Delad andrahandsuthyrning av garage och försäkringen

Du missförstod nog och läste det åt "fel håll" :D

Att det bara gäller där du bör (skriven) menas att kravet på garage gäller endast vid nattparkering vid din bostad. Alltså, om du åker och hälsar på en kompis eller åker och tar en fika så behövs inte kravet på garage. Dock så måste ju självklart hojen vara låst med sedvanliga lås enligt din försäkring, men det är en annan sak.

Ok. Med andra ord så får jag inte nattparkera hojen på gatan utanför mitt garage men det är OK om jag är borta hos en kompis som bor på samma ort. I så fall är det ju inte helt orimligt.

Jag ställde en sån fråga till ett försäkringsbolag via telefon och enligt enligt honom så gällde inte försäkringen i så fall på natten. Hemort = inlåst i garage på natten.

Men säkrast är att lusläsa deras fullständiga villkor eftersom det inte verkar vara ett krav att de man pratar med kan sina egna regler.

Nej. det är lite underligt att dom som jobbar på försäkringsbolagen inte måste ha koll på vare sig villkoren för försäkringarna som dom säljer eller priser. Frågar man flera gånger på samma bolag så får man olika prisuppgifter och villkoren kan skilja utifrån vem man frågar. Klart underligt enligt mig.

Last edited:
Den här frågan intresserar mig då jag har MÅNGA år kvar i kö tills jag får garageplats.

Har försäkringsbolagen verkligen vilka rättigheter som helst att sålla bort mig utifrån faktorer som jag inte kan göra något åt?

När jag letade försäkring senast, , fann jag att Hondas märkesförsäkring via IF och Trygg-Hansa var de som tillät mig att ha hojen på gatan över natten.

Ponera att även de bolagen skulle gå över till att kräva nattförvaring i garage, då är alltså alternativet att söka en eventuell plats i grannkommunen vilket vore lika med att göra sig av med hojen. Visst, försäkringsbolagen har rätt att ställa krav men som garagesituationen ser ut i många städer känns det lite orimligt ibland.

Den här frågan intresserar mig då jag har MÅNGA år kvar i kö tills jag får garageplats.

Har försäkringsbolagen verkligen vilka rättigheter som helst att sålla bort mig utifrån faktorer som jag inte kan göra något åt?

När jag letade försäkring senast, , fann jag att Hondas märkesförsäkring via IF och Trygg-Hansa var de som tillät mig att ha hojen på gatan över natten.

Ponera att även de bolagen skulle gå över till att kräva nattförvaring i garage, då är alltså alternativet att söka en eventuell plats i grannkommunen vilket vore lika med att göra sig av med hojen. Visst, försäkringsbolagen har rätt att ställa krav men som garagesituationen ser ut i många städer känns det lite orimligt ibland.

Tja. Dom är väl i princip fria att ställa vilka vilkor dom vill på halv och helförsäkringarna. Det finns andra bolag också som tillåter att man förvara hojen utomhus. Jag har för mig att det går att teckna hos Bilsport & MC utan kvar på garage.

Sen måste det väl för bövelen gå att få tag på någonstans att ställa en hoj. Det måste väl finnas någon annan i närheten som har sin hoj i ett garage som är något större än hans hoj är och som kan tänka sig att ta emot någon hundring i månaden för att låna ut halva. Jag har i alla fall konstaterat att det utan problem går att få in en till hoj tillsammans med min.

Jag håller med att det kan vara besvärligt. När det gäller stöld så brukar det framgå att det är en förhöjd självrisk på x kr ifall du inte har godkända lås.
Men ifall du struntar i att ställa in den i garaget på natten och den blir stulen så har inte jag hittat någon paragraf bland de största bolagen som säger hur mycket de reducerar ersättningen, eller om man inte får ut någonting överhuvudtaget.

Jag håller med att det kan vara besvärligt. När det gäller stöld så brukar det framgå att det är en förhöjd självrisk på x kr ifall du inte har godkända lås.
Men ifall du struntar i att ställa in den i garaget på natten och den blir stulen så har inte jag hittat någon paragraf bland de största bolagen som säger hur mycket de reducerar ersättningen, eller om man inte får ut någonting överhuvudtaget.

Det finns ofta en paragraf som handlar om avtalsbrott, inte godkända lås, inte garage etc och de bolag jag kollade upp och det bolaget jag valde att teckna med hade "bara" en fast straff avgift som las på självrisken ifall hojen blev snodd och inte stod i mitt garage.

men se till att kolla upp det noga med ditt eget bolag och vad du än gör, kräv det skriftligt om de lovar dig att det bara kostar ex. 3000 mer så att du har det på papper. Muntligt är värt en piss i mississipi ifall de sätter sig på tvären om olyckan är framme och den blir snodd. Alltid skriftligt. Gäller även offerter på premier då olika personer kan ge dig olika priser. Har de lämnat offerten/premien skriftligt så blir de också bundna att stå för det.

...Jag har för mig att det går att teckna hos Bilsport & MC utan kvar på garage.

Sen måste det väl för bövelen gå att få tag på någonstans att ställa en hoj. Det måste väl finnas någon annan i närheten som har sin hoj i ett garage som är något större än hans hoj är och som kan tänka sig att ta emot någon hundring i månaden för att låna ut halva. Jag har i alla fall konstaterat att det utan problem går att få in en till hoj tillsammans med min.

Tro mig, jag rekar. Men i vilket fall som helst så är man i sådant fall tillbaka till trådskaparens frågeställning.

Bilsport & MC var för övrigt stenhårda på garage när jag hörde mig för om deras 30+ försäkring.

Macaper, zappen - Jag lyckades inte få till något sidoavtal vad gällde garagekravet när jag ringde runt. Har en året runt försäkring nu som går ut i augusti, blir väl att ta nya tag då.

Tro mig, jag rekar. Men i vilket fall som helst så är man i sådant fall tillbaka till trådskaparens frågeställning.

Bilsport & MC var för övrigt stenhårda på garage när jag hörde mig för om deras 30+ försäkring.

Macaper, zappen - Jag lyckades inte få till något sidoavtal vad gällde garagekravet när jag ringde runt. Har en året runt försäkring nu som går ut i augusti, blir väl att ta nya tag då.

Nej. Det kan ju ta lite tid att få tag på ett garage kanske.

Var dom så hårda. Hmm. Jag har inget minne av att dom frågade något särskilt om det. Men jag har å andra sidan inte brytt mig eftersom jag har den i garage.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025