demokrati

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
seena moss!
så här ligger det till... jag tror inte på den typen av demokrati som dyrkas i västvärlden idag.
vem har egentligen rätt kunskap till att få rösta?

mitt förslag är att bara skattebetalare ska få rösta och dem som varit det i några år självklart. man får ju inte glömma gamlingarna :)
för det är ju ändå vi som får landet att "gå runt".

som det funkar idag så lurar bara politiker tex. ungdomar och lovar dem mer stålar osv. - se guran.

börjar bli riktigt trött på att se mina skattestålar bara försvinna i regeringens svarta hål och egentligen aldrig få något tillbaka!

A_o_D skrev:
seena moss!
så här ligger det till... jag tror inte på den typen av demokrati som dyrkas i västvärlden idag.
vem har egentligen rätt kunskap till att få rösta?

mitt förslag är att bara skattebetalare ska få rösta och dem som varit det i några år självklart. man får ju inte glömma gamlingarna :)
för det är ju ändå vi som får landet att "gå runt".

som det funkar idag så lurar bara politiker tex. ungdomar och lovar dem mer stålar osv. - se guran.

börjar bli riktigt trött på att se mina skattestålar bara försvinna i regeringens svarta hål och egentligen aldrig få något tillbaka!

Tja det är väl mer än lovligt naivt att tro att man lever i den bästa av världar men frågor av typen "vem har egentligen rätt kunskap till att få rösta?" är farlig att ställa. För vem ska bestämma det? Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan att betala skatt och kunskap om politik. Jag förstår inte heller varför man måste ha en viss kunskapsnivå för att få rösta, klart att det skulle vara önskvärt, men du bör ha rätten att skita fullständigt i landets styre om du lever i ett fritt och demokratiskt samhälle.

Demokratin har ju vissa nackdelar, men enligt mig är inte dess fördel att man tar de riktigt bra besluten, i en demokrati kommer det alltid att bli kompromisser mellan olika partier, utan att man undviker de riktigt dåliga som krig, deporteringar och folkmord, och att man har stora möjligheter att "rätta till" saker och ting i efterhand.

Det är väl inte svårt att utesluta en del från vallokalerna, det gör vi ju redan. Men visst låter det bra: ”vem ska bestämma vilka som inte får rösta”. Samma personer som bestämmer allt annat så klart. :fakta

Jag är ett riktigt demokrati-fan, men visst finns det en poäng i att idag tar alla olika ansvar för samhället medan alla har samma möjlighet att påverka. Det borde åtminstone vara som i US att man inte får rösta när man är dömd, eller medan man avtjänar straffet som en ”light version”

sen i sverige ska det som i vissa andra länder finnas en lag om att du måste ha en utbildning för att sitta i riksdagen!!

A_o_D skrev:
sen i sverige ska det som i vissa andra länder finnas en lag om att du måste ha en utbildning för att sitta i riksdagen!!

Minst 200 högskolepoäng tycker jag! Med goda referenser från 2, av varandra oberoende, personer som redan sitter i riksdagen.

Edit; Eller är jävligt rika.

A_o_D skrev:
... ha en utbildning för att sitta i riksdagen!!

Jasså? Vad för utbildning? Högskoleutbildning? Är någon med en magister i systemvetenskap en bättre miljöminister?

..eller är någon med en kandidatexamen i psykologi en bättre finansminister?

....är inte själva syftet med en demokrati att de som representerar folket är förtroendevalda och är representativa för befolkningen?!
:va

Tycker ditt förslag låter som en strålande idé om målet är att tiodubbla politikerföraktet. :tummenupp

t-rex skrev:
Edit; Eller är jävligt rika.

Jag tycker enbart blåögda, blonda och adliga ska få sitta i rikstaden. Man ska dessutom vara döpt kristen, hetrosexuell med minst 160 högskolepoäng och ha goda vitsord från det millitära. Kvinnor ska inte ha rösträtt. Är det någon som på allvar tror att skitpartier som Mp och V haft riksdagsmandat om det inte varit för kjoltyget som besöker vallokalerna?!

Spinky Spendrup skrev:
Kan inte du sammanfatta lite? :trött

//Slöfocken
Jag är för lat för att sammanfatta allting då det skulle ta för lång tid. Jag läste genom det när jag tog datorkörkortet. Men röstningssystemet går ut på att folk som är smarta ska få rösta typ 10% högre än snittet och om man ska sitta i regeringen ska man vara 50% över. Däremot påpekar dom att dagens test funkar inte så bra då det bästa att mäta det vore iq men att iq ofta kan bygga på minne också och det är inte rätt, så man måste uppfinna nått bättre sätt att mäta intelligens.

Sen går det mycket ut på att alla länder i hela världen ska gå över till geniocraci och bli en enda jättestat och de smarta ska kunna bli världsmedlemmar typ och arbeta med forskning över hela världen och så blir det en utopi utan krig och med massvis med teknologi och allt blir perfekt typ. I korta drag.

Last edited:
tycker iaf att det är ganska lämpligt om finnansministern har någon typ av ekonomisk utbildning... :fatta!

Markus skrev:
Det borde åtminstone vara som i US att man inte får rösta när man är dömd, eller medan man avtjänar straffet som en ”light version”

Jag ser hellre att de som gör sig skyldiga till brott exkluderas från HD och andra högre lagstiftande instanser.

honkiie skrev:
det bästa att mäta det vore iq

IQ? Skulle det vara bättre att poltiker enbart fick sin post baserat på IQ? ..inte EQ? Allt ska handla om att kunna fullborda logiska sekvenser och liknande?

Empati, social förmåga och annat är inte viktigt?

korvgubbe skrev:
Jag ser hellre att de som gör sig skyldiga till brott exkluderas från HD och andra högre lagstiftande instanser.

Det ena utesluter inte det andra.
Speciellet vid så omoralisk och normupplösande aktivitet som nu åsyftas måste man agera snabbt och hårt. :mattias

korvgubbe skrev:
IQ? Skulle det vara bättre att poltiker enbart fick sin post baserat på IQ? ..inte EQ? Allt ska handla om att kunna fullborda logiska sekvenser och liknande?

Empati, social förmåga och annat är inte viktigt?
Eq är överskattat enligt mig och även enligt de som uppfunnit den där sidan. Men det står ju även att iq inte funkar nog bra att mäta sån intelligens som ska premieras. Du kan ju läsa lite på sidan iaf, de har en del poänger trots att jag tycker det känns lite som att det finns en risk att en startreknörd kommit på det. Intressant tyckte jag det var iallafall trots att det var en hel del text om politik, vilket jag inte brukar läsa i vanliga fall.

Tänk om miljöpartiet kunde tänka logiskt, vilken grej va?

Jag tycker man måste kunna skriva ordentligt så som att börja en meningen med stor bokstav etc. för att få rösta. :hihi

HanneZ skrev:
Jag tycker man måste kunna skriva ordentligt så som att börja en meningen med stor bokstav etc. för att få rösta. :hihi
det beror på om man är på internet eller inte. på internet gäller inga regler

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...