Delad andrahandsuthyrning av garage och försäkringen

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
När man öppnar upp sitt garage till tredje part för uthyrning och man fortfarande står kvar med sin hoj där själv. Anses detta vara uthyrning i andra hand? Man undrar hur försäkringsbolaget ställer sig till detta i en stöldsituation. Har någon erfarenhet av detta?

Ska jag skriva kontrakt med hyresgästen? Det är ju inte andra hand i mina ögon. Man måste ju skriva något i alla fall. Har ni förslag på vad jag ska plita ner på papperet?

Att din kompis hoj som stod i ditt garage blev stulen brukar inte vara något problem.
Om kompisen däremot har egen nyckel så räknas det inte längre som "enskilt garage", och då kanske det kan bli tjafs.

Du har rätt. Det står det i nån klausul ja.
Men om kompisens hoj blir stulen så behöver han säkert visa upp ett kontrakt vid kontakt med försäkringsbolaget eller hur? Jag bryr mig faktiskt om vad som händer med honom med. Hehe.

För själva stöldmomentet på mc så e det inget problem med en extra hyresgäst i garaget, om det inte är skrivet i sten att du bara får disponera garaget själv i vilkoret. Men förvarar man annat i garaget som går på hemförsäkringen och det skulle försvinna så blir det ofta problem och få dom sakerna ersatta då hemförsäkringen ofta kräver att bara man själv och dom som är skrivna på samma adress har tillträde till utrymmet.

Edit:D Man ska tydligen inte gå o sätta på kaffet medans man svarar.. Då blir man inte först:D

Last edited:
Du har rätt. Det står det i nån klausul ja.
Men om kompisens hoj blir stulen så behöver han säkert visa upp ett kontrakt vid kontakt med försäkringsbolaget eller hur? Jag bryr mig faktiskt om vad som händer med honom med. Hehe.

Nja. det känns lite långsökt att det skulle krävas kontrakt.

-"Hej. Jag hade min motorcykel stående i en kompis garage och den blev stulen"
-"Har du kontrakt på det??"

Du behöver ju inte kontrakt för att parkera din motorcykel i kompisens garage.
Det kan omöjligt vara värre att få hojen stulen i kompisens garage än att få den stulen när du är nere på stan och gör ärenden och då får man ju ersättning antar jag.

Det kan omöjligt vara värre att få hojen stulen i kompisens garage än att få den stulen när du är nere på stan och gör ärenden och då får man ju ersättning antar jag.

Du har rätt. Då är det enda huvudbryet om det står "Ska förvaras i enskilt garage" i försäkringsavtalet. Men då får denne skaffa en försäkring som inte har detta nedskrivet med andra ord.

Lite lustigt det där med "Enskilt garage". När man pressar försäkringsbolagen om detta så är de väldigt svävande. Jag har ett garage i en länga med port, utan väggar mellan fordonen. Vad anser ni? Är det enskilt garage? :tuttar

Enskilt garage får bara du och din familj ha tillträde till,Har jag fått till svar när jag frågat i alla fall.:tummenupp

Enskilt garage får bara du och din familj ha tillträde till,Har jag fått till svar när jag frågat i alla fall.:tummenupp

Ungefär så, ja. Men ring bolaget och fråga (ifall det räknas som enskilt eller inte). Om de svarar till din fördel, så se till att få det skriftligt, annars kommer de garanterat att ändra sig den dagen något försvinner.

Jag får adoptera hyresgästen.

Eller registrera partnerskap :kär

Last edited:
Fick bara det muntligt innan jag tecknade. Kan tänka mig att de inte är lika tillmötesgående nu jag har bundit upp mig. Heh. Fast nåt slags värde måste ju en muntlig bekräftelse ha med tycker man. De kan ju inte sitta och ljuga i telefon och bedriva seriös verksamhet.

:D Precis. Fast din garagelänga kan alldrig bli enskilt garage ändå eftersom det inte va några väggar mellan fordonen. Då måste du hyra hela.

Är försäkringen helt ogiltig då eller kommer den att gälla fast med högre självrisk. Det undrar man ju. Hmmm. :va

Du har rätt. Då är det enda huvudbryet om det står "Ska förvaras i enskilt garage" i försäkringsavtalet. Men då får denne skaffa en försäkring som inte har detta nedskrivet med andra ord.

Lite lustigt det där med "Enskilt garage". När man pressar försäkringsbolagen om detta så är de väldigt svävande. Jag har ett garage i en länga med port, utan väggar mellan fordonen. Vad anser ni? Är det enskilt garage? :tuttar

För att det ska räknas som enskilt garage tror jag att det inte räcker med att man har egen port och inga väggar mellan garagen. Det räknas som garagelänga.
Jag tror att kravet är att det bara ska vara personer i ditt hushåll som har tillträde till garaget. Dvs väggar mellan garagen och bara du har nycklar.
fast kompisen kan ju alltid skriva sig hos dig.

Sen är det grejen med att dom har villkorat att du ska förvara hojen i enskilt garage. Hur gör man om man är borta och hälsar på släktingar någonstans? Får man inte använda sin bil eller motorcykel då? Då har man ju plötsligt ett avsevärt lägre nyttovärde. Jag tror att det som gäller är att den normala förvaringen skall vara i enskilt garage. Men hur ska dom kunna säga någonting om ifall kompisens hoj blir stulen i ditt garage och han säger att han var och hälsade på dig?

Fick bara det muntligt innan jag tecknade. Kan tänka mig att de inte är lika tillmötesgående nu jag har bundit upp mig. Heh. Fast nåt slags värde måste ju en muntlig bekräftelse ha med tycker man. De kan ju inte sitta och ljuga i telefon och bedriva seriös verksamhet.

Jo det kan de. De kan även gissa (och gissa fel) när de inte vet svaret på dina frågor. De kan också ha tilläggsregler i sina datorer som du aldrig får se, eller ens veta att de finns, förän de plockas fram som anledning till att din försäkring inte gällde när det är försent.
Allt enligt olika trådar här på SH.

Sen är det grejen med att dom har villkorat att du ska förvara hojen i enskilt garage. Hur gör man om man är borta och hälsar på släktingar någonstans? Får man inte använda sin bil eller motorcykel då? Då har man ju plötsligt ett avsevärt lägre nyttovärde. Jag tror att det som gäller är att den normala förvaringen skall vara i enskilt garage. Men hur ska dom kunna säga någonting om ifall kompisens hoj blir stulen i ditt garage och han säger att han var och hälsade på dig?

Det brukar vara kombinerat med att det endast gäller i hemstaden.

Sen undrar man ju hur noga de kollar upp saker och ting i en eventuell tvist.

Det brukar vara kombinerat med att det endast gäller i hemstaden.

Sen undrar man ju hur noga de kollar upp saker och ting i en eventuell tvist.

Med andra ord skulle det innebära att om jag har det villkoret på min försäkring och sen ska hälsa på en kompis som bor någon annanstans i Uppsala så får jag inte ta hojen. För om den blir stulen någon annanstans i Uppsala än just ifrån mitt garage så gäller inte försäkringen.

Det tror jag inte på för ett ögonblick. Däremot skulle det kunna tänkas att dom kräver att du på något vis ska kunna styrka att du har ett garage som du vanligtvis förvarar hojen i men jag har lite svårt att tro det.
Har dom ingen anledning att misstänka fiffel så kommer dom inte att ställa till med trubbel.

jag hade villkoret garage på min bilförsäkring när jag för en massa år sedan hade inbrottsförsök på en parkering utomhus i andra änden av stan och det var inga problem alls. Dom betalade snällt ut ersättningen utan att ställa några frågor.

Med andra ord skulle det innebära att om jag har det villkoret på min försäkring och sen ska hälsa på en kompis som bor någon annanstans i Uppsala så får jag inte ta hojen. För om den blir stulen någon annanstans i Uppsala än just ifrån mitt garage så gäller inte försäkringen.

Det tror jag inte på för ett ögonblick. Däremot skulle det kunna tänkas att dom kräver att du på något vis ska kunna styrka att du har ett garage som du vanligtvis förvarar hojen i men jag har lite svårt att tro det.
Har dom ingen anledning att misstänka fiffel så kommer dom inte att ställa till med trubbel.

jag hade villkoret garage på min bilförsäkring när jag för en massa år sedan hade inbrottsförsök på en parkering utomhus i andra änden av stan och det var inga problem alls. Dom betalade snällt ut ersättningen utan att ställa några frågor.

Du missförstod nog och läste det åt "fel håll" :D

Att det bara gäller där du bör (skriven) menas att kravet på garage gäller endast vid nattparkering vid din bostad. Alltså, om du åker och hälsar på en kompis eller åker och tar en fika så behövs inte kravet på garage. Dock så måste ju självklart hojen vara låst med sedvanliga lås enligt din försäkring, men det är en annan sak.

Jag ställde en sån fråga till ett försäkringsbolag via telefon och enligt enligt honom så gällde inte försäkringen i så fall på natten. Hemort = inlåst i garage på natten.

Men säkrast är att lusläsa deras fullständiga villkor eftersom det inte verkar vara ett krav att de man pratar med kan sina egna regler.

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...