Dela mp3-filer?

-MattiasH-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
VFR 750F -97
Jag har ett helt album på fil. Nån som vet om man kan dela upp filen så man får en fil per låt... Vill ju liksom kunna byta låt lätt :)

"audio cleaning lab 2004" kan tamigfan göra ALLT. Rippa vinyl och göra pauser t.ex. Splitta upp en MP3-fil är lekande lätt. Köpeprogram som finns rippat och ligger på diverese Torrent och DC-sajter, bl.a. sporthojs. Jag har den. Sök på "magemacl" och tanka hem hela biblioteket MAGIX.

Jag provade nyss med Björks vespertine.mp3 som är 82 Mb stor. "Set Track Marker Automatically". Du väljer "export" och väljer "individual files" och spar i MP3-format. Det blev 12 låtar. Kan det stämma? Med LAME MP3-encodern (suverän!) blev låtarna tillsammans 49 Mb. Dvs nästan en halvering i storlek mot originalet - med bibehållen kvalitet.

andersbrink skrev:
......med bibehållen kvalitet.
Sanning med modifikation ..... .Det låter så men det e inte så.
Att koda om något som redan e kodat är inte att rekommendera.
Nu kanske jag e extra känslig pga mitt jobb .......

/Mr K Ljudtekniker

Mr K skrev:
Sanning med modifikation ..... .Det låter så men det e inte så.
Att koda om något som redan e kodat är inte att rekommendera.
Nu kanske jag e extra känslig pga mitt jobb .......

/Mr K Ljudtekniker

Mp3-världen vill ju göra gällande att 128kbit motsvara CD-kvalite :rofl vilket i mitt tycke inte ens är i närheten. Lägre bitrate än 192kbit kan i alla fall inte jag lyssna på, annat än i nödfall.

Lite OT, men hur är det nya mp3-formatet, som de kallar mp3Pro (tror jag)?

Skalman skrev:
Mp3-världen vill ju göra gällande att 128kbit motsvara CD-kvalite :rofl vilket i mitt tycke inte ens är i närheten. Lägre bitrate än 192kbit kan i alla fall inte jag lyssna på, annat än i nödfall.

All komprimering är dålig komprimering. End of story.

Skalman skrev:
Mp3-världen vill ju göra gällande att 128kbit motsvara CD-kvalite

128kbit funkade på den tiden då mp3 var nytt, hårdiskarna på någon ynka gig och 95% av de högtalare som användes var de till datorn som antingen var interna eller små plastiga budgethögtalare som inte ens var i klass med Hobbex-katalogens "Freestyle-högtalare"....

Jag blir ruggigt irriterad på att så mycket läggs upp med ynka 128kbit.. T.o.m jag med mina tondöva öron hör ju en betydande kvalitéts skillnad även om jag för den delen tycker Kbit-hysterin kan gå till överdrift hos vissa som knappt komprimerar alls... 192 tycker jag är en lagom kompromiss mellan filstorlek och ljudkvalité.

Skalman skrev:
Jao, men det är inte så ekonomiskt med 4000 ljudfiler á 50MB rådata på hårddisken :D

Visst fan är det så. Av just den anledningen har jag hellre CD-skivor i bokhyllan. Det är snyggare och det låter bättre. :)

Skalman skrev:

Bara nyfiken, men vad menar du med "mp3-världen"? Allt som släpps på scenen håller ju minst 192 kbps, av kvalitetsskäl, men det är väl inte det du menar.

Nu är visserligen alla överrens här, men om så inte vore fallet så hade jag gärna gjort en lång utläggning om hur komprimering förstör ljudet. Nu orkar jag inte det, utan nöjer mig med att säga att INGET komprimerat ljudmedium låter bra. Det är praktiskt och teoretiskt omöjligt att få det att låta lika bra som källan. EOD.

En CD spelar väl fortfarande i runt 1400 kbps ... Jag vill ha 192 kbps annars kan det kvitta .

Komprimerade faktiskt en Green Day-låt på 16MB ner till 4.5MB för att kunna ha den på mobiltelefonen, där ljudet suger anyway . Annars vill jag helst låta bli .

Jag är 44 med en släng av tinnitus och har väl en övre hörbarhetsgräns på max 12 khz. Känns rätt fånigt att köra med några högre samplingshastigheter, iaf för eget bruk.

En lokal "kompis" jag brukar blir terroriserad av med elektronikfrågor, han är en våldsamt böjd audiofil, är 50 och jobbar "på bruket" hos Sandvik, han hör knappt kattens jamande när den vill ut å skita. Trots det envisas han med värstinggrejor. Var hem till honom före jul och felsökte jordbrum på hans klass-A 200 watts slutsteg. 48 volt och 5 ampere i tomgångsström. Jisses sånt overkill! :D

Skalman skrev:
Lägre bitrate än 192kbit kan i alla fall inte jag lyssna på, annat än i nödfall.

andersbrink skrev:
Jag är 44 med en släng av tinnitus och har väl en övre hörbarhetsgräns på max 12 khz. Känns rätt fånigt att köra med några högre samplingshastigheter, iaf för eget bruk.

En lokal "kompis" jag brukar blir terroriserad av med elektronikfrågor, han är en våldsamt böjd audiofil, är 50 och jobbar "på bruket" hos Sandvik, han hör knappt kattens jamande när den vill ut å skita. Trots det envisas han med värstinggrejor. Var hem till honom före jul och felsökte jordbrum på hans klass-A 200 watts slutsteg. 48 volt och 5 ampere i tomgångsström. Jisses sånt overkill! :D
Lite för många soppasmällar? :hihi

korvgubbe skrev:
128kbit funkade på den tiden då mp3 var nytt........

T.o.m jag med mina tondöva öron hör ju en betydande kvalitéts skillnad även om jag för den delen tycker Kbit-hysterin kan gå till överdrift hos vissa som knappt komprimerar alls... 192 tycker jag är en lagom kompromiss mellan filstorlek och ljudkvalité.

Jag måste vara tondöv, eller frekvensdöv om man ska säga så.. hör ingen skillnad på 128 och 192... ska leta reda på en 128 och en 192 så ska ja lyssna ordentligt en gång... :näsblod

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D