Delgivning av varning, körkort.

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Torskade för fortköring för ett tag sedan (i bil), fick en privat-snutbil efter mig i 180kmh på 90väg, alltså ingen civilbil, men spade hade dom allt.
Tre pers i bilen och dom hade hängt på mig bra länge, typ en minut.
Dock så hade dom inte klockat mig för riktigt snabbt fart och snuten erbjöd sig att skriva ner det till 25+, vilket jag köpte pga chansen att neka och få tre snutars ord mot mitt hade inte vart värt mödan.

I fredags kom ett brev med delgivning av prelimenärt beslut om varning.
Denna kan jag godkänna eller låta bli att godkänna .
Frågan är nu, vad händer i båda fallen?

Nånn sa att minsta grej resulterar i indraget KK om man har en varning, t.om en felparkering, kan det stämma?

Nej det stämmer inte, man ska ha fler än 1 varning inom en viss tidsperiod för att det ska bli indraget körkort.
Jag vet inte med säkerhet, men jag tror det är 3 varningar inom 2års tid innan man blir hårdare bestraffad så att säga.
//Tobbe

Felparkering är väl inget trafikbrott som så...
Har du själv ens hört talas om ngn som blivit av med lappen för felparkering?
Skulle vara om man parkera på tvären över E4an kanske? :hihi
//Tobbe

Inte för jag vet bättre men 2 varningar =indraget körkort..

Prova att överklaga med anledning att du ska övningsköra med din dotter och frugan har inget körkort eller något`?

Hmmm, hur gör de när de ska ta körkortet då?
Jag har två eller tre fortkörningar nu i år och sista gången så sa polisen att mitt körkort hängde löst och att jag kunde få hem papper om att mitt körkort har blivit indraget om det skiter sig vid något mer tillfälle.
MEN om jag får ett brev så skiter jag fullständigt i det isåfall, de vet ju inte om jag har läst det eller ej. Och REK-brev hämtar jag inte ut om jag inte vet vem det är ifrån. Och de kan väl inte ringa och ge mig en delgivning? Jag svarar iofs inte med namn på de nummer jag inte känner igen, men kan de påstå att de har talat med mig ändå och på så vis har jag blivit delgiven?
Och om de nu har gett mig en delgivning via post om att mitt körkort blev indraget from tex den 12:e november och jag ändå fortsätter köra genom att inte låtsas om något, vad händer då? Blir jag inte stoppad så är ju allt som vanligt iofs....
Knepigt knepigt :va

Är det inte bättre att lämna kortet, spärrtiden räknas ju från det att du lämnat kortet.

Är ju bättre att vara av med det nu en till våren.

Jag åkte dit när jag redan hade en varning (inom en två års period).
Trodde när jag blev stoppad att det resulterade i ytterligare en varning, men tyvärr fick jag någon vecka senare besked om indragande av körkort. Alltså borde det vara en varning som gäller innan kortet ryker...

Fast det kanske beror på hur fort man kört vid bägge tillfällena oxå.... :va

StephanD skrev:
Är det inte bättre att lämna kortet, spärrtiden räknas ju från det att du lämnat kortet.

Är ju bättre att vara av med det nu en till våren.

Gör det verkligen det? Om de aldrig får tag på mig då, då blir jag ju inte av med det alls? Jag har iofs två körkort så de kan ju få ta det ena av mig så har jag fortfarande ett som jag klarar mig med :)

Cathy, hur fick du beskedet? Var det via post eller annat?

Jag torskade i 180km/h på 70-väg med bilen i lördags morse vid 01.
Dom hade sett mig åka i den farten och dom hann inte med.
Jag såg dom inte ens, målad bil.

Dom tog mig när jag saktat ner och svängt mot min lägenhet.
Dom hann inte få nån mätning men att dumma sig i det läget är... dumt.

Jag hade kunnat få dagsböter för vårdslöshet i trafik och nu fick jag böter för vad dom sa 30km/h över men jag fick belopp för endast 11-14km/h över d.v.s. 1200kr.

Det är i min mening överkomligt. btw samma poliser som var på oss efter att en gubbe med hybris ringt polisen när vi åkte jetski första gången i år.

Ja spärrtiden gäller från det att kortet är lämnat,tidigare gällde indragningsdatum men då så många blev "svåra att få tag i " (undra varför :D ) ändrades lagen för ca 10 årsedan, har tom hört sådana som fått 1mån extra pga ej lämnat kortet i tid, kanske någon vet mer om?

/S

Jag är hyfsat säker på att det är 3 varningar på 2 år för att få indraget kk.

Jag är också ganska säker på att det är 3 varningar på 2 år.
I beslutet jag fick så stod det att förseelsen inte kunde anses som ringa, men att det inte ansågs nödvändigt att ta körkortet. En varning gäller ett visst antal år och sedan avskrivs den från polisens register.

Sedan står det att ytterligare förseelser under den perioden kan resultera i indraget körkort men jag fick känslan av att det mest är tomma hot.

Som sagt, är ganska säker på att det krävs en tredje varning innan de rycker kortet.

Zee skrev:
Jag är hyfsat säker på att det är 3 varningar på 2 år för att få indraget kk.

..........som sagt, jag hade bara en varning sedan tidigare när mitt kort drogs in! Trodde oxå att det var tre varningar som gällde - men icke!

@ Dee_cati Jag fick beskedet per post. Överklagade och fick ner indragningen från 2 månader till en månad. Fast då överklagade länsrätten i sin tur och fick upp det till två månader igen :huvet :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg