demokrati

Joe Schmoe skrev:
Minst 180 poäng nationalekonomi eller motsvarande borde väl funka som krav.

Det är där regeringens sakkunniga kommer in!

Alla områden har sina sakkunniga som hjälper dom att tänka. Det är iofs bra, för det är heller aldrig en utan fler som tänker och då blir det nog bättre än att en tänker, bestämmer nåt, för att senare kommentera det med "tänkte inte på det"...

juha01 skrev:
Det är där regeringens sakkunniga kommer in!

Alla områden har sina sakkunniga som hjälper dom att tänka. Det är iofs bra, för det är heller aldrig en utan fler som tänker och då blir det nog bättre än att en tänker, bestämmer nåt, för att senare kommentera det med "tänkte inte på det"...

Så tio personer som vet vad de pratar om bestämmer en sak och sen berättar de det för en kille som inte vet vad han pratar om menar du? Och sen får han stå för det.

Joe Schmoe skrev:
Så tio personer som vet vad de pratar om bestämmer en sak och sen berättar de det för en kille som inte vet vad han pratar om menar du? Och sen får han stå för det.

Så kan det se ut ibland, ja.

Socialstyrelsen tex har ett par snubbar som hjälper dom att tänka i olika etiska situationer.

Är inte en av grundprinciperna inom parlamentarisk demokrati att ett statsråd INTE ska ha nån specialkompetens eller större erfarenhet på "sitt" område?

Tex en militär ska INTE vara försvarsminister, en finansman ska INTE vara finansminister osv....

Detta för att minska risken för nepotism och liknande, en minister fattar ju dessutom bara övergripande beslut, de praktiska detaljerna tas som sagt om hand av sakkunniga.

Chris Ash skrev:
Är inte en av grundprinciperna inom parlamentarisk demokrati att ett statsråd INTE ska ha nån specialkompetens eller större erfarenhet på "sitt" område?

Tex en militär ska INTE vara försvarsminister, en finansman ska INTE vara finansminister osv....

Detta för att minska risken för nepotism och liknande, en minister fattar ju dessutom bara övergripande beslut, de praktiska detaljerna tas som sagt om hand av sakkunniga.

Verkar funka bra. Bodström blev väl minister för att han är polare med Pär Luder och son till nissen som satt i Castrohyllarens regering?

honkiie skrev:
Däremot påpekar dom att dagens test funkar inte så bra då det bästa att mäta det vore iq men att iq ofta kan bygga på minne också och det är inte rätt, så man måste uppfinna nått bättre sätt att mäta intelligens.
Varför får jag intrycket av att det dem menar är: Eftersom vi inte får så höga poäng så måste det vara fel på testerna och begreppet IQ!?
Vad gäller demokrati så tycker jag att det är en självklarhet att alla ska få rösta! Ogillar elitistiska hållningar som att dem med högre IQ eller längre utbildning skulle ta klokare beslut än andra. Egoism är minst lika utbredd där som någon annanstans.

(sedan är det fel att tro att IQ "ofta kan bygga på minne". Vilket på ett sätt styrker min hypotes om dem som har skrivet det...)

Är det här en fråga eller ett påstående?

Chris Ash skrev:

Bodström är ju Justitieminister, Jens Orback är ju fjolla, Laila Freivalds invandrare och Margareta WInberg var inkompetent och impopulär redan innan hon blev Jämställdhetsminister så visst finns det ett samband mellan kompetens eller bakgrund och uppdrag.

HanneZ skrev:
Va? Kan ett parti tänka överhuvudtaget? Kan du tänka logiskt? Borde du får rösta då? Vet du ens vad logik är?
Vad är det du försöker säga? Att det var skitdumt av mig att skriva miljöpartiet istället för miljöpartister? Jag vet vad logik är. Jag tror jag skulle få rösta men jag är inte säker och om jag nu är för dum för att rösta så borde jag inte få göra det. Du då? Vet du vad logik är? Skulle du få rösta? :pannkyss

bonny skrev:
Varför får jag intrycket av att det dem menar är: Eftersom vi inte får så höga poäng så måste det vara fel på testerna och begreppet IQ!?
Vad gäller demokrati så tycker jag att det är en självklarhet att alla ska få rösta! Ogillar elitistiska hållningar som att dem med högre IQ eller längre utbildning skulle ta klokare beslut än andra. Egoism är minst lika utbredd där som någon annanstans.

(sedan är det fel att tro att IQ "ofta kan bygga på minne". Vilket på ett sätt styrker min hypotes om dem som har skrivet det...)
Jag tror jag kan ta klokare beslut än de som gått särskola och jag tror att folk som är välutbildade och smartare än mig kan ta klokare beslut än mig. All im saying.

honkiie skrev:
Vad är det du försöker säga? Att det var skitdumt av mig att skriva miljöpartiet istället för miljöpartister? Jag vet vad logik är. Jag tror jag skulle få rösta men jag är inte säker och om jag nu är för dum för att rösta så borde jag inte få göra det. Du då? Vet du vad logik är? Skulle du få rösta? :pannkyss

Jag tror jag kan ta klokare beslut än de som gått särskola och jag tror att folk som är välutbildade och smartare än mig kan ta klokare beslut än mig. All im saying.
Jag har betyg i logik och blir konfundersam om du vet vad det är då du säger att miljöpartiet inte kan tänka logiskt. Bara det uttalandet i sig avslöjar hur logiskt du tänker.

HanneZ skrev:
Jag har betyg i logik och blir konfundersam om du vet vad det är då du säger att miljöpartiet inte kan tänka logiskt. Bara det uttalandet i sig avslöjar hur logiskt du tänker.
Förklara, jag är för dum för att förstå.

Edit: är du miljöpartist?

Last edited:
Markus skrev:
Jag är ett riktigt demokrati-fan, men visst finns det en poäng i att idag tar alla olika ansvar för samhället medan alla har samma möjlighet att påverka. Det borde åtminstone vara som i US att man inte får rösta när man är dömd, eller medan man avtjänar straffet som en ”light version”

Passar på att fråga nu när vi ändå är igång och jämför med USA...
När får invandrare rösta? Först då de blivit svenska medborgare, eller redan då de är invånare?

Så, ska vi verkligen låta kvinnor rösta så som de fått göra de senaste 85 åren? Eller passar de inte mallen för folk som är giltiga för rösträtt? De är ju lite svåra att förstå sig på ibland... :näsblod

honkiie skrev:
Jag vet ju inte om du står bakom kritiken av IQ begreppet men det är ju inte helt ovanligt att folk överskattar sina förmågor och, som i detta fallet, ogillar definitionen för att de själv inte var så smarta som de trodde. Deras invändning har ju lite av "surt sa Räven" över sig då en IQ test INTE baseras så mycket på minne. (1 deltest av 12) Om vi nu inte med "minne" drar det till sin yttersta spets som betyder att vi utan något minne inte skulle klara av att formulera en mening utan att glömma vad vi hade tänkt säga. fast då skulle man nog inte räknas som smart hur man än valde att definera IQ...

Sedan är det att du tar smartare beslut än de från särskola ett relativt ointressant argument för eller emot en indirekt demokrati eftersom tanken där är att det är just representater för oss, och inte vi personligen, som tar besluten. Plus även den smarte kommer att dras med personliga svagheter som egoism, kortsiktigt tänkande, svaghet för makt, fåfänga o. lik. som skulle påvekra hans förmåga att ta "kloka beslut". Historien är ju inte direkt i avsaknad av exempel på grupper av smarta personer som tagit korkade beslut...

HanneZ skrev:

Vi rättar honkiies uttalande så alla blir glada & nöjda:

Tänk om miljöpartister kunde tänka, vilken grej va?

Lugn skrev:
Passar på att fråga nu när vi ändå är igång och jämför med USA...
När får invandrare rösta? Först då de blivit svenska medborgare, eller redan då de är invånare?

Gissa! Det är ju det förlovade landet du talar om.
Okej då, riksdagsvalet får man bara rösta i om man är svensk medborgare, kommunalvalet räcker det med att man är folkbokförd i respektive kommun, har för mig att det är samma i landstingsvalet.

Markus skrev:
Gissa! Det är ju det förlovade landet du talar om.
Okej då, riksdagsvalet får man bara rösta i om man är svensk medborgare, kommunalvalet räcker det med att man är folkbokförd i respektive kommun, har för mig att det är samma i landstingsvalet.

Tackar. Jag har bara green card och får således inte rösta, men jag är registrerad för krigstjänst och skyldig att inställa mig om det blir aktuellt med drafting. På sistone har jag dessutom börjat få brev från försvaret som börjar; Dear American, we would like to pay for your college degree... :rolleyes:

Måste ickemedborgare bosatta i Sverige mönstra?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg