demokrati

Markus skrev:
kommunalvalet räcker det med att man är folkbokförd i respektive kommun
Man får rösta till kommun/landsting tre år efter man fått uppehållstillståndet. Till riksdagen är det medborgarskap som sagt. Röstdeltagandet brukar vara rätt lågt...

Sverige har förresten haft principen att socialbidragstagare inte ska få rösta. Det togs dock bort 1945.

Lugn skrev:
Måste ickemedborgare bosatta i Sverige mönstra?

Tror jag inte, vi behöver inget försvar över huvud taget heller - vi är nämligen neutrala (det finaste man kan vara).

Spinky Spendrup skrev:
Röstdeltagandet brukar vara rätt lågt...

Tur det.
Spinky Spendrup skrev:
Sverige har förresten haft principen att socialbidragstagare inte ska få rösta. Det togs dock bort 1945.

Synd.

Jag tycker att bara byggnadsarbetare ska få rösta, de brukar vara ganska helylle.

Nä, men visst kan vi gå tillbaka ca 100 år i utvecklingen och tilldela medborgarna röster efter hur mycket man tjänar. Som om inkomst skulle vara det samma som IQ :kocko

Ursprunget i denna tråd är bland det lägsta jag läst på SH... :fatta!

A_o_D skrev:
vem har egentligen rätt kunskap till att få rösta?

mitt förslag är att bara skattebetalare ska få rösta och dem som varit det i några år självklart.

Man röstar främst på värderingar, inte detaljfrågor. Sedan är det sakkunnigas jobb att ta fram lösningar med dom värderingarna som grund, inte ditt problem mao.

Tanken är/var att alla skall bidra med någon form av arbete och därmed skatt.

Jag tycker att bara byggnadsarbetare ska få rösta, de brukar vara ganska helylle.

Näe, men ett baskrav för att få verka politiskt borde vara att man någon gång i sitt liv har varit förvärvsarbetande....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg