så det vettigaste är nog att alla som fyllt arton får rösta.

smallsocks skrev:
2374570
nej men allvarligt, vem som helst kan bli lurad okej hon verkade ju inte så speciellt smart men har ni inte gått på något otroligt töntigt genomskinligt april skämt nån gång?

Givetvis var mitt inlägg ironiskt, vi ska ha allmän rösträtt, men hur f-n kan man gå på det där?

Ja, Lillemor är lika smart som alla andra

..och därför ser det ut som det gör just nu.
Men, jag ska inte klaga. Jag är ju invandrare som inte får rösta i de stora valen :P

GuW skrev:
2374587 Givetvis var mitt inlägg ironiskt, vi ska ha allmän rösträtt, men hur f-n kan man gå på det där?

fråga inte mig, jag är lika förvånad som du...

fan jag fattar fortfarande inte att folk är försiktigare...

KOLLA UPP innan man köper eller nåt... förstår inte hur folk resonerar...

jo men det här låter seriöst, de har ju ett kontonr? jag sätter in pengar...

Chrille skrev:

Är jag på din s.k. ignore eller inte?
För övrigt har jag aldrig påstått att sådana som tycker annorlunda än mig inte borde få rösta, bara att de som köper fotfettsugarplåster borde omyndigförklaras och fråntas rösträtten. Någon form av begåvningstest borde utföras, det skulle med fördel kunna översättas till bl.a. wookieska. :rofl

Kan man inte lägga till en utrensningspunkt på valblanketten? Smyga dit med valsedlar att man kan rösta på tex fettsugande plåster, Lillemor eller något annat urbota korkat och ogilltigförklara de rösterna?! Eller skulle man då vara tvungen att gilltighetsförklara dem ändå i sann demokratisk anda? Misstänker då tyvärr att de kan passera 4%. Då får man se till att ordna flera liknande partier så sållar man bort lite folk.

:skrattaåt

Jag fick hem det där brevet jag med. Det är så spånigt att det bara inte är sant... Det ligger i sopkorgen efter att ha gett mig ett mycket gott råskratt.

Men det är klart att hon ska få rösta även fast hon är lättlurad.
Det alternativet saknas dock i pollen...:tungan

FreddaAbborre skrev:
Då får man se till att ordna flera liknande partier så sållar man bort lite folk.

Vi har ju redan en hel del partier som suger till sig de värsta stolpskotten. ND, Piratpartiet, Fi, NSF m.fl. får ju en hel del röster varje år.

Eller så inför i bara en ny lag, "Lex Lillemor" som innebär att alla medborgare måste anmäla när vnner och bekanta beter sig urbota korkat i klass med alla som gått på fettsugningsplåsterbluffen. Staten ser då till att tvångsmata dem med lite sunt förnuft. De skulle ju iofs kunna börja med att samla in alla de som röstar på ND, NSF, Fi och Piratpartiet m.fl. :)

Men Markus!!

Lillemor kanske bakar jättegoda kakor. Tänk vad praktiskt!

Flamma77 skrev:
2374628

Men det är klart att hon ska få rösta även fast hon är lättlurad.

Är det så klart egentlgen? Finns ju gott om 5-åringar där ute som är betydligt intelligentare än henne, borde inte de få rösta också i så fall? För att inte tala om alla 8-åringar som definitivt besitter större mental kapacitet, blir inte de sura om de ställs utanför?

Jag har en bro till salu (kallar den Västerbron). Den finns i Sthlm för avhämtning. Specialpris idag är 2 milj SEK. Kanske Lillemor är intresserad ?

TomK skrev:
2374666 Jag har en bro till salu (kallar den Västerbron). Den finns i Sthlm för avhämtning. Specialpris idag är 2 milj SEK. Kanske Lillemor är intresserad ?

Bara hon blir smal igen, som i hennes ungdoms glansdagar.

Markus skrev:
2374670 Bara hon blir smal igen, som i hennes ungdoms glansdagar.

Hon kan ju alltid lägga bron över sig. Då blir hon med all säkerhet otroligt smal, på bara en sekund!

"Är det Lillemor jag pratar med?"
"Ja, det stämmer"
"Jo, det är så här, jag i form av leg. dietist, läkare och shaman har just precis introducerat en helt ny, revolutionerande metod på marknaden för att bli av med de överflöds kilon som så många har. Iom detta ökar en välbefinnande och livslust. Är det något damen är intresserad av?"
"Öhh, jo det är man väl"
"Vad trevligt! För bara en engångs kostnad av etta nia nia femma och femti plus postförskotts och administrationskostnader av etta sexa åtta och femti plus moms kan damen bli en av de första på marknaden att ta del av denna nya metod."
"Jaha, det låter ju bra..."
"För snabbast och effektivast resultat rekomenderas en så snabb start av programmet som möjligt. För att göra detta möjligt finns nu under en tidsbegränsad period möjlighet att ta del av erbjudandet per telefon"
"Det verkar bra"
"Perfekt! Ge mig nu dina kreditkorts uppgifter så ska du se att du kan ta del av erbjudandet inom ett par minuter redan"
"*kreditkorts uppgifter*"
"Ett ögonblick"
(en halvminut går)
"Så där, är damen beredd ska du få ta del av den nya revolutionerande metoden"
"Ja"
"Ät rätt och mindre och gå ut och gå trekvart om dagen"
"Nej vad smart! Du vinner säkert nobelpriset i litteratur för den idéen"
"Tack o hej"

Markus skrev:
2374656 Är det så klart egentlgen? Finns ju gott om 5-åringar där ute som är betydligt intelligentare än henne, borde inte de få rösta också i så fall? För att inte tala om alla 8-åringar som definitivt besitter större mental kapacitet, blir inte de sura om de ställs utanför?

De blir de säkert... men är man inte myndig än så har man ingen självbestämmande rätt oavsett hur intelligent man är och får helt enkelt finna sig i uttrycket:
"Din vilja står i skogen och växer"

:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma